مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه مرکز یاد شده تنها در تهران فعال است، گفت: مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی در گیلان، اولین مرکز در سطح استان ها است.

مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی (مرکز سپاس) امروز (پنجشنبه) با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان در پایگاه انتقال خون استان در رشت افتتاح شد.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه مرکز یاد شده تنها در تهران فعال است، گفت: مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی در گیلان، اولین مرکز در سطح استان ها است.
دکتر علی داوودی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح این مرکز، با بیان اینکه سلول های بنیادی خون ساز در بدن هر شخص مسئول ساخت اجزای خون است، افزود: یکی از روش های درمان بیماری ها و بدخیمی های خون، پیوند سلول های بنیادی خونساز به بیمار است.
وی شرط اول برای پیوند سلول های بنیادی خون ساز به بیمار را سازگاری ژنتیکی (آنتی ژن سازگاری بافتی) سلول های بیمار و اهداکننده عنوان و بیان کرد: از آنجایی که احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار محدود است، هدف مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز کمک به بیماران برای یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیرخویشاوند است.
مدیرکل انتقال خون استان گیلان در رابطه با شرایط عضویت در مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز خاطرنشان کرد: افراد برای عضویت بایستی حداقل سابقه یک بار اهدای خون را داشته باشند.
وی تصریح کرد: داشتن سن 18 تا 50 سال، انگیزه بالای اهدا کننده برای کمک به بیماران در تمام مراحل اهدای سلول های بنیادی خون ساز، سلامت اهداکننده از نظر بیماری های خونی ، قلبی، کلیوی، سلامت اهداکننده از نظر بیماری های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز از جمله دیگر شرایط برای عضویت در این مرکز است.
وی در رابطه با مراحل عضویت و اهدای سلول های بنیادی خون ساز نیز اظهار کرد: افراد داوطلب پس از معاینه و مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداکننده سلول های بنیادی خون ساز ثبت نام می شوند و نتایج آزمایشات ژنتیکی (آنتی ژن سازگاری بافتی HLA) خون داوطلبان در پرونده آنها ثبت می شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین از طرف دیگر مراکز پیوند خصوصیات ژنتیکی (آنتی ژن سازگاری بافتی HLA) بیماران را برای مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ارسال می کنند تا از نظر وجود اهداکنندگان سازگار بررسی شود که در صورت سازگاری اهداکننده با بیمار، اهداکننده به مرکز پیوند برای انجام آزمایشات تکمیلی و نهایت اهدای سول های بنیادی خونساز معرفی می شود.
داوودی بیان داشت: جمع آوری سلول های بنیادی خون ساز معمولا از خون محیطی و با استفاده از روش آفرزیس انجام می گیرد که در این روش خون اهداکننده وارد دستگاه آفرزیس شده و پس از جداسازی سلول های بنیادی خون ساز دوباره به بدن فرد اهداکننده بر می گردد.
وی با بیان این که سلول های بنیادی خون ساز طی دو تا سه هفته در بدن اهداکننده جایگزین می شود، خاطر نشان کرد: اهدا سلول های بنیادی هزینه ای برای اهداکننده ندارد و او در تمام مراحل قبل از شروع پیوند حق انصراف خواهد داشت.
لازم به ذکر است که مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی (مرکز سپاس) انتقال خون استان گیلان روزهای شنبه و یکشنبه آماده حضور علاقمندان برای عضویت در این مرکز است.
در مراسم افتتاح این مرکز حجت شعبانپور معاون عمرانی استاندار گیلان، سید عیسی مهدوی فرماندار رشت و جمعی از پزشکان و کارکنان انتقال خون استان حضور داشتند.