سخنگوی دولت گفت: دولت با افزایش کمک هزینه‌های یارانه‌های پرداختی به مراکز نگهداری معلولان موافقت کرد. دولت با افزایش ۵۰درصدی مراکز نگهداری شبانه روزی موافقت کرد که بی سابقه است.
به گزارش ندای گیلان و به نقل از  ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به میلاد حضرت زینب و روز پرستار گفت: مردم ما مجاهدت‌های پرستاران عزیز را فراموش نمی‌کنند و قدردان زحمات آنان هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: امشب سومین بازی تیم ملی در سلسه رقابت‌های جام جهانی برگزار می‌شود که امیدواریم با همان غیرت و قدرتی که نشان دادن بازی امشب را نیز ببرند و دل مردم ایران را شاد کنند.

وی با اشاره به نشست هیات دولت بیان کرد: دهمین آئین نامه در جهت جهش شرکت‌های دانش بنیان در جلسه روز یکشنبه هیات دولت به تصویب رسید. این آیین نامه اجرایی مربوط به واگذاری بلاعوض دارایی های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره برداری از آنها به شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در اجرای ماده (۵) قانون جهش تولید دانش بنیان مبنی بر مجوز به کلیه دستگاه های اجرایی برای واگذاری بلاعوض تمام یا بخشی از دارایی های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره برداری از آنها به شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام طرح اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران، هیئت وزیران آیین نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند. حقوق دولت از دستاوردهای پژوهشی بصورت بلاعوض به پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان و فناور که در جهت حل مسایل کشور فعالیت میکنند، واگذار میشود.

بهادری جهرمی اظهار داشت: پیرو مصوبات سفرهای استانی و وعده های رئیس جمهور در خصوص ساماندهی فعالیت کولبران و ملوانان، دولت در راستای تقویت اقتصاد مرز، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با پیشنهاد لایحه دو فوریتی «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» موافقت کرد.

وی افزود: به موجب لایحه مذکور، به منظور تقویت و رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصدپذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالاهای مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرزهای زمینی و آبی، واردات کالا از طریق شناورهای سنتی و فلزی با ساختار لنج با ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن، ملوانی (تهلنجی) و فعالان مرتبط با مبادلات مرزی (کولبران) به مدت ۵ سال  مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از آن کالاهای وارداتی به استثنای میزان مورد نیاز مرزنشینان و اصناف مستقر در مناطق مرزی، تابع قوانین و مقررات تجارت خارجی می باشد.

سخنگوی دولت یادآور شد: محدوده جغرافیایی اجرای این قانون شامل مناطق مرزی مشمول در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به موجب آیین نامه های هیئت وزیران تعیین می شود. سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه های فوق الذکر، به میزان حداکثر ۱۰ درصد حجم واردات سال قبل تعیین و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع تجارت، اخذ شناسه کالا و رهگیری، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها و تعیین منشاء ارز کالاهای وارداتی می باشد.

بهادری جهرمی عنوان کرد: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفهآموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید از محل اعتبارات تخصیصی سازمان مذکور مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کرد. بر همین اساس برای اولین بار یارانه کمک هزینه نگهداری شبانه روزی عزیزان معلول ۵۰ درصد افزایش یافت، کمک هزینه نگهداری روزانه معلولان ۳۵ درصد افزایش یافت و حق پرستاری مادران و همسران فداکاری که در خانه از معلولان عزیز مراقبت می کنند ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در پایان هفته افتتاح طرح آب‌رسانی در سنندج آغاز خواهد شد و ان‌اشاءالله آماده بهره‌برداری و تامین کننده آب شرب برای عزیزان در استان است.

سخنگوی دولت درباره پیوستن دستگاه ‌ها به سامانه دولت الکترونیک گفت: بیش از ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه متصل شده ‌اند و ۱۷ درصد باقی مانده یا در حال پیوستن هستند یا مشکل زیر ساختی دارند که در حال برطرف کردن مشکلات هستند.

