حاصل حضور «مغزها...» در سی‌وششمین جشنواره فجر 11 نامزدی در بخش‌های مختلف بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه را برای هومن سیدی و بهترین صداگذاری را برای علیرضا علویان به ارمغان آورد.

ندای گیلان-محمد عنبرسوز : دور جدید فعالیت سینماها در نیمه دوم سال 97 از چهارم مهرماه آغاز می‌شود و فهرست فیلم‌های آماده اکران نشان می‌دهد تنوع گیشه در پاییز می‌تواند به رضایت حداکثری مخاطبان و حضور مردم با سلایق مختلف در سالن‌ها منجر شود. در این مطلب به معرفی آثاری می‌پردازیم که طی روزهای آینده روی پرده نقره‌ای خواهند رفت.

 

جاده قدیم
منیژه حکمت

موضوع: «جاده قدیم» داستان زنی به نام «مینو» است که شب عید به خانه برمی‌گردد تا در کنار خانواده‌اش باشد؛ اما مشکلاتی برایش پیش می‌آید… . این فیلم یک درام خانوادگی اجتماعی با تمرکز بر مسائل زنان است که می‌تواند مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.
بازیگران: نقش اصلی فیلم را مهتاب کرامتی بازی می‌کند و آتیلا پسیانی هم نقش مقابل اوست. پرویز پورحسینی، ترلان پروانه و محمدرضا غفاری دیگر بازیگران این اثر هستند.
نقطه قوت: تجربه نشان داده که فیلم‌های فیلم‌سازان زن با رویکرد تمرکز بر مسائل زنان، در سال‌های اخیر همیشه مخاطب خودش را داشته و آثار آن‌ها معمولاً مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. «جاده قدیم» هم با این که احتمالاً پرفروش‌ترین فیلم اکران پاییز نخواهد بود، اما می‌تواند با جذب کسانی که فضای زنانه و پرداختن به دغدغه‌های زنان را می‌پسندند، کمک شایانی به تنوع مخاطبان بکند.
افتخارات: «جاده قدیم» در بخش سودای سیمرغ سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، اما نتوانست در هیچ رشته‌ای نامزد سیمرغ شود.
مغزهای کوچک زنگ زده
هومن سیدی

موضوع: «مغزها…» داستانی اجتماعی با محوریت حاشیه‌نشینی و مواد مخدر دارد و روابط خانوادگی و نسبت‌های عاطفی-انسانی را هم مد نظر قرار می‌دهد. داستان مغزهایی که زنگ زده‌ اند و صاحبان شان مانند گوسفندانی هستند که به چوپان نیاز دارند، روایتگر مجموعه‌ای از مسائل اجتماعی مانند تعصب، عقده، قدرت‌طلبی و خانواده است.
بازیگران: نقش‌های اصلی این فیلم را نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و نوید پورفرج بازی می‌کنند که هرسه نفر در جشنواره فجر نامزد سیمرغ بازیگری شدند. فرید سجادی حسینی که پس از «فروشنده» چند نقش معمولی بازی کرده بود، در این فیلم نقش کوتاه اما تاثیرگذاری را بازی می‌کند. نازنین بیاتی و مرجان اتفاقیان هم دیگر بازیگران این فیلم هستند.
نقطه قوت: فیلم نامه جذاب و خوش‌ریتم، موضوع اجتماعی مورد پسند مخاطب سینماروی ایرانی، کارگردانی متفاوت و خاص هومن سیدی و بازی‌های روان و باورپذیر، «مغزها…» را به یکی از امیدهای فروش سینما در پاییز تبدیل کرده است. سکانس‌های اکشن هم می‌تواند مورد توجه مخاطبانی قرار گیرد که به تماشای تصاویر متفاوت روی پرده علاقه دارند.
افتخارات: حاصل حضور «مغزها…» در سی‌وششمین جشنواره فجر 11 نامزدی در بخش‌های مختلف بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه را برای هومن سیدی و بهترین صداگذاری را برای علیرضا علویان به ارمغان آورد. این فیلم موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم شد تا یکی از آثار موفق جشنواره اخیر لقب بگیرد.
هشتگ
رحیم بهبودی‌فر

