بلاتکلیفی در معرفی نماینده والیبال ایران در جام باشگاه‌های آسیا- میانمار : 0 یک سهمیه و 2 مدعی! نویسنده : سارا اصلانی انحلال بدموقع تیم والیبال بانک سرمایه، معادلات نماینده ایران در رقابت‌های‌‌ قهرمانی باشگاه‌های آسیا را برهم زد. نوزدهمین دوره این رقابت‌ها در گروه مردان درحالی 9 تا 16‌ مرداد به میزبانی میانمار […]

بلاتکلیفی در معرفی نماینده والیبال ایران در جام باشگاه‌های آسیا- میانمار

: 0

یک سهمیه و 2 مدعی!

نویسنده : سارا اصلانی


انحلال بدموقع تیم والیبال بانک سرمایه، معادلات نماینده ایران در رقابت‌های‌‌ قهرمانی باشگاه‌های آسیا را برهم زد. نوزدهمین دوره این رقابت‌ها در گروه مردان درحالی 9 تا 16‌ مرداد به میزبانی میانمار برگزار می‌شود که طبق قانون سازمان لیگ به قهرمان لیگ برتر در سال 96 جواز حضور در رقابت‌های‌‌ سال 2018 آسیا داده می‌شود. بانک سرمایه درحالی قهرمانی فصل گذشته لیگ را به نام خود سند زد که مسئولان این باشگاه علی‌رغم کسب 3 قهرمانی متوالی در این رقابت‌ها، تصمیم به انحلال تیم گرفتند. این مسئله حالا تکلیف نماینده ایران در رقابت‌های‌‌ قهرمانی باشگاه‌های آسیا را تبدیل به کلافی سردرگم کرده. از یک طرف بازیکنان و کادرفنی سرمایه حق طبیعی خود می‌دانند که به عنوان قهرمان لیگ راهی رقابت‌های‌ میانمار شوند و از طرف دیگر، خاتم اردکان به عنوان تیم دوم، مدعی حضور در جام باشگاه‌های آسیاست. چراکه طبق قانون، در صورتی که قهرمان لیگ به هر دلیلی شرایط حضور در جام باشگاه‌های آسیا را نداشته باشد، سلسله مراتب باید رعایت شود و از بین دیگر تیم‌های برتر جدول رده‌بندی، تیمی که متقاضی حضور در این رقابت‌هاست به مسابقات اعزام شود. یزدی‌ها که در اولین حضورشان در لیگ برتر با کسب عنوان نایب قهرمانی خوش درخشیدند، به‌گفته محسن ملت مدیرعامل باشگاه، 4 روز پیش با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ، آمادگی خود را برای حضور در رقابت‌های‌ میانمار اعلام کردند. این درحالی است که بعد از انحلال بانک سرمایه، مصطفی کارخانه سرمربی بانکی‌ها هم بیکار ننشست و در راستای حمایت از زحمات شاگردان قهرمانش، موفق شد با یک اسپانسر تهرانی برای حضور تیمش در رقابت‌های‌ میانمار به توافق برسد. حالا باید فدراسیون تصمیم‌گیری کند که از بین 2 تیم بانک سرمایه و خاتم اردکان، کدام تیم نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا خواهد بود.

 شفقی: بانکی‌ها نماینده ایران در میانمار هستند

شفقی سرپرست سازمان لیگ در ‌خصوص معرفی نماینده ایران در میانمار به خراسان می‌گوید: «درحال حاضر زمان کافی داریم تا نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا را انتخاب کنیم. از طرفی تا 27 فروردین هم فرصت داریم تا اسامی بازیکنان ایرانی حاضر در این رقابت‌ها را اعلام کنیم. پیش‌تر بانک سرمایه نماینده ایران در این رقابت‌ها بود و درحال حاضر هم همین تیم نماینده ایران در میانمار است. چون هنوز باشگاه بانک سرمایه نامه انحلال خود را به فدراسیون نداده است. به همین دلیل تا این هفته صبر می‌کنیم. اگر نامه انحلال سرمایه به دست ما رسید، هیئت‌رئیسه فدراسیون درخصوص نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا تصمیم‌گیری خواهد کرد.‌»

 میرحسینی: حضور خاتم در جام باشگاه‌ها صددرصد قطعی است

درحالی که شفقی هنوز بانک سرمایه را نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا می‌داند اما عباسعلی میرحسینی سرمربی خاتم اردکان از قطعی شدن حضور خاتم در رقابت‌های‌ میانمار صحبت می‌کند: «آقای تابش (نماینده مجلس)‌‌ در جلسه‌ای که با سلطانی‌فر وزیر ورزش داشت، گفته بود خاتم آمادگی حضور در جام باشگاه‌های آسیا را دارد. او از وزیر ورزش خواسته بود که حق قانونی تیم خاتم و مردم والیبال‌دوست یزد برای حضور در این رقابت‌ها ضایع نشود. بعد از این جلسه از سوی فدراسیون والیبال با محسن ملت مدیرعامل باشگاه تماس گرفته و از ایشان خواسته شد نامه اعلام آمادگی تیم تا روز شنبه(دیروز) به فدراسیون ارسال شود. به همین دلیل مدیرعامل باشگاه جمعه جلسه‌ای اضطراری با حضور کادرفنی و اعضای هیئت رئیسه برگزار کرد. در این جلسه به کادر فنی تکلیف شد بازیکنان مورد نیاز خود برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا را جذب کنند تا بتوانیم نماینده لایقی در این رقابت‌ها باشیم.‌» او در پاسخ به این‌که آیا حضور خاتم در جام باشگاه‌های آسیا قطعی شده به خراسان می‌گوید: «حضور خاتم در جام باشگاه‌های آسیا صددرصد قطعی است.‌» او در واکنش به تلاش کارخانه برای جذب اسپانسر و حضور بانک سرمایه در جام باشگاه‌ها گریزی به قانون می‌زند: «قانون می‌گوید اگر بانک سرمایه نامه انحلال خود را به سازمان لیگ یا فدراسیون نداده، تنها می‌تواند امتیاز تیم در لیگ برتر و نه حضور در جام باشگاه‌ها را، به تیم دیگری بدهد. بنابراین طبق قانون، تیم دوم جدول رده‌بندی حق حضور در جام باشگاه‌ها را دارد.‌»

 ملت: هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست!

برخلاف صحبت‌های میرحسینی که گفته بود نامه اعلام آمادگی خاتم برای حضور در میانمار قرار بود دیروز به فدراسیون ارسال شود اما محسن ملت مدیرعامل خاتم اردکان تاکید دارد این نامه چند روزی می‌شود که به فدراسیون ارسال شده: «نامه اعلام آمادگی خاتم برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا 4 روز پیش به فدراسیون ارسال شد.‌» هرچند میرحسینی تاکید دارد حضور تیم در جام باشگاه‌های آسیا قطعی است. ملت می‌گوید: «از نظر مسئولان باشگاه خاتم حضور تیم صددرصد در جام باشگاه‌ها قطعی است. اما هنوز فدراسیون نتیجه قطعی را به ما اعلام نکرده است. خاتم اردکان حق خود می‌داند که اگر بانک سرمایه در جام باشگاه‌ها شرکت نکرد‌ که شرکت هم نمی‌کند،‌ در این رقابت‌ها شرکت کند. »


کارخانه: حضور در جام باشگاه‌های آسیا حق تیم قهرمان است


در شرایطی که یزدی‌ها حضور در جام باشگاه‌های آسیا را حق قانونی خود می‌دانند اما مصطفی کارخانه سرمربی بانک سرمایه در مصاحبه با خراسان مشخص شدن آخرین وضعیت تیم برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا را به جلسه آتی تیم با فدراسیون منوط می‌کند: «طی یکی‌، 2 روز آینده تکلیف بانک سرمایه و اسپانسر جدید تیم مشخص خواهد شد. باید طی جلسه‌ای که با مسئولان فدراسیون والیبال برگزار می‌کنیم مشخص شود که با آمدن اسپانسر جدید، سهمیه جام باشگاه‌های آسیا هم به تیم بانک سرمایه داده می‌شود یا خیر.‌» او در واکنش به صحبت‌های میرحسینی که حضور خاتم در جام باشگاه‌های آسیا را قطعی می‌داند، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم هنوز چیزی به صورت قطعی مشخص شده باشد و فدراسیون باید در این‌خصوص تصمیم‌گیری کند. از طرفی ما کادری بودیم که با بانک سرمایه قهرمان شدیم، بنابر‌این حضور در جام باشگاه‌های آسیا حق ماست.» او ادامه می‌دهد: «بانک سرمایه، شرط انحلال تیم را روی واگذاری آن قرار داده. یعنی امتیاز تیم در لیگ واگذار می‌شود. از طرفی اسپانسر جدید به این دلیل وارد گود شده که بتواند از سهمیه کسب شده توسط بانک سرمایه استفاده کند.‌» کارخانه در واکنش به صحبت‌های میرحسینی که معتقد است بانک سرمایه تنها می‌تواند امتیاز تیمش را در لیگ واگذار کند اما طبق قانون حق اعطای مجوز حضور تیم در جام باشگاه‌ها به تیم دیگر را ندارد هم می‌گوید: «آیین‌نامه‌ای در این خصوص نداریم که در آن نوشته شده باشد، تیمی که واگذار شد فقط حق فعالیت در لیگ ایران را دارد. به هرحال ما تابع تصمیم فدراسیون هستیم.‌» کارخانه درحالی برای حضور تیمش در رقابت‌های‌ میانمار تلاش می‌کند که گفته می‌شود ایگور کولاکوویچ تصمیم ندارد به بازیکنان ملی‌پوش بانک سرمایه اجازه حضور در جام باشگاه‌های آسیا را بدهد. کارخانه می‌گوید: «این هم یک بحث است که باید درباره آن صحبت کنیم.  این درحالی است که باشگاه‌ها به عنوان بازوان اجرایی فدراسیون، بازیکنان تیم ملی را از همه نظر حمایت می‌کنند. اگر قرار باشد بانک سرمایه در جام باشگاه‌های آسیا بدون ملی‌پوشانش برود و قهرمان نشود، دیده نخواهد شد. اگر در جام باشگاه‌ها قهرمان نشویم، جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان از دست می‌رود.‌»