کارگاه « اصول کاردرمانی ، فیزیوتراپی و تغذیه و ورزش درمانی » با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان، رامین شعبانی دانشیار عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با برشمردن اهم اهداف توسعه پایدار، گفت: امنیت غذایی، کاهش بیماریهای غیرواگیر،کاهش تصادفات و بهبود کیفیت هوا، ارتقا کیفیت آموزشی، ترویج سیاستهای  غیر تبعیض آمیز بوده که  در این بین تمرینات ورزشی نقش بسیار مهمی را در توسعه پایدار جوامع بازی می کنند.

وی افزود:  امروزه از تمرینات ورزشی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها استفاده می شود و یا از ان جهت به تعویق انداختن بیماریها و یا عوارض آنها استفاده می کنند.
یاسر محبی فیزیوتراپیست و دانشجوی دکترای عصب و عضله ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود و گفت: فیزیوتراپی  (Physiotherapy) شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی- ماهیچه‌ای و اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است.
وی ادامه داد: فیزیوتراپی جزئی از حلقه توانبخشی و بازتوانی بیمار می باشد که به منظور برگرداندن او به زندگی عادی پس از آسیب می باشد این بخش از بازتوانی، بلافاصله پس از مداخله پزشکی و یا جراحی اتفاق می افتد و در صورت سهل انگاری و نادیده گرفتن، امکان شکست خوردن درمان و یا بازگشت آسیب وجود دارد.
محبی تصریح کرد: مهم‌ترین حیطه‌های فعالیت فیزیوتراپی شامل پیشگیری و درمان بیماری‌ها و اختلالات دستگاه ماهیچه ای-اسکلتی، بیماری‌های دستگاه قلبی-عروقی و تنفسی، بیماری‌های دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی، درد و کنترل درد و آسیب‌های ورزشی می باشد.
دیگر سخنران این همایش آرش نصیری کارشناس کاردرمانی و دانشجوی دکترای بیوشیمی و متابولیسم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه کاردرمانی حرفه ای در حیطه سلامت است  بیان کرد:  کاردرمانی حرفه ای در حیطه سلامت است  که در آن کار و فعالیت نقش محوری دارد و  هدف اصلی در کاردرمانی آنست که افراد در فعالیت های روزمره زندگی مشارکت فعالانه داشته باشند.
وی تاکید کرد: از آنجا که پیامد آسیب های مذکور در مراجعه کننده محدودیت هایی را در حیطه های عملکردی زندگی ایجاد می کند، سرویس کاردرمانی می تواند در به حداکثر رسانیدن عملکرد فرد اثر گذار باشد.
نصیری خاطر نشان کرد: ابزار های عمده مورد استفاده در كار درماني حرکت درمانی، بازی درمانی، گروه درمانی، گرما درمانی، آب درمانی و به طور کلی فعاليـت اسـت و فرضيه زيـر بنـايي كـاردرماني در ارتبـاط بـا اخـتلالات مختلف آن است كه انسان می تواند بر سلامت خود از طريق فعاليت تـاثير بگذارد.
آزاده نبی زاده سومین سخنران این همایش ،کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت با برشمردن وضعیت تغذیه ای افراد در سنین محتلف بیان کرد:  وضعیت تغذیه ای افراد فقط به  وجود مواد غذایی در سبد غذایی خانواده بستگی ندارد بلکه به میزان قابل توجهی تحت تاثیر فرهنگ تغذیه ای افراد یا خانواده ها می باشد.
وی ادامه داد:  علم تغذیه افراد را در رسیدن به یک الگوی غذایی مناسب یاری می کند و یک متخصص تغذیه با دادن اطلاعات و مشاوره درباره ارتباط غذا با سلامت جسمی و روحی به ترویج تندرستی در جامعه می پردازد و برای گروه های مختلف جامعه از قبیل کودکان ،  نوجوانان ،سالمندان، زنان باردار، بیماران متناسب با وضعیت و نیاز آنها برنامه غذایی تهیه می کند.
نبی زاده همچنین اظهار کرد: متاسفانه با تغییر سبک زندگی یعنی الگوی تغذیه نامناسب و کم تحرکی ، شیوع بیماری های قلبی عروقی، دیابت ، چاقی ،انواع سرطانها،فشارخون بالا،کبد چرب  و به طور کلی بیماری های متابولیک درایران در حال افزایش است و ابتلا به هر یک از این بیماری ها جوانب مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهدو در این رابطه کارشناس تغذیه در کنار یک تیم درمانی از قبیل پزشک  متخصص،  فیزیولوژیست ورزشی، فیزیوتراپیست ، روانشناس بالینی می تواند با ارایه برنامه رژیم درمانی  در درمان بیماری  و اصلاح سبک زندگی بیمارنقش اساسی داشته باشد.