مدیر مراکز رشد پارک علم و فن آوری گیلان اعلام کرد: تقریبا حدود ۵۵ هسته فناور و مدیریت این شرکت ها   بر عهده بانوان است و از این تعداد ۱۴ شرکت در مرحله تولید نیمه صنعتی، ۲۰ شرکت در مرحله ورود به بازار و مابقی در مرحله تولید نمونه صنعتی و اخذ مجوزهای لازم برای تجاری سازی محصولات هستند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،یکی از مسیرهای رسیدن به رشد اقتصادی  و توسعه پایدار فراهم کردن بستر مناسب شغلی در جامعه است. کارآفرینی  و اشتغالزایی دورکن اصلی توسعه فناوری ،رشد تولید و ایجاد ثروت محسوب میشوند. که نقش زنان در توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در سالهای اخیر بسیار چشمگیر و حائز اهمیت می‌باشد.

درواقع ورود زنان توانمند  به عرصه کارآفرینی باوجود موانع و محدودیت های مختلف ،عامل مهم ارتقا انگیزه و رقابت عرصه تولید محسوب میشود. توجه به جایگاه زنان در طرح ها و برنامه های توسعه محور بسیار اهمیت دارد زیرا مشارکت و همکاری زنان در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و … از شاخص های مهم در تعیین توسعه یافتگی هر جامعه ای بشمار میرود.

باتوجه به اهمیت نقش زنان دراین حوزه گفتگویی داشتیم بابهاره پورمرادی مدیر مراکز رشد پارک علم و فن آوری گیلان اعلام کرد: تقریبا حدود ۵۵ هسته فناور و مدیریت این شرکت ها   بر عهده بانوان است و از این تعداد ۱۴ شرکت در مرحله تولید نیمه صنعتی، ۲۰ شرکت در مرحله ورود به بازار و مابقی در مرحله تولید نمونه صنعتی و اخذ مجوزهای لازم برای تجاری سازی محصولات هستند.

وی بابیان اینکه  تقریبا 17 درصد مدیران شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری گیلان خانم هستند ،افزود: ازسوی پارک علم و فن آوری تسهیلات و امکانات مطلوبی نیز در اختیار این بانوان کارآفرین قرارمیگیرد.

پور مرادی در تشریح این تسهیلات اظهار داشت: در اختیار قراردادن فضای اداری،  تولیدی، آزمایشگاه، فضای کار اشتراکی – پرداخت تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت – بهره مندی از قانون معافیت مالیاتی – حضور در نمایشگاه ها جهت ارائه محصولات و خدمات – برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان در خصوص راه اندازی کسب و کار … از جمله امکاناتی است پارک علم و فن آوری استان در راستای تولید ، کارآفرینی و نوآوری در اختیار بانوان متقاضی قرار میدهد.

پریسا رویدل مدیرعامل شتابدهنده صادراتی یکی از شرکت های نوآور و کارآفرین گیلان  نیز در ادامه درخصوص فعالیت زنان دراین حوزه مطرح کرد: خوشبختانه در  حوزه نامبرده  نگاه نابرابرانه جