علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان اظهار کرد: از سال 85 تا 91 میانگین 58 هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان صورت گرفت که این میزان در سال‌های 93 و 94 به 9 هکتار رسیده است.

ندای گیلان:علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان اظهار کرد: از سال 85 تا 91 میانگین 58 هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان صورت گرفت که این میزان در سال‌های 93 و 94 به 9 هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه کاهش تغییر کاربری را به حداقل رسانده‌ایم، تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه 131 هرگونه تخلفات و تغییر کاربری کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان راه‌اندازی سامانه مذکور را برای ارتباط مردم و مشاهده هرگونه تخلفات در اراضی کشاورزی با این نهاد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه گیلان مزیت‌های خاصی دارد، خاطرنشان کرد: شیلات یکی از ظرفیت‌های مهم گیلان است که سالانه 63 هزار تن ماهی تولید می‌شود و طرح توسعه آبزی‌پروری در برنامه است.

شعبان‌نژاد در ادامه پرورش ماهی در قفس را از برنامه‌های توسعه‌ای ذکر کرد و گفت: پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس در مدت دو سال از برنامه‌های مهم این نهاد است و در سفر هیئت دولت به گیلان 10 میلیارد تومان برای این طرح و 30 میلیارد تومان برای اشتغال و فرآورده‌های شیلاتی در نظر گرفته شده است.

وی توسعه ابریشم را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی گیلان ذکر کرد و گفت: با برنامه جدید طرح توسعه ابریشم به عنوان محصول دوم کشاورزان اجرایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه سالانه 20 هزار هکتار صنوبرکاری توسعه می‌یابد، خاطرنشان کرد: 86 درصد حوزه جنگلی گیلان مرتع و کشاورزی است و سالانه 513 هزار تن محصولات دامی در این استان تولید می‌شود.

وی جهاد کشاورزی را مسئول تنظیم بازار دانست و متذکر شد: در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون 2 هزار و 350 تن برنج و 3 هزار و 300 تن مرغ خریداری شده است.

به گفته شعبان‌نژاد گیلان دارای 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 317 هزار بهره‌بردار است که سالانه 2 میلیون و 750 هزار محصولات کشاورزی معادل 3 درصد تولید کشور را عرضه می‌کند.