وی درباره ارسال لایحه ۱۴۰۲ به مجلس عنوان کرد: ۲ هفته پیش احکام بودجه به دبیرخانه دولت ارسال شد. چهارشنبه هفته گذشته اولین جلسه کمیسیون بررسی بودجه برگزار شد، که پیش  بینی می‌شود از فردا جلسات بحث  و بررسی بودجه در صحن دولت برگزار خواهد شد و امیدواریم در موعد قانونی به مجلس ارسال شود. دولت سعی و تلاش دارد هم‌راستا با هم هم لایحه بودجه و برنامه توسعه هفتم را طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پیش ببرد.

سخنگوی دولت درباره قانون طرح نهضت ملی مسکن گفت: بیش از ۵ میلیون نفر برای طرح ملی مسکن نام نویسی کرده‌اند که بیش از ۳۵ درصد آنان در حال تعیین تکلیف هستند. یک ونیم میلیون تعداد مسکن به مرحله اجرا رسیده است و برای بیش از یک ونیم میلیون نیز زمین در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: دولت بر بازار مصالح ساختمانی نظارت خواهد داشت و بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار سازندگان قرار گرفته است.

بهادری جهرمی در خصوص پاداش ملی‌پوشان تیم‌ملی بیان کرد: اصلی‌ترین پاداش ملی‌پوشان ما خروش ملی ملت بزرگ ایران بوده و هست. فدارسیون و برخی از مجموعه‌های مرتبط با دولت و خود دولت پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است که بخشی از این پاداش ‌ها تقدیم شده است و برای بازی امشب هم پاداش در نظر گرفته شده است. دولت تمام قد پشت تیم ملی بوده و هست.

سخنگوی دولت درباره بازداشت و ممنوع الورودی دانشجویان به دانشگاه‌ها و همچین وضعیت برخی از اساتید و همچین توجه به اصل ۲۷ قانون  اساسی گفت: برخلاف خواست دشمنان دانشگاه پیشرو و فعال است. امسال دانشگاه‌های ما فعال و پویا بودند و همین مسیر پیش خواهد رفت و دولت خواهان استمرار فضای علمی است و خط قرمز دولت توقف جریان تولید علم است.

وی افزود: ما معتقدیم فرآیند و سازوکارهای درون دانشگاهی برای پیش‌برد علمی و نظم و انضباط را دارد و اجازه دهیم دانشگاه‌ها خودشان تصمیم‌گیری کنند و دولت استمرار فضای را مدنظر دارد.

بهادری جهرمی برای اجرای هوای پاک گفت: رئیس‌جمهور پیش از رسیدن به فصول تشدید هوای آلوده به قانون هوای پاک تاکید داشتند و برای اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۱ یک ردیف بودجه در نظر گرفته شد. اقدامات برای افزایش کیفیت بنزین هم ادامه دارد .

وی درباره مقابله به مثل با رسانه‌‌های فارسی زبان که اقدام علیه امنیت ملی داشتند، گفت: برخی از رسانه‌های تروریستی باتوجه به عملکرد تروریستی و حمایت روشنی که از ترور داشتند از سوی دولت و وزارت خارجه شناسایی شده‌اند و برای مقابله با این رسانه‌ها اقداماتی در حال انجام است. افرادی که با این مجموعه‌های تروریستی همکاری داشتند مورد پیگیری قضایی قرار گرفته‌اند. مستندات لازم از اقدامات تروریستی و تروریست پروی این رسانه‌ها جمع‌آوری شده است دولت هم قطعا این مسیر را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داد.

بهادری جهرمی درباره قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر گفت: آلمان خودش ید طولایی در ‌وضعیت ضدحقوق بشر، ضد زنان و کودکان را دارد. سردشت و کردستان گواه اقدمات ضد بشری آلمان است ۶ هزار بمب شیمیایی بر سر مردم ما ریخته شده است. نهادهای حقوق بشر بیایند برای این بمب‌های شیمیایی تشکیل جلسه دهند. بیش از ۶۷ هزار نفر را این بمب‌ها شیمیایی کرده است. باید از کشورهای حامی تروریست‌های رسانه‌های کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد

سخنگوی دولت درباره دور دوم سفرهای استانی و اینکه چه تغییراتی نسبت به دور اول دارد و تمرکز دولت در این دور بیشتر بر چه مواردی است، اظهار کرد: این دوره با تمرکز بر تکمیل و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های دور اول است و اولویت‌دهی به این حوزه صورت خواهد گرفت. قرار است استان‌هایی در اولویت باشند که طرح‌های دور اول را موفق شدند با سرعت بیشتری پیش ببرند.

