محمدرضا برجی در آستانه گل‌دهی سوسن چلچراغ اظهار کرد: سوسن چلچراغ برای نخستین بار در سال 1354 توسط دانشمند و گیاه‌شناس فرانسوی به نام لدربوری در بخش عمارلوی رودبار روستای داماش کشف شد.

ندای گیلان:محمدرضا برجی در آستانه گل‌دهی سوسن چلچراغ اظهار کرد: سوسن چلچراغ برای نخستین بار در سال 1354 توسط دانشمند و گیاه‌شناس فرانسوی به نام لدربوری در بخش عمارلوی رودبار روستای داماش کشف شد.

وی با بیان اینکه سوسن چلچراغ گونه نادر از گل‌های خدادادی است که در گیلان می‌روید، تصریح کرد: در خرداد ماه فصل گل‌دهی سوسن چلچراغ است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان منطقه رویش گل سوسن چلچراغ را در داماش عمارلوی رودبار عنوان کرد و گفت: این منطقه تحت حفاظت محیط زیست است.

وی اثر دیگر طبیعی و ثبت شده گیلان را درخت سرو هزویل ذکر کرد و یادآور شد: این درخت بیش از یک‌هزار ساله در رودبار وجود دارد و از آثار ارزشمند طبیعی و ثبت ملی گیلان است.

برجی چشمه‌دمکش رودسر را از دیگر آثار طبیعی ملی بیان کرد و متذکر شد: این اثر طبیعی در چابکسر رودسر قرار دارد و به تازگی ثبت ملی شده است.

وی گیلان را دارای جاذبه‌های طبیعی و خدادادی زیادی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند این نعمت‌های بیکران را در اختیار انسان‌ها قرار داده تا به رایگان و با رعایت حفظ، از آن بهره‌مند شوند.

این مسئول حفظ محیط زیست را تنها وظیفه یک دستگاه ندانست و یادآور شد: برای حفظ محیط زیست و تحویل آن به آیندگان همه باید مشارکت داشته باشند.

سوسن چلچراغ گیاهی خودرو بوده و از اواسط خرداد گل می‌دهد و گل‌های آن تا نیمه تیرماه پایدار می‌ماند ضمن اینکه این گل زیبا ارزش و شهرت ملی و جهانی دارد و بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که در صورت نابودی پرورش آن ممکن نیست.

وجود سوسن چلچراغ در داماش عمارلوی رودبار موجب شده تا هر ساله در فصل گل‌دهی آن مسافران بسیار زیادی به گیلان مسافرت کنند و از این شاهکار خلقت لذت ببرند.

سوسن چلچراغ گیاهی نادر است که تنها در دو نقطه ایران در روستای داماش رودبار و دیگری در لنکران جمهوری آذربایجان می‌روید و نخستین گیاهی بوده که رویشگاه اصلی آن به عنوان اثر ملی طبیعی در ایران به ثبت رسیده‌ است.