ندای گیلان:سازمان مدیریت و برنامه ریزی مغر متفکر توسعه هم در سطح ملی و هم در سطح استانی و مناطق کشور است. این سازمان از دو بعد حائز اهمیت بسیار فراوان است. یک بعد برنامه سازی و برنامه ریزی این سازمان است که در واقع از طریق آن استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و […]

ندای گیلان:سازمان مدیریت و برنامه ریزی مغر متفکر توسعه هم در سطح ملی و هم در سطح استانی و مناطق کشور است. این سازمان از دو بعد حائز اهمیت بسیار فراوان است. یک بعد برنامه سازی و برنامه ریزی این سازمان است که در واقع از طریق آن استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت توسعه کشور و استان ها را تنظیم می کند.

این مطلب از پایگاه گیلان فردا برداشت شده است. مسئولیت محتوای این مطلب به عهده پایگاه منتشر کننده است و درج آن درندای گیلان صرفا جهت اطلاع‌ رسانی می باشد.
پیوند به مطلب

بعد دیگر این است که این سازمان به منابع مالی برنامه ها می پردازد و آن­ها را با توجه به اهمیت پروژه های عمرانی و قابلیت استان و کشور تأمین می کند. حال اگر برنامه ها خوب تدوین شوند و استراتژی­ها برای توسعه خوب تنظیم شود و منابع مالی لازم برای اجرای پروژه ها و برنامه ها تأمین شود بقیه کار می ماند به عهده مجریان و مدیران کارامد استان که چطور بتوانند با این منابع مالی تخصیص یافته، برنامه های کلی تعریف شده در سازمان مدیریت و برنامه ریزی را اجرا کنند. اگر این مؤلفه­ها یعنی برنامه خوب، تأمین مالی کافی و مدیران کارآمد و توسعه گرا همه در یک جا جمع شود، قطعا یک گام بلند و مثبت برای توسعه استان و حتی کشور برداشته می شود. این مؤلفه ها متأسفانه در دولت­های نهم و دهم مشاهده نشده بود. تجربه ای که در دولت­های گذشته در نحوه اجرای برنامه چهارم و برنامه پنجم داشتیم و به دلیل این که سازمان برنامه از ریل وظایف خود خارج شده بود، علاوه بر منابع مالی کافی، مشاهده کردیم که کشور به چه روزی افتاد. متأسفانه اتفاقی که در دولت نهم و دهم افتاد این بود که برنامه پنجم توسعه و سازمان برنامه و بودجه ساز و کار اصلی اش کنار گذاشته شد و دیدیم که کشور از لحاظ توسعه یافتگی بسیار عقب کشیده شد، نه به رشد اقتصادی رسیدیم، نه نرخ بیکاری تحت کنترل درآمد، نه نرخ تورم کاهش پیدا کرد و نه این که پروژه های نیمه کاره به اتمام رسید. بنابراین نتیجه جداشدن از برنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی، که در واقع مغز متفکر کشور برای رسیدن به توسعه است، همین عقب ماندگی شدیدی بود که کشور و ملت دچارش شدند. لذا یک برنامه مطلوب، منابع مالی مطلوب و مدیران کارآمد همه این­ها سازوکار اولیه توسعه هستند. سازمان برنامه ریزی و مدیریت یک نهاد بسیار تأثیرگذار برای جبران عقب ماندگی­های استان و تسریع کننده تأمین منابع مالی طرح های توسعه ای است.

در تمام دنیا بانک­های مرکزی نقش سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بازی می کنند. بانک­های مرکزی مستقل هستند ولی این استقلال به این معنی نیست که در چهارچوب سیاست­های دولت نباشند. بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که سازمان بودجه سابق و یا سازمان برنامه ریزی و مدیریت فعلی باید برای این که کارآیی بهتری در نظارت اجرای برنامه های توسعه داشته باشند باید مستقل از دولت قرار گیرند. وظیفه این سازمان مشخص کردن محور توسعه با شناخت دقیق پتانسیل و ظرفیت­های چند جانبه استان ها و در نهایت کشور است. وقتی سیاست یا برنامه ای توسط این سازمان تدوین شد، همه ارکان دولت موظف به اجرای آن هستند. چرا که برنامه های پنج ساله یا سند چشم انداز بیست ساله همه به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد. بنابراین دولت موظف به اجرای آن­هاست و قوه مقننه نقش نظارتی را بازی می کند. بنابراین دلیلی ندارد که این سازمان کاملا مستقل از دولت عمل کند. این تصور که بگوییم سازمان برنامه ریزی و مدیریت باید فراتر از قوه مجریه باشد امکان پذیر نیست. چون برنامه ای که نوشته می شود دولت باید آن را اجرا کند و همینطور قوه مقننه ای وجود دارد که کاملا مستقل از دولت است و با تصویب آن نقش نظارت بر عملکرد دولت را ایفا می کند. در مجموع مستقل بودن نمی تواند یک حسن در نظر گرفته شود. حسن این است که برنامه ای تدوین شود که باور همه مجریان شمرده شود. به عبارت دیگر برنامه ای که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند و آن را پلی به سوی توسعه بدانند مطمئنا عقب ماندگی ها جبران خواهد شد. اگر این اتفاق بیافتد طبیعی است که احتمال اینکه برنامه توسعه ای که این سازمان تدوین می کند و اهداف طرح­ها تحقق پیدا کند بسیار زیاد است.

پیش بینی من از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان این است که چون در حال حاضر هم بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست­های پولی کشور و هم سازمان برنامه به عنوان متولی برنامه ریزی و توسعه کشور و هم وزارت اقتصاد به عنوان متولی سیاست­های ملی و اقتصادی کشور با یک هماهنگی خوب حرکت می کنند، همه چیز به خوبی پیش رود. در واقع نتیجه این هماهنگی بین دستگاه­های مهم دولت باعث شده که تورم ما سیر نزولی پیدا کند، در کنار آن بعد از دو سال که رشد اقتصادی منفی داشتیم در سال ۹۳ رشد اقصادی کشور مثبت مشاهده شد. خوشبختانه تا کنون سیاست­های پولی، مالی، بودجه ای و برنامه ای سازمان های متولی با هماهنگی بالایی در راستای سیاست های دولت بوده است. قطعا اگر همه دستگاه­ها با هم هماهنگ باشند و مدیران شایسته و توانمند در صحنه مدیریت استانی حضور داشته باشند با برنامه های سازمان مدیریت، توسعه نیافتگی استان جبران خواهد شد.

* عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم انزلی در مجلس هفتم