ندای گیلان:به رسم هر سال شهرداری رشت ، نوروز امسال نیز، تعداد زیادی گل لاله با رنگ های متنوع در سطح میادین و خیابان های رشت کاشت ولی مشکل بزرگ این بود که نمایش رقص گل ها در انظار مردم یک مانع بسیار بزرگ داشت و ان چیزی نبود جز پارچه های رنگی که به […]

ندای گیلان:به رسم هر سال شهرداری رشت ، نوروز امسال نیز، تعداد زیادی گل لاله با رنگ های متنوع در سطح میادین و خیابان های رشت کاشت ولی مشکل بزرگ این بود که نمایش رقص گل ها در انظار مردم یک مانع بسیار بزرگ داشت و ان چیزی نبود جز پارچه های رنگی که به ارتفاع چند متری از سطح میدان نصب شده بودند

این مطلب از پایگاه گیلان فردا برداشت شده است. مسئولیت محتوای این مطلب به عهده پایگاه منتشر کننده است و درج آن درندای گیلان صرفا جهت اطلاع‌ رسانی می باشد .

میادین رشت می توانند، هر یک ، جنبه گردشگری برای این شهر داشته باشند. هر شهری در دنیا یک تا چند میدان معروف دارد که با زیباسازی آن از طریق گل کاری، احداث مجسمه های تاریخی و مدرن، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های خیابانی مثل مسابقه هیزم بری در یکی از میادین شهر فلورانس ایتالیا، به آن شهر هویت می بخشند. بنابراین میدان ها پتانسیل خوبی برای زیبایی یک شهر هستند. اگرچه در رشت میدان های زیادی وجود دارد ولی تنها یکی از آن­ها شهرت زیادی در میان مردم ایران دارد. میدان گلسار از جمله میادین معروفی است که همه آن را به خاطر مجسمه اسب ماهی اش می شناسند که ۳۷سال پیش توسط یک مجسمه ساز اهل رشت برای افتتاح شهرک گلسار ساخته شد. ابتکاری که پشتش معنی و مفهوم خاصی نهفته شده بود. این تمثال از ترکیب اسب و ماهی ساخته شده که در فرهنگ گیلان قدیم، ماهی نماد زایش و اسب نماد کار بوده است. حال بعد از نزدیک چهار دهه میادین شهر رشت به چه چیزهایی تزیین شده اند؟

میدان کوچک علوم پایه

این میدان که چندین بار شکل هندسی آن تغییر کرد به روش­های مختلفی با ذهن خلاقانه مسئولین زیباسازی شهر تزیین شده است. یکبار با آویزهای نئونی که سه رنگ پرچم ایران را با سیم هایی که به یک تیر برق وصل شده بود مزین شد که خیلی زود جایش را به ال ای دی های کوچکی که با بازی نور به شکل باران در می آمدند داد. اما هیچ یک از این زیباسازی های عجیب و غریب ربطی به میدان علوم پایه که نماد دانشگاه و علم است نداشت. این میدان کوچک به دلیل جایگاهش در جلوی دانشگاه علوم پایه می تواند نماد علم و دانشگاه و دانشجو باشد و با پتانسیلی که دارد در جذب گردشگر نقش مهمی می تواند ایفا کند. هرچند ناگفته نماند در تمام میادین رشت از جمله میدان فوق گل کاری های خوبی انجام می شود که اخیرا با نصب پارچه های رنگی که نه تنها هیچ گونه زیبایی ندارند بلکه مانع از جلوه نمایی گل­ها می شوند.

اگرچه برخی از میادین رشت مثل میدان مادر واقع در بلوار معلم توانسته با تمثیل مادری که ساخته شده نظر مساعد مردم را جلب کند. اما چرا زیباسازی میادین یکی در میان انجام می شود؟ این امر نشان از این دارد که یک فکر منسجم و هنرمند در سازمان زیباسازی شهر وجود ندارد. کاملا واضح است که فکرهای برنامه ریزی شده و با هدف خاص در این سازمان دیده نمی شود و بیشتر ایده ها جنبه گذری دارند. به خاطر همین است که در جای جای این شهر، هیچ سمبلی، هیچ نمادی، هیچ کار خلاقانه و ماندگاری جز چند اثر محدود دیده نمی شود.

