مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با توجه به رهاسازی آب سد سفیدرود و افزایش جریان آب رودخانه مردم باید از ورود به بستر و حریم رودخانه سفیدرود، تأسیسات و کانال‌های آبیاری جدا خودداری به عمل آورند.

به گزارش ندای گیلان،وحید خرمی از فرآیند آبگذاری کانال‌های آبیاری فومنات و راست سنگر(مناطق شرقی گیلان) از پنجم اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به رهاسازی آب سدسفیدرود و افزایش جریان آب رودخانه مردم باید از ورود به بستر و حریم رودخانه سفیدرود، تأسیسات و کانال‌های آبیاری جدا خودداری به عمل آورند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه روند آب‌گذاری کانال چپ سنگر(مناطق مرکز گیلان) از نهم اردیبهشت ماه به مدت ۲۰ روز و به شکل پیوسته انجام خواهد شد ابراز داشت: از کلیه کشاورزان و شالیکاران استان گیلان می‌خواهیم با توجه به رهاسازی آب سد سفیدرود نسبت به انجام اقدامات لازم و استفاده بهینه از آب اهتمام ورزند.

خرمی رعایت الگوی کشت و تقویم زراعی توسط کشاورزان و شالیکاران استان گیلان به عنوان راهکاری جهت جلوگیری از هدررفت منابع آب و استفاده حداکثری از آن را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: شالیکاران استان گیلان باید هر چه سریعتر نسبت به خزانه‌گیری و نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی اقدام کنند.

وی رهاسازی آب سد سفیدرود و افزایش جریان آب این رودخانه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در راستای جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی احتمالی باید احتیاط‌های لازم در این زمینه اندیشیده شود افزود: کلیه شرکت‌های فعال در بستر رودخانه سفیدرود بهتر است ادوات و تجهیزات خود را خارج کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تلاش و برنامه‌ریزی این شرکت برای کمک به بخش تولید محصولات کشاورزی و تامین به موقع آب زراعی شالیکاران را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: امیدواریم در طول مدتی که رهاسازی آب سدسفیدرود انجام می‌شود شالیکاران و کشاورزان گیلانی از این فرصت استفاده ممکن را ببرند.

خرمی در مورد بحث نوبت‌بندی آب هم مواردی را متذکر شد و با بیان اینکه نوبت‌بندی مطابق روش سال‌های گذشته انجام و مراتب آن هم به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود تصریح کرد: شبکه سفیدرود شامل فومنات، کانال راست و چپ سنگر چیزی در حدود ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزار‌های استان گیلان را آبیاری کرده و تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی اقدامات شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای آماده‌سازی رودخانه‌ها، انهار و تأسیسات و تجهیزات جهت تأمین و انتقال آب به مزارع تحت پوشش استان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: تسهیل در هدایت آب به سمت مزارع و کاهش در مصرف منابع آبی از جمله مواردی است که با مشارکت شالیکاران تحقق پیدا می‌کند.

منبع:شبستان