قدیمی گفت:با توجه به فعالیتهای انجام شده پیشنهاد شهرداری رشت برای تشکیل دبیر خانه شبکه شهر های خلاق ایران در چند ماه گذشته به وزارت کشور ارسال شد .

به گزارش ندای گیلان،فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  با اشاره به برنامه های شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق و چشم انداز های آینده این امر اظهار داشت: با توجه به فعالیتهای انجام شده پیشنهاد شهرداری رشت برای تشکیل دبیر خانه شبکه  شهر های خلاق ایران در چند ماه گذشته به  وزارت کشور ارسال شد .

وی ایجاد شبکه ملی شهرهای خلاق ایران را مورد تاکید قرار داد و افزود: فعالیتها و ارکان مختلف شهری با توجه به پروژه ها در شهر خلاق تعریف می شوند .

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت  با اشاره به  موضوع بازآفرینی و توسعه و تحول شهر رشت گفت: رشت در گذشته شهر اولین ها بوده و به طور مثال اولین تماشاخانه و اولین بازیگر زن تئاتر ؛ اولین کتابخانه ملی ایران و… متعلق به شهر رشت است و در سالهای اخیر برای بازآفرینی این هویت معنوی عملیاتی کردن نخستین سند بازآفرینی شهری را در رشت شاهد بودیم و نیز موفق شدیم رشت را به عنوان اولین شهر خلاق در حوزه خوراک شناسی ایران در یونسکو ثبت کنیم .

وی با بیان اینکه  همکاران ما در تلاش هستند تا اولین سند برندسازی شهری را برای شهر رشت تدوین کنند تاکید کرد: شهر رشت؛ شهری زنده و متکی بر استعدادهای بومی و محلی است .

قدیمی استفاده از این پتانسیلها برای ایجاد درآمد پایدار و تبدیل شهر رشت به عنوان الگوی شهرهای خلاق برای سایر شهرهای خلاق کشور و حتی کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: این رویکرد با سه محور جلب مشارکتهای عمومی از طریق اعتماد سازی و برندسازی در حال پیگیری است .

وی با تاکید بر اینکه در حوزه برندسازی معتقد بر این هستیم که باید این مهم با جلب سرمایه های خارجی و تمرکز بر سرمایه های داخلی لحاظ شود افزود: اعتماد سازی با ایجاد کمپین می رشت انجام می شود .

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  با اشاره به بازسازی فضای شهری  در دو سال اخیر در رشت با ایجاد بزرگترین پیاده راه فرهنگی دنیا در رشت گفت: در بخش مدیریت محله محور ایجاد سرای محلات در مناطق مختلف شهر مورد توجه قرار گرفت .

وی با اشاره به ایجاد پاتوق های فرهنگی  برای نخستین بار در سال ۹۱ با محوریت مساجد شهر در مناطق کم برخوردار شهر رشت تصریح کرد: مدل شهر خلاق شهر رشت بسیار متفاوت با سایر شهرهای خلاق است و ما با توجه به این مهم برنامه های برندسازی خود را تدوین کردیم .

وی توجه به برگزاری جشنواره ها برای افزایش نشاط و ارتقا جذب توریسم غذایی در شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اساس بررسی حوزه سرمایه گزاری ، برند شهر خلاق باعث افزایش میزان سرمایه گذاری شده است .

قدیمی خاطرنشان کرد:  کمپین «امی رشت» شهری برای ایرانی ها و «شیمی رشت» رشتی برای دنیا از جمله برنامه هایی است که رشت را به سمت جهانی شدن سوق می دهد .

وی با اشاره به نگاه مناسب سازی و حفظ کالبد شهر در جهت توسعه شهری افزود: در شناسایی محورهای باز آفرینی اولویت ها در معاونت ها و سازمانهای مربوط بررسی شد .

وی هدف از راه اندازی  تالارهای گفت و گو در شهر رشت را افزایش تعاملات محلی و گرفتن بازخورد و تداوم جریان خلاقیت عنوان کرد و گفت: برای گسترش همکاری و مدیریت یکپارچه شهری بالغ بر ۱۸ تفاهم نامه با دستگاهها و سازمانهای مختلف با رویکرد بین المللی ، ملی و استانی  در راستای شهر خلاق امضا شد .

قدیمی با اینکه شهر رشت تنها شهر خلاق در حوزه خوراک شناسی  است که  غذای حلال سرو می کند افزود: شهرهای خلاق ترکیه و لبنان مقید به سرو غذای حلال نیستند و مراحل ثبت اولین شهر خلاق حلال جهان در حال اجرا است .

وی با اشاره به اینکه تنوع غذایی در رشت مبتنی بر رویدادهای مذهبی مانند محرم و رمضان و…بسیار مورد توجه یونسکو و سایر کشورها قرار گرفت اضافه کرد:  برگزاری جشنواره ها و رویدادها و استارت اپ ها از دیگر برنامه های شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق است .

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با تاکید بر اینکه رویدادهای خلاقانه در شهر رشت در تمامی حوزه ها مورد توجه است اظهار کرد: یکی  از اصول ما بحث برابری در شهر است.