امروزه بشر با دخالتهاي نابجا خود در طبيعت ، بحرانهای مخاطره آميز زيادي را براي زندگي خود بوجودآورده است

یاداشت ندای گیلان:در هفته منابع طبيعي با انجام مناسبتهای نمادین در مورد ترویج فرهنگ درخت و درختکاری و حفاظت از این مواهب الهی کارها و فعاليتهاي بسيار خوبي در سراسر كشور عزيز ايران اسلامي صورت مي گيرد ،اين هفته به عنوان هفته منابع طبیعی با  شعارهای خاصی در سراسر كشور مزیین می گردد كه هركدام از اين شعارها حامل پيام و رسالت مهمي است كه ذهن و افكار عموم مردم را به حفاظت و حراست از عرصه هاي منابع طبيعي و حوضه هاي آبخيز معطوف مي دارد.

به يقين يكي از اشكال جهاد در راه خدا ، جهاد در راه حفاظت و حراست از مواهب الهي و منابع طبيعي است كه هم اجر دنيوي و هم اجر اخروي داشته و خواهد داشت. اگر چه اقدامات و فعالیت هایی بسيار ارزشمندي از سوي مسئولين محترم منابع طبيعي و سازمان جنگلها و مراتع  انجام شده که درجای خود قابل ستایش است ولی چقدر خوب و شايسته بود كه به موازات فعاليتهاي انجام شده ، فرهنگ بهره برداري و حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي و محيط زيست را نيز بطور شايسته در بين عموم مردم تبديل به معارف عمومي مي كرديم ( در راستاي فرمايش گوهربار مقام معظم رهبري كه مي فرمايند بايد فرهنگ منابع طبيعي را به معارف عمومي تبديل كرد.) تا با حفظ آنچه را که داریم هم زندگي و حيات نسل فعلي را بهبود مي بخشيديم و هم بستر زندگي و حيات نسل هاي آتي را تضمين بنمائيم.

امروزه بشر با دخالتهاي نابجا خود در طبيعت ، بحرانهای مخاطره آميز زيادي را براي زندگي خود بوجودآورده است. بحران هايي چون تغییرات اقلیم،که موجب جاری شدن سیلاب،افزایش بیابان زایی،تغییر سطح دریاهای آزاد،تغییر الگوی طوفان ها و ريزگرد ها، نابودی گونه های مختلف گیاه وجانوری به خطر افتادن تنوع زیستی،و……تنها بخشی از عدم توجه و سهل انگاري بشر  به طبيعت و محيط زيست  بوده است.

انسان همانقدر که بی توجهی به مسائل محیط زیست ومنابع طبیعی اش موجب خسران فراوان او گشته است و به روز سياه قهر طبيعت نزديك شده است كه حتما مکافات عمل خود را نيز به چندين برابر خواهد داد، بايد به همان اندازه نیز تلاش و كوشش جد و جدي نمايد تا شاید بخشی از مشکلات وچالش هاي پيش رو خود را برطرف و حل نمايد. پیام روز درختکاری و هفته منابع طبيعي به همه انسانهای فرهیخته و نیک اندیش نیز این است که هر کس در هر جای  این کره خاکی است مي تواند با كاشت و غرس فقط یک نهال هم كه شده وظيفه و تكليف خود را به سلامت طبيعت و سلامت جامعه و آيندگان ادا نمايد. ما بايد این عمل شريف و خداپسندانه را هميشه بياد داشته و آنرا انجام دهيم و هفته خجسته و فرخنده منابع طبيعي را هر سال با شکوه تر و پرافتخارتر از سالهاي قبل برگزار نمائيم .

امید است اول خود متولیان بزرگوار سازمان جنگلها و مراتع در سطوح بالا عملاً به این شعار عمل کنند تا عموم مردم نیز از آنها یاد بگیرند.

به امید درک عميق همه بشریت از اهمیت و ارزشهاي مادي و معنوي درختکاری و توسعه فضاي سبز .

والسلام

ارادتمند

شيرين ريحاني سراواني

هفته منابع طبيعي و آبخيزداري بر همگان خجسته و مبارك باد.منابع طبيعي نقش سبز زندگي بر چهره زرد و پژمرده زمين.حفاظت و حراست از عرصه هاي منابع طبيعي مي تواند والاترين و ارزشمند ترين اعمال انساني باشد.احترام به طبيعت و منابع طبيعي، احترام به زندگي است.

وظيفه ما اين است كه توجه و عنايت مردم را به قدرداني از نعمت هاي الهي و  عرصه هاي منابع طبيعي بيش از پيش نمائيم .

كاشت درخت بهترين صدقه جاريه براي شهيدان است.