موضوع: فیلم قبلی رحیم بهبودی‌فر به وضوح دغدغه‌های این کارگردان درباره پررنگ شدن نقش فناوری در دنیای جدید را منعکس می‌کرد. اگرچه هنوز خلاصه داستان رسمی «هشتگ» منتشر نشده، اما تجربه قبلی کارگردان و تصاویر و تیزرهای منتشرشده نشان می‌دهد که «هشتگ» هم به موضوعات اجتماعی و خانوادگی ناشی از فضای مجازی می‌پردازد.
بازیگران: بازیگران اصلی «هشتگ» نیوشا ضیغمی و بهاره رهنما هستند؛ دو بازیگری که در این فیلم به کمک گریم‌های خاص و طراحی لباس متنوعی که برایشان در نظر گرفته شده، سعی کرده‌اند اوقات خوشی را برای مخاطب شان رقم بزنند. عکس نیوشا ضیغمی با گریم مردانه طی روزهای گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته بود. سیدجواد هاشمی و امید روحانی هم بازیگران مرد «هشتگ» هستند. این فیلم از حضور چهار بازیگر کودک و نوجوان هم بهره می‌برد.
نقطه قوت: مهم‌ترین نقطه قوت «هشتگ» کمدی بودن آن است. هنوز هم کمدی‌ها با اختلاف محبوب‌ترین آثار سینمایی برای مخاطبان ایرانی هستند و می‌توان فروش خوبی برای «هشتگ» پیش‌بینی کرد.
افتخارات: فیلم کمدی «هشتگ»، مطابق عرف حاکم بر سینمای ایران، در جشنواره‌ها شرکت نکرده و سازندگانش، بلافاصله پس از اتمام مراحل تولید و تدوین، برای دریافت مجوز اکران اقدام کرده‌اند؛ بنابراین افتخار جشنواره‌ای هم ندارد.
عرق سرد
سهیل بیرقی

موضوع: ماجرای «افروز اردستانی» کاپیتان تیم ملی فوتبال که برای خروج از کشور با ممانعت همسرش مواجه می‌شود، خط اصلی داستان «عرق سرد» است. فیلم به طور مستقیم روایتی از زندگی نیلوفر اردلان بازیکن تیم ملی فوتسال است و با اعتراض همسر این بازیکن هم مواجه شد.
بازیگران: باران کوثری و امیر جدیدی زوج اصلی فیلم هستند که در کنار سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی و هدی زین‌العابدین برای روایت ماجرای «عرق سرد» جلوی دوربین رفته‌اند.
نقطه قوت: تیم بازیگری «عرق سرد» مهم‌ترین نقطه قوت این فیلم محسوب می‎شوند. تمام پنج بازیگر اصلی این فیلم در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر نامزد بخش بازیگری شدند و در نهایت امیر جدیدی و سحر دولتشاهی توانستند سیمرغ را به خانه ببرند.
افتخارات: «عرق سرد» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با هشت نامزدی و سه سیمرغ بلورین یکی از موفق‌ترین آثار جشنواره اخیر لقب گرفت؛ اتفاقی که برای دومین فیلم یک کارگردان جوان موفقیتی قابل توجه است.
سوفی و دیوانه
مهدی کرم پور

موضوع: «سوفی و دیوانه» چنان که از خلاصه داستانش (تنها یک بیت شعر) پیداست، یک درام عاشقانه و شاعرانه بین مرد و زنی است که شباهت چندانی به یکدیگر ندارند و رابطه‌شان موضوعی نامتعارف در جامعه محسوب می‌شود.
بازیگران: نقش اصلی «سوفی و دیوانه» را امیر جعفری بازی می‌کند. به‌آفرید غفاریان بازیگر جوان این فیلم نیز پس از «سوفی و دیوانه» در دو فیلم «درساژ» و «مردی بدون سایه» بازی کرده و می‌تواند سورپرایز اثر باشد. محمدرضا شریفی‌نیا، سیامک صفری و الهه حصاری دیگر بازیگران این فیلم هستند.
نقطه قوت: «سوفی و دیوانه» یک فیلم سرراست و کم‌هیاهوست که با نمایش قاب‌های جذاب و زیبا با کمترین حاشیه‌ای قصه اصلی را روایت می‌کند. همین موضوع می‌تواند باعث شود این فیلم مورد توجه مخاطبانی قرار گیرد که به دنبال روایت قصه‌های ساده بدون حرف‌های شعاری و پیچیده هستند.
افتخارات: «سوفی و دیوانه» از معدود فیلم‌های اکران‌نشده سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر است که تنها موفق شد در بخش بهترین فیلم‌برداری نامزد سیمرغ شود.