مدیریت شهر رشت می‌بایست در راستای برندسازی داشته های خود به‌گونه‌ای عمل کند که متمایز از سایر شهرها باشد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،هر یک از محلات شهر رشت دارای وجه‌تسمیه‌ای بوده و نام‌گذاری هر یک از آنان بنا به دلایلی خاص و شگرف است. برخی محلات شهر رشت بنا به مجاورت با رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌بندان‌های شهر رشت، برخی بنا به حضور زاهدین و بزرگان و مبلغین دینی، برخی بنا به حضور چهره های شناخته‌شده و مشاهیر شهر رشت نام‌گذاری شده‌اند و برخی دیگر بنا به وجود رسته مای شغلی متفاوت، اما امروزه در شهر رشت بنا به عدم حفظ و اشاعه فرهنگ محلات در حال فراموشی است.

یکی از راه های حفظ تاریخچه و دلیل نام‌گذاری محلات شهر رشت استفاده از المان های مناسب به وجه‌تسمیه هر محله پس از پژوهش لازم و کافی است، در این زمینه می‌توان از ظرفیت رشت پژوهان و گیلان شناسان به نام و شناخته‌شده شهر رشت استفاده کرد، این موضوع کمک خواهد کرد تا شهر رشت گامی جدی در مسیر جذب گردشگر، حفظ تاریخچه خود، برندسازی محلات و البته حمایت از گیلان شناسان و رشت پژوهان بردارد.

مدیریت شهر رشت می‌بایست در راستای برندسازی داشته های خود به‌گونه‌ای عمل کند که متمایز از سایر شهرها باشد، اینکه بخش عمده‌ای از المان‌های شهر رشت در سایر شهرهای کشور نیز دیده می‌شود و عملاً در آن کپی کاری و سهل‌انگاری صورت گرفته اتفاقی نامیمون است، چگونه شهری که مردمانش برای حفظ یک‌گونه آبزی مانند ماهی کولی نسل به نسل و سینه‌به‌سینه تلاش کرده‌اند، مدیریت آن اقدامی برای حداقل ساخت و نصب یک المان شکیل از این نوع گونه آبزی انجام نمی‌دهد؟ در سالیان گذشته اقداماتی کوچک برای حفظ وجه‌تسمیه برخی محلات همچون ساغریسازان، عینک و… صورت پذیرفت، اما این تلاش‌ها بسیار کم بوده و باید برای ایجاد انگیزه در میان اهالی محلات تلاشی چند برابر امروز و دیروز انجام داد.

باید از حل مشکلات شهر رشت باید نمادسازی و برندسازی نماییم و برای هر محله یک نماد در نظر بگیریم و مردم را در حل مشکلات مشارکت دهیم، اگر در محله لب آب بخواهیم اِلِمان ماهی کولی را قرار دهیم در جلب گردشگر و ایجاد سؤال برای این گردشگران به وجود خواهد آمد و باعث ایجاد چرایی خواهد شد.

اولین موضوعی که پیش می‌آید بحث رودخانه زرجوب در این محله است که با توجه به وجود آن رودخانه، ماهی کولی در آنجا صید می‌شد و در کافه‌ها و غذاخوری‌های محله زرجوب سرو می‌شد، اما اکنون حتی ریزترین موجودات زنده نیز در این رودخانه وجود ندارد و این انگیزه برای ایجاد مطالبه احیای رودخانه‌های شهر رشت به وجود خواهد آمد تا آلودگی رودخانه‌های شهر رشت برطرف شود.

در سایر محلات نیز می‌توان به این موضوع نگاه جدی داشت، برای مثال در راسته مسگران با ایجاد اِلِمان مربوطه فضا را برای احیای این شغل به وجود آورد. یا برای مثال استفاده از نماد تمشک برای محله گلسار نیز یک پیشنهاد دیگر است که می‌بایست برای نمادسازی برای هر محله از ظرفیت اساتید دانشگاه، گیلان شناسان و رشت پژوهان استفاده شود.