مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس از پیشرفت ۸۰ درصدی فازهای ۱۳، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی خبر داد و گفت: فازهای ۱۵ و ۱۶ اولین فازهایی بودند که مهندسی آنها کاملاً ایرانی است و مبنایی برای مهندسی فازهای بعدی شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید مرتضی الهی در مراسم تقدیر از صف‌شکنان تحریم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که در خبرگزاری برگزار شد، اظهار داشت: پروژه‌های پارس جنوبی بزرگترین پروژه‌های جهانی در بخش صنعت هستند.

وی افزود: اگر زنجیره اجرای این پروژه‌ها در فاصله 100 کیلومتری دریا عمق 3 هزار متری زمین، حفر چاهها، نصب سکوها، احداث خطوط دریایی و احداث پالایشگاه‌های گازی نگاه کنیم، اندازه این پروژه‌ها مشخص می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: فازهای 15 و 16 دقیقاً بعد از فازهایی که به صورت بیع متقابل و فاینانس توسط شرکت‌های خارجی توسعه پیدا کرده بودند، آغاز شدند و اولین فازهایی محسوب می‌شوند که مهندسی آن کاملاً ایرانی است و عملاً مبنای برای فازهای بعدی در بخش مهندسی شدند.

الهی اضافه کرد: وقتی قرارگاه سازندگی خاتم برای توسعه این فازها آمد این نگرانی وجود داشت که یک مجموعه که تنها تجربه نظامی دارد چگونه می‌تواند چنین پروژه بزرگی را مدیریت کند و حتی بعضی می‌گفتند پروژه به نتیجه نمی‌رسد اما مدیریت قرارگاه و نیروهایی که برای اجرای این کار بزرگ به کار گرفته شدند باعث شد که این پروژه با موفقیت به ثمر بنشیند.

وی اظهار داشت:‌واقعیت این است که تحریم‌ها در دوره اجرای فازها شدت گرفت و خود قرارگاه هم شدیدتر از پیمانکاران تحت تحریم قرار گرفت اما بنده با توجه به اینکه در همه فازهای پارس جنوبی از آغاز تا پایان حضور داشته‌ام روزی که برای افتتاح فاز 15 و 16 رفتیم یکی از بهترین‌ پروژه‌ها از نظر آمادگی بود.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: احداث دو تا از فازهای بزرگ پارس جنوبی یعنی فازهای 13 ، 22 و 24 در اختیار قرارگاه است که پالایشگاه آنها بالای 80 درصد پیشرفت دارد.

الهی تصریح کرد: اگر گاز فازهای 15 و 16 نبود زمستان امسال کشور با مشکل مواجه می‌شد و برای تأمین انرژی چالش جدی داشتیم.

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/9IOLBM