میدان صیقلان

محله صیقلان یکی از قدیمی ترین محل های رشت است. در کنارش مدرسه قدیمی دهخدا قرار دارد و در طرف دیگرش ساختمان بسیار زیبا و قدیمی با اصالت شورای شهر جای گرفته است. چرا این میدان تبدیل به یک نماد محلی رشت نمی شود. هویت بخشیدن به شهر که یکی از وعده های شهردار رشت است، باید خود را در میادین نشان دهد. اما تنها کاری که بخش متولی این امر در شهرداری در طی سال­های گذشته کرده، گل کاری در محدوده خود میدان است. البته این کار هم ارزش خودش را دارد و باعث رضایت شهروندان هم شده است. اما این میدان که به آبنما هم مجهز است فقط در برخی از اوقات سال کار می کند. هرچند چند ماهی است که نه تنها این میدان بلکه تمام میدان های رشت به پارچه های زشتی مزین شدند که همان اندک زیبایی که قبلا داشتند را از دست دادند.

زیباسازی مناسبتی

در تقویم ایران اسلامی برخی از روزها برای ایرانیان مقدس است. مثل بعثت حضرت محمد، روز جمهوری اسلامی، ده فجر و خیلی از روزهای دیگر. اما عمده کاری که سازمان زیباسازی انجام داده نصب آویزهای پارچه ای رنگارنگ به دور میدان بود. آنقدر این کار بی معنی بود که اکثر مردم درگفتویی که با آن­ها داشتیم ابراز نارضایتی می کردند و هیچ تناسبی را در نصب پارچه ها نمی دیدند. به گفته یکی از اهالی خیابان معلم، پارچه های رنگی نه تنها هیچ تناسبی با میدان معلم ندارد بلکه جلوی دیده شدن زیبایی گل­ها کاشته شده در میدان را هم می گیرد. به رسم هر سال شهرداری رشت تعداد زیادی گل لاله با رنگ های متنوع در سطح میادین و خیابان های رشت می کارد که امسال هم در ایام نوروز این گل­ها برای مسافرین خودنمایی می کردند ولی مشکل بزرگ این بود که نمایش رقص گل­ها در انظار مردم یک مانع بسیار بزرگ داشت و ان چیزی نبود جز پارچه های رنگی که به ارتفاع چند متری از سطح میدان نصب شده بودند. حال این پارچه ها چه مفهومی را حمل می کنند یا چه ذهنیت یا فکر در پشت این کار وجود دارد بر کسی معلوم نیست، و به نظر هم نمی رسد که حامل مفهوم و معنی خاصی باشد.

پس از سوم خرداد جمع می شوند

این تزینات پارچه ای رنگارنگ ذهن ها را آشفته کرده بود که بر آن شدیم به سراغ حامد عبدالهی مدیر سازمان زیباسازی شهری برویم و هدف و جریان نصب این آویزها را از زبان این مقام مسئول جویا شویم. حامد عبدالهی که یک سالی است سمت مدیریت این سازمان را برعهده گرفته ضمن این که بر حضور افراد هنرمند و کارشناس حوزه هنری در این سازمان تأکید می کند، در خصوص نصب این پارچه ها به گیلان فردا می گوید: این پارچه ها جز تزئینات مناسبتی هستند. یعنی در روزهای خاص مثل روز جمهوری اسلامی یا روزهای ویژه دیگر نصب شده است. و چون در آن ایام گل­های فصلی خاصی وجود نداشتند اقدام به نصب چنین پارچه هایی گرفتیم. هرچند این مقام مسئول گفته که این پارچه ها مناسبتی هستند، اما باید خاطرنشان کرد که پارچه ها دو ماهی است که در سطح رشت به طور گسترده نصب شده اند و نه فقط برای روزهای خاص. البته عبداللهی در ادامه این قول را می دهد که پس از روز سوم خرداد این پارچه ها از سطح شهر جمع آوری می شوند. مدیر زیباسازی شهرداری رشت همچنین تصریح می کند:به خاطر شروع فصل رشد برخی از گل­ها، فضای سبز جدیدی را در روزهای پیش رو در میادین و جداول رشت شاهد خواهیم بود و حتما پس از سوم خرداد تمام پارچه ها برداشته می شوند.