رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنانی در لهستان با اشاره به درگیری‌های روسیه و اوکراین گفت که نبرد، بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب است.

به گزارش  ندای گیلان به نقل از یورونیوز، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنانی در لهستان با اشاره به درگیری‌های روسیه و اوکراین گفت که نبرد، بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب است.

وی همچنین با بیان اینکه این نبرد در روزها و ماه‌های آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: «ما باید خودمان را برای مبارزه‌ای طولانی که در پیش داریم آماده نگه داریم».

بایدن همچنین خطاب به گروهی از پناهجویان اوکراینی مستقر در لهستان گفت: «ما در کنار شما می‌مانیم. امشب پیام مهمی به وزیر خارجه و وزیر دفاع اوکراین که اینجا حضور دارند منتقل کردم. به آنها گفتم که ما در کنار شما می‌مانیم».

جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. او در ادامه اظهاراتش گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.»

این نخستین باری است که رئیس جمهوری آمریکا خواهان تغییر رژیم در روسیه شده است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت، هدف آنها نبوده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری تاکید کرده بود که هدف واشنگتن تغییر رژیم نیست و این مردم روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی آنها را رهبری کند. با این حال اظهارات بایدن کاملا خلاف گفته‌های پیشین مقام‌های آمریکایی است.

بایدن در ادامه صحبت‌هایش در ورشو  به رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که حتی یک لحظه هم به اینکه یک اینچ وارد خاک ناتو شود، فکر نکند. وی در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده با تمام قدرت به تعهدات حفاظت جمعی مندرج در منشور ناتو متعهد است.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد که در درگیری‌های کنونی در اوکراین نیازی به دخالت ایالات متحده آمریکا وجود ندارد. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «نیروهای آمریکایی برای درگیری با نیروهای روسیه در اروپا نیستند. آنها اینجا هستند تا از متحدان ناتو دفاع کنند».