طی بارندگی و سیل جمعه بیست و هفتم شهریور ۱۲ تن از هموطنان کشته شدند، اما علاوه بر چرایی بی توجهی مردم به هشدارهای سازمان هواشناسی، احداث پارکینگ توسط شهرداریها درست در محل سیلاب ها هم جای پرسش دارد.

به گزارش نداي گيلان:  آمار کشته شدگان سیل و بارندگی های شدید در یازده استان کشور به 12 تن رسید، در حاشیه رودخانه توچال در جنوب شرق استان تهران 5 سرنشین یک خودرو قربانی امواج خروشان سیل  شدند.

در استان های آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و هرمزگان هم 7 نفر از هموطنان مان در سیلاب جان خود را از دست دادند. این درحالی است که این بار هم سازمان هواشناسی از قبل درباره وقوع سیلاب به ویژه در مسیر رودها هشدار داده بود، ناصر چرخ ساز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی و مرتضی اکبرپور معاون مقابله سازمان مدیریت بحران در برنامه پیشخوان خبر این موضوع را بررسی کردند.

 

ناصر چرخ ساز با جدی نگرفتن هشدارها توسط مردم گفت: با نگاهی به طغیان رودخانه های کن و سیرجان البرز در گذشته و طغیان اخیر که به فوت 12 تن از هموطنان کشورمان ختم شد مشخص می شود که فوت شده ها به هشدارها بی توجه بوده اند زیرا بررسی فوت شده ها نشان می دهد که آنها دقیقا در مسیر رودخانه مستقر بوده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به آمار دقیق کشته شده ها گفت: آخرین آمار مجروحان و تلفات توسط پزشکی قانونی اعلام می شود ولی آنچه به قطعیت می توان گفت این است که تا کنون 12 نفر جان خود را در این حادثه از دست داده اند که از این تعداد 5 نفر تهرانی و 7 نفر دیگر بجنوردی، آذربایجانی و هرمزگانی هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به این موضوع که سامانه بارشی هنوز در کشور فعال است احتمال طغیان رودخانه ها دور از ذهن نیست لذا خانواده ها از تفریح در کنار و حاشیه رودخانه ها جدا پرهیز کنند.

چرخ ساز با اشاره به اینکه حادثه اخیر مفقودی نداشته است گفت: مورد اخیر را نمی توانیم سیل بنامیم زیرا این رودخانه ها فصلی هستند و در زمان بارزشهای فصلی طغیان این رودخانه ها دور از انتظار نیست، به عنوان مثال رودخانه قم رود و تجریش به قربانی گیری معروفند .

وی در ادامه گفت: نکته عجیب این است که چرا شهرداریها درست در محل سیلابها بنا می سازد و انگار نه تنها خانواده ها بلکه مقامات مسئول نیز وقوع چنین سیلابهایی را جدی نگرفته اند زیرا در مورد اخیر ما شاهد احداث پارکینگ در محل قم رود هستیم که در زمان آبگیری بسیار خطرناک است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: تا در تلاشیم تا با کمک مسئولین ذی صلاح مانند آموزش و پرورش بحث آموزش را گسترده تر دنبال کنیم تا با اطلاع رسانی دقیق و درست مردم خود را از کانون خطر دور کنند و با اولین هشدار به وظایفشان آشنا باشند.

 

احد وظیفه با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی درباره امکان سیلاب و آبگرفتگی گفت: ما از روز سه شنبه هفته قبل اطلاع رسانی کردیم و در روزهای چهارشنبه و جمعه هشدار جدی دادیم، مناطق پرخطر را شناسایی و اطلاع رسانی ها را انجام دادیم.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: ما از طریق نرم افزار می توانیم کانون حادثه را با اختلاف 50 کیلومتری شناسایی و پیش بینی کنیم و از همان سه شنبه انتظار آبگیری معابر و طغیان رودخانه های مناطق شمالی را داشتیم.

وی با هشدار مجدد درباره وقوع سیلاب گفت: بخش های شرقی کشور هنوز هم کانون خطر هستند و می توانند کانون سیلاب و طغیان رودخانه ها باشند، دوباره هشدار می دهیم که خانواده ها در این روزها از حریم رودخانه ها فاصله بگیرند.

 

مرتضی اکبرپور معاون مقابله سازمان مدیریت بحران با اشاره به هشدارهای سازمان درباره حادثه اخیر گفت: ما از 48 ساعت پیش اطلاع رسانی و کانونهای خطر را معرفی کردیم در حقیقت نقش ما هماهنگی و اطلاع رسانی است، مسئول سیلابها شرکت آب و فاضلاب است و امداد و نجات بر عهده هلال احمر است ولی این موضوع را قبول داریم که تابلویی در محل های حتدثه خیز نصب نکرده بودیم زیرا این امر برعهده ما نبود.