یک بهله عقاب مارخور و یک بهله سنقر تالابی پس از تیمار در زیستگاه های طبیعی خود رهاسازی شدند.

به گزارش ندای گیلان،رضا زمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت با اعلام این خبر گفت:این دو پرنده شکاری که توسط دوستداران محیط زیست از دومنطقه جنگلی شهرستان شفت تحویل اداره حفاظت محیط زیست شفت شده بود پس از تیمار در مناطق جنگلی شفت رهاسازی شدند.

وی اضافه کرد:عقاب مارخور برای اولین بار در شهرستان مشاهده شده است.

زمانی با بیان اینکه این پرنده شکاری 64 تا 73 سانتی متر طول دارد و از عقاب های پهن بال میباشد زیستگاه این پرنده در شیب کوهستان و دره ها و جنگل ها است و روی درختان مرتفع،آشیانه می سازد ،ادامه داد:عقاب مار خور عمدتأ از خزندگان و بویژه مارها تغذیه می کند و تا 17 سال عمر می کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت خاطر نشان کرد:در بسیاری از مناطق جهان از جمله اروپا جمعیت این پرنده کاهش یافته است.

وی در خصوص سنقر تالابی که نیز در گذشته از پرندگان بومی ایران بشمار می آمده و در کل پرنده‌ای‌ست نیمه مهاجر خاطر نشان کرد:در حال حاضر نادر و کمیاب است که در فصل زمستان به ندرت دیده می شود.سنقر تالابی 48 تا 55 سانتی‌متر است؛از تمام سنقر‌های دیگر به‌وسیله اندازه بزرگتر،جثه درشت‌تر ،بالهای پهن‌تر و نداشتن سفیدی روی دمگاه مشخص می شود.

زمانی افزود:رنگ پرو بال در این گونه از سنقر،متغیر است.تفاوت نر بالغ این پرنده از دیگر سنقرها عبارت است از تیرگی جبه و پوشپرهای ثانوی بال،رنگ خاکستری دم و شاهپرهای ثانوی،سر،پس گردن و سینه نخودی رگه رگه و سطح شکمی قهوه‌ای سیر .ماده و نر نابالغ معمولا رنگ خاکستری ندارند و یکدست قهوه‌ای شکلاتی پررنگ هستند،با سر و شانه‌های کمرنگ (بعضی از ماده‌ها سراسر تیره‌رنگ هستند این پرنده به قصد شکار طعمه،از ارتفاع کم با حرکتی ناگهانی به درون نیزار فرود می آید.

وی تصریح کرد:شهرستان شفت دارای تنوع زیستی ویژه ای از جمله گونه های پرندگان شکاری حفاظت شده است. عقاب ها نقش مهمی در هرم غذائی و حفظ و پایداری اکوسیستم ها دارند.قابل بذکر است پرندگان شکاری شامل انواع عقابها و شاهین ها و جغدها جز گونه های حفاظت و حمایت شده می باشند و هر گونه شکار و زنده گیری آنها ممنوع است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت با اشاره به اهمیت پرندگان شکاری در چرخه طبیعت از عموم مردم و دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر گونه پرندگان آسیب دیده مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع رسانی کنند.