ژاپن اعلام کرد، کره شمالی قصد خود را برای پرتاب یک موشک‌ ماهواره‌بر در اواخر ماه نوامبر به اطلاع توکیو رسانده است.

به گزارش ندای گیلان، گارد ساحلی ژاپن روز سه شنبه اعلام کرد پیونگ یانگ به توکیو اطلاع داده قصد پرتاب موشکی حامل یک ماهواره را در بازه زمانی 22 نوامبر تا اول دسامبر (اول تا 10 آذر 1402) در مسیر دریای زرد و دریای چین شرقی دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این سومین تلاش کره شمالی در سال جاری میلادی برای قرار دادن ماهواره جاسوسی در مدار زمین خواهد بود.

کره شمالی پیش از این دو بار، ابتدا در ماه مه و سپس در ماه اوت تلاشی ناموفق برای پرتاب موشکی حامل آنچه که «اولین ماهواره جاسوسی» خود خواند، داشت.

این کشور بعد از ناکام ماندن آخرین پرتاب موشک ماهواره برش وعده داده بود که در ماه اکتبر بار دیگر این تلاش را تکرار خواهد کرد.

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در ماه سپتامبر دست به یک سفر بی سابقه به روسیه زده و در جریان این سفر از پیشرفته‌ترین مرکز پرتاب‌های فضایی مسکو بازدید کرد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به کیم جونگ اون قول کمک در زمینه ساخت ماهواره را داد.

روز دوشنبه کره شمالی بیانیه‌ای در محکومیت برنامه آمریکا برای فروش صدها موشک به ژاپن و کره جنوبی صادر کرده و این برنامه را یک اقدام خطرناک که باعث تشدید تنش‌ها در منطقه و ایجاد یک رقابت تسلیحاتی جدید می‌شود خواند.

وزارت دفاع کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری حکومت این کشور منتشر شد اعلام کرد،‌ پیونگ یانگ تدابیر خود برای ایجاد بازدارندگی و پاسخ به بی‌ثباتی ایجاد شده توسط آمریکا و متحدانش در منطقه را تقویت خواهد کرد.

دفتر نخست وزیر ژاپن پس از اطلاعیه کره شمالی درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت، به همراه آمریکا و کره جنوبی و دیگر کشورها «موکدا از کره شمالی برای اجرا نکردن این برنامه درخواست خواهد کرد.»

پیونگ یانگ اعلام کرده، قصد قرار دادن ناوگانی از ماهواره‌های جاسوسی نظامی در مدار زمین با هدف رصد اقدامات نظامیان آمریکا و کره جنوبی را دارد.

این کشور روز 31 مه (10 خرداد 1402) موشک ماهواره‌بری پرتاب کرد که بعدا منفجر و در دریا غرق شد.

کره شمالی مجددا در 24 اوت (دوم شهریور) بار دیگر برای پرتاب یک موشک ماهواره‌بر تلاش کرد اما باز هم ناکام ماند./فارس