دولت انگلیس گفته است که قصد دارد، گروه شبه‌نظامی «واگنر» را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده و عضویت و حمایت از آن را ممنوع کند.

به گزارش ندای گیلان، دولت انگلیس  اعلام کرد که بریتانیا قصد دارد گروه شبه‌نظامیان «واگنر» را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده و در نتیجه هرگونه عضویت یا حمایت از این گروه را غیرقانونی کند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که پیش‌نویس دستور فوق قرار است به پارلمان انگلیس ارائه شود و مطابق با آن، دارایی‌های واگنر بعنوان اموال تروریستی دسته‌بندی خواهد شد و متعاقب آن ضبط می‌شود.

«سوئلا بریومن» وزیر کشور انگلیس واگنر را گروهی «خشن و مخرب» توصیف کرد و افزود که شبه‌نظامیان این گروه، بعنوان «یک ابزار نظامی ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) در خارج از این کشور» عمل کرده اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته است که از نقطه نظر حقوقی، واگنر دیگر موجودیت ندارد و در پاسخ به خبرنگاران در خصوص این اقدام انگلیس توضیح داد: «چیزی برای اظهارنظر درباره این موضوع وجود ندارد».

وزیر کشور بریتانیا با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که واگنر در سراسر اوکراین و غرب آسیا در غارتگری، شکنجه و «قتل‌های وحشیانه» مشارکت کرده‌اند و آن‌ها تهدیدی برای امنیت جهان محسوب می‌شوند.

بریومن با اشاره به این موارد ادامه داد: «به بیان واضح و ساده، آن‌ها تروریست هستند و حکم ممنوعیت، این امر را در قانون انگلیس صریح و روشن می‌کند».

بر اساس این گزارش، حکم فوق در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور ماه) اجرا خواهد شد و از آن پس، هرگونه وابستگی و تقویت این گروه، برنامه‌ریزی یا سخنرانی در نشست‌های این گروه یا حمل لوگو واگنر در انظار عمومی جرم محسوب می‌شود.

«دیوید لمی» سخنگوی امور خارجی حزب مخالفان کارگر انگلیس گفته است که خیلی وقت پیش باید این اقدام انجام می‌گرفت و در حال حاضر دولت انگلیس باید به پوتین اعمال فشار آورد و وی را برای آن‌چه که تجاوز به اوکراین خواند، تحت پیگرد قرار دهند.

گروه واگنر که نقش مهمی در کنترل ارتش روسیه بر باخموت داشته است، در ماه ژوئن ، شورشی کوتاهی در روسیه به راه انداخت که توسط پوتین به عنوان خیانت محکوم شد، و در نهایت در تاریخ، ۲۳ آگوست (اول شهریور ماه) ، «یوگنی پریگوژین» رهبر واگنر و برخی از اعضای ارشد این گروه او در یک سانحه هوایی کشته شدند.

بریتانیا در سال ۲۰۲۰، پریگوژین و در مارس سال ۲۰۲۲ کل گروه واگنر را در فهرست تحریم قرار داد و در ژوئیه امسال، افراد و شرکت‌هایی که با این گروه در جمهوری آفریقای مرکزی، مالی و سودان ارتباط داشتند، تحریم کرد./فارس