ندای گیلان:سیف‌الله مسرور در نشست با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان مطالعه و ترویج آن در جامعه را از مصادیق مهم نهادینه شدن فرهنگ عنوان کرد. وی با بیان اینکه احساس نیاز جامعه‌ به مطالعه توسط مردم موجب سعادتی است، اظهار کرد: نقش همکاری دستگاه‌های اجرایی در ترویج فرهنگ مطالعه و نهادینه شدن امری مهم […]

ندای گیلان:سیف‌الله مسرور در نشست با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان مطالعه و ترویج آن در جامعه را از مصادیق مهم نهادینه شدن فرهنگ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه احساس نیاز جامعه‌ به مطالعه توسط مردم موجب سعادتی است، اظهار کرد: نقش همکاری دستگاه‌های اجرایی در ترویج فرهنگ مطالعه و نهادینه شدن امری مهم است.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها از مهم‌ترین دستگاه‌های تاثیرگذار در زمینه مذکور است، تصریح کرد: تحقق نیم‌درصد از بودجه سالانه شهرداری به کتابخانه‌ها می‌تواند به برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه کمک کند.

وی گفت: طبق بند 6 قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قانونگذار به صورت مشخص در زمینه منابع درآمدی کتابخانه‌ها رفع ابهام کرده و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این منابع درآمدی سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمدهای شهرداری‌ها است.

مسرور عملکرد کتابخانه عمومی گیلان در ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب به لحاظ فیزیکی و تربیت نیروهای متخصص را مناسب ارزیابی کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در نشست مذکور با گزارشی از فعالیت این نهاد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی توسعه کتابخوانی کمبود فضای مطالعه در استان است.

امیر محمدپور افزایش سرانه مطالعه را امری مهم دانست و گفت: فضای مطالعه که به واسطه ایجاد و احداث کتابخانه‌های عمومی به وجود می‌آید عاملی مهم و موثر در افزایش سرانه مطالعه است.

وی با تاکید بر ضرورت نقش سازنده متولیان امر به‌ویژه شهرداری‌ها در حوزه مطالعه خاطرنشان کرد: واریز بدهی 70 میلیاردی معوقه شهرداری‌های استان به کتابخانه‌های عمومی گیلان می‌تواند در برطرف شدن بسیاری از مشکلات و توسعه فضای کتابخانه‌ها و نیز اجرای برنامه‌های فرهنگی برای جذب افراد به مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان حمایت شهرداری‌ها از توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی را دارای رشد چشمگیری در سال‌های گذشته دانست و افزود: با اصلاح قانون این حمایت‌ها مضاعف می‌شود.

وی گسترش زمینه‌های توسعه فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی را از وظایف تمام متولیان امر در حوزه‌های مختلف دانست.