وی افزود: این امر هم مشوقی برای استان‌ها خواهد بود هم به نوعی رقابتی برای تسریع به انجام مصوبات سفرهای استانی و عمل به خواسته‌های مردم در این مدت است.

بهادری جهرمی یادآور شد: احتمالاً دور دوم سفرها بخشی به صورت تشکیل جلسات هیئت وزیران در استان‌ها برگزار می‌شود و بخشی دیگر هم به روش سابق در قالب سفر رییس جمهوری و برخی وزرا برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با توجه به رصدی که هم در دور اول سفرها و هم در مکمل آن در این فاصله صورت گرفته است، دور دوم عملیاتی‌تر، طراحی‌شده‌تر و با آسیب‌شناسی دقیق‌ از وضعیت پیشرفت طرح‌های دور اول صورت خواهد گرفت تا شاهد سرعت‌بخشی بیشتر به عملیاتی‌شدن مطالبات مردم در استان‌ها باشیم.

بهادری جهرمی درباره تعیین تکلیف املاک تملیکی دولت گفت: شاهد رشد ۲۶۹ درصدی تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی بودیم. حرکت جهادی برای ساماندهی انبارهای اموال تملیکی از یکسال پیش و با بازدید ریاست جمهوری از انبارهای اموال تملیکی در بوشهر آغاز شده است.

وی افزود: از یکسال پیش به منظور رفع موانع قانونی لایحه‌ای برای اصلاح قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن تنظیم و با قید دو فوریت به مجلس ارائه شد و منتظریم تا هرچه سریعتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را بررسی و تصویب نمایند، تا سرعت اصلاحات در این مجموعه بیشتر شود. طی یکسال گذشته توسعه و تجهیز انبارهای ۱۴ استان به مساحت ۱۳ هزار متر مربع بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان صورت گرفته است. از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ارزش تعیین تکلیف کالا بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان و با رشد ۲۶۹ درصد مواجه بوده است.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت درخصوص رفع بیکاری و سایر مطالبات معیشتی مردم گفت: در ابتدای دولت نرخ تورم ۵۹/۴ بود که امروز به ۳۵ درصد رسیده است، این یعنی حدود ۲۰ درصد کاهش تورم داشتیم. امروز یارانه مردم از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مطابق شاخص‌های رسمی مراکز رسمی وعده‌های دولت در مسیر انجام قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: هنگامی که می‌گویم تورم ۴۰ درصد این یعنی گرانی داریم و ۴۰ درصد گرانی داریم و این به معنی نبود گرانی نیست. سال گذشته ۶۰ درصد تورم داشتیم یعنی ۶۰ درصد گرانی داشتیم اما ۲۰ درصد کاهش تورم داشته‌ایم این یعنی در طی مسیر هستیم. ما در مسیر درمان و کاهش قدرت بیماری قرار داریم.

بهادری جهرمی درباره همکاری ایران با کمیته حقیقت یاب تشکیل شده گفت: ایران حس نیت خودش را نشان داده است. کشوری که بیش از این نشان استاندارد دوگانه در حقوق بشر ندارد بدون شک عملکرد قابل قبول‌تری نسبت به افراد سیاسی دارای استاندارد دوگانه در این زمینه خواهد داشت.

سخنگوی دولت درباره کمبود دارو گفت: دولت نشان داده که اولین‌ مدعی در حوزه بررسی تخلف و کوتاهی است و به همین دلیل با توجه با اینکه بعد شیوع گسترده ویروس آنفولانزا که بسیار بیشتر از ایام‌گذشته بود، در ابتدای کار رئیس جمهور دستوری برای رسیدگی به عوامل و علل این کمبود دادند و تدبیری صورت گرفت و برخی مدیران کارخانجات برکنار شدند و تغییراتی را هم در سیاست‌ها شاهد بودیم.

وی گفت: به موازات این موضوع بحث واردات دارو در دستور کار قرار گرفت و دومین‌ محوله دیگر وارد کشور شد تا بخشی از این کمبودها جبران شود و همزمان تولیدکننده‌ها با سه شیفته کردن تولید را افزایش دادند و نتیجه این تولید سه شیفته و حجم واردات منجر شد به اینکه حجم تولیدی دارو در همین حوزه آنتی بیوتیک و سرم طبق آمار وزارت بهداشت بیش از سه برابر مدت مشابه سال قبل بوده، منتظر هستیم این سرعت بخشی صورت گرفته به تولید دارو در کارخانجات، این دسترسی‌ها را برای مردم محقق کند. در کشور ذخایر استراتژیک نسبت به کالاهای خاصی در حوزه دارو و سایر اقلام داریم و از شرایط خوبی برخوردار هستند.

بهادری جهرمی در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی راه بیان کرد: به زودی به مجلس معرفی خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور اظهار داشت: از ابتدا مجلس در بودجه مقرر شده بود که یارانه به شیوه کالابرگ یا سایر طرق ممکن باشد؛ دولت همین مسیر را طی کرد و اصل را بر این گذاشت که اگر زیرساخت ها مهیا شد، از این طریق انجام داد و وقتی زیرساخت ها و شرایط آن فراهم نیست، پرداخت یارانه را متوقف نکند و به طور مستقیم پرداخت کند.

بهادری جهرمی اظهار داشت: مراحل آماده سازی زیرساخت های کالابرگر الکترونیکی به دلیل مستمر در حال پیگیری و انجام است و در جلسات دولت از جمله ستاد تنظیم بازار و ستادهماهنگی اقتصادی به صورت هفتگی رصد می شود.

وی ادامه داد: دولت اصرار دارد در تخصیص یارانه به مردم و تامین کالاهای اساسی مردم و منابع غذایی آنها ریسک نکند به روش هایی پیش برود که فرایند دچار حاشیه و وقفه نشود.

بهادری جهرمی درباره تاکید رئیس‌جمهوری بر اجرای ایده راهیان پیشرفت، آیا آماری از اجرای این دستور و برگزاری این اردوها طی ماه‌های اخیر موجود است؟ ارزیابی شما از بازخوردهای اجرای طرح چیست؟ گفت: راهیان پیشرفت بعد از دستور رئیس‌جمهور که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری صادر شده بود، هم‌زمان در سه مجموعه طراحی و اجرا می‌شود؛ یک مجموعه بیرونی دولت در حوزه فضای دانشگاهی با همکاری مجموعه‌های دانشگاهی در حال اجرای این طرح است، یک مجموعه در حوزه آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان کشور و یک مجموعه نیز در وزارت صمت، بخشی برای این طرح زیر نظر وزیر صمت ایجاد شده است که برای جامعه نخبگان، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای کشور دوره‌هایی را برای بازدید از مصادیق پیشرفت‌های فنی، صنعتی، معدنی و تکنولوژی کشور صورت دهد.

وی افزود: آماری به‌روز و جزئی از این سفرها ندارم اما قطعا یکی از طرح‌های بسیار خوب برای امیدآفرینی و نمایش واقعی دستاوردها است. زمانی که دستاوردهای همین مردم بیان شود، دانش‌آموزان و دانشجویان و نخبگان این سرزمین در حوزه‌های مختلف می‌توانند از این دستاوردها اطلاع پیدا کنند. تدابیری اندیشیده شده تا ان‌شاالله بتوانیم علاوه بر سفرهای راهیان پیشرفت، نمایشگاه‌هایی در کلانشهرها داشته باشیم تا همین مسیر پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور را بهتر به نمایش بگذاریم.

خبر در حال تکمیل می باشد…