معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه میزان فاضلاب تولیدی در گیلان به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۵۰ تا ۱۸۰ لیتر است، افزود: با توجه به جمعیت استان، دبی فاضلاب تولیدی عدد قابل توجهی خواهد داشت.

به گزارش ندای گیلان از رشت،علی محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره وضعیت تصفیه فاضلاب شهری رشت، اظهار کرد: فاضلاب شهری یا فاضلاب‌های ناشی از فعالیت روزمره انسانی در طول شبانه روز وارد عرصه‌های طبیعی استان می‌شود.

وی با بیان اینکه فاضلاب شهری به دلیل دبی بالای تولیدی، بیشترین سهم را در آلودگی محیط‌زیست استان اعم از آلودگی منابع آبی سطحی و زیرسطحی و دریا دارد، افزود: در آنالیز و پایش کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، بیشترین سهم آلودگی مربوط به فاضلاب انسانی است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه همه بیمارستان‌های استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند، تصریح کرد: البته نیازمند راهبری بیشتر جهت رسیدن به استانداردهای زیست محیطی هستند و تحت پایش منظم این اداره کل قرار دارند.

وی افزود: صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی استان در رصد کامل محیط زیست قرار دارند.

محمدپور از مانیتورینگ آنلاین صنایع و واحدهای تولیدی استان خبرداد و تاکید کرد: در صورت مشاهده تخلف از سوی این واحدها با آن‌ها برابر قانون برخورد و جرایم محیط‌زیستی اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان فاضلاب تولیدی در گیلان به ازاء هر نفر در شبانه روز ۱۵۰ تا ۱۸۰ لیتر است، افزود: با توجه به جمعیت استان، دبی فاضلاب تولیدی عدد قابل توجهی خواهد داشت.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: آبفا به همین میزان آب سالم را تامین می‌کند و برنامه‌های متعددی در این زمینه دارد اما برای اجرای برنامه‌های مدیریت فاضلاب تولیدی متاسفانه تخصیص بودجه مناسبی وجود ندارد یا اینکه روند بسیار کندی را شاهد هستیم.

محمدپور با اشاره به برنامه‌های زمان‌بندی و ارائه شده برای حل معضل فاضلاب از سوی آبفای گیلان گفت: خروجی تصفیه فاضلاب فخب رشت در حد استانداردهای زیست محیطی نبوده و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تکمیل این پروژه‌ها به گونه‌ای است که تا سیستم جدید راه‌اندازی شود سیستم قبلی فرسوده می‌شود.

وی درباره وضعیت دفع فاضلاب خانگی یا شهری، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد فاضلاب شهری تولیدی تصفیه نمی‌شود و مابقی در خروجی آنالیز سیستم تصفیه‌خانه فخب‌عدم کارایی سیستم را نشان می‌دهد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره اقدامات این اداره کل، تاکید کرد: پرونده‌های متعددی علیه آبفا در محاکم قضایی وجود دارد که در دست بررسی است اما متاسفانه اقدام موثری از سوی وزارت نیرو و آبفا گیلان در زمینه دفع بهداشتی و اصولی فاضلاب شهری صورت نگرفته است.