محمدرضا برجی درباره ترویج ورمی‌ کمپوست اظهار کرد: ورمی‌ کمپوست یکی از روش‌های پردازش پسماند است که با استفاده از کرم ورمی برای پروسه کمپوست انجام می‌شود.

ندای گیلان:محمدرضا برجی درباره ترویج ورمی‌ کمپوست اظهار کرد: ورمی‌ کمپوست یکی از روش‌های پردازش پسماند است که با استفاده از کرم ورمی برای پروسه کمپوست انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه روش مذکور برای تهیه کمپوست در خانه و یا در مکان‌های عمومی روستا به عنوان یک کار گروهی روش آسانی است، تصریح کرد: ورمی کمپوست پیش از این در مناطق روستایی حوزه تالاب انزلی به وسیله جامعه محلی کسب و کارهای کوچک و NGOها اجرا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه می‌توان به آسانی ورمی کمپوست را در مناطق دیگر گسترش داد، خاطرنشان کرد: اکنون پسماند تر به صورت مخلوط با پسماندهای دیگر در مناطق روستایی تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: پسماندهای ریخته شده در رودخانه و در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد و موجب تخریب زیست‌محیطی تالاب می‌شود.

برجی کاهش و یا استفاده دوباره از پسماند تر و یا پردازش پایدار آن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: پسماند تر منبع خوبی برای کمپوست است و اگر به درستی تهیه شود می‌تواند در نهایت برای کشاورزی و باغبانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به جمع‌آوری پسماند قابل بازیافت گفت: اکنون در مناطق روستایی زباله قابل بازیافت به صورت مخلوط با پسماندهای دیگر در مکان‌های عمومی کنار جاده یا داخل رودخانه‌ها دور ریخته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه پسماندها اغلب با جریان رودخانه‌ها به تالاب انزلی سرازیر و موجب تخریب می‌شود، خاطرنشان کرد: پسماندهای ریخته شده در تالاب تخریب زیست‌محیطی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: اگر مقدار پسماند قابل بازیافت کافی و جمع‌آوری آن برای بازیافت کننده مقرون به صرفه باشد این نوع پسماند را می‌توان به دوره‌گردها یا کارخانه‌های بازیافت فروخت تا طی فرایندهایی در کارخانه بازیافت شود.