مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این ۳۰ هزار پرنده آبزی مهاجر شامل ۸۵ گونه پرنده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از ۳۰ هزار پرنده آبزی مهاجر شامل ۸۵ گونه پرنده آبزی زمستان گذران از جمله قوی فریادکش، غاز خاکستری، انواع مرغابی‌ها، خودکا و کاکایی برای بقا و ادامه‌ی حیات به گیلان سفر کردند.

حمزه عشوری تصریح کرد: این پرندگان آبزی مسافت حدود ۵ هزار کیلومتری از سیبری غربی تا اروپای شرقی که در این فصل یخبندان است طی کرده و به تالاب‌ها و آبگیر‌های گیلان آمده اند.

وی افزود: مهاجرت این پرنده‌ها از اوایل پاییز شروع شده و اوج حضور آن‌ها اواخر آذر و اوایل دی ماه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه از ۵۶۶ گونه پرنده‌های بومی و مهاجر موجود در ایران ۳۵۴ گونه در گیلان قابل مشاهده هستند، گفت: در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار پرنده بومی و مهاجر در تالاب‌های و آب بندان‌های گیلان از جمله تالاب بین المللی انزلی، سلکه، بوجاق و امیرکلایه زمستان گذرانی می‌کنند.

عباس عاشوری کارشناس حفاظت محیط زیست گیلان هم با بیان اینکه هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن این پرنده‌ها به گیلان سفر می‌کنند، گفت: این پرنده‌های آبزی زمستان گذر با تغذیه گیاهان آبزی غوطه ور که از بهار روییده اند، مانع رسوب آن‌ها در تالاب می‌شوند و به تالاب‌ها کمک می‌کنند.

وی افزود: برج پرنده نگری مجهز به دستگاه‌های تلسکوپ و دوربین برای دیدن پرنده در گیلان در تالاب‌های سلکه، امیرکلابه و بوجاق وجود دارد و گردشگران با حضور در این برج‌ها می‌توانند از دیدن پرنده‌ها لذت ببرند.

عباس عاشوری با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، وجود مواد غذایی کافی، امنیت نسبی در تالاب‌ها مهمترین علت حضور این پرنده‌ها در زیستگاه‌های گیلان است، گفت: اکیپ‌های حفاظت محیط زیست به کمک جوامع محلی با حضور در تالاب‌ها به صورت شبانه روزی از این پرنده‌ها محافظت و با افراد سودجو و شکارچی به شدت برخورد می‌کنند.

پرنده‌های مهاجر آبزی مهاجر پس از زمستان گذرانی از اواخر زمستان به سیبری غربی تا کشور‌های حوزه اروپای شرقی باز می‌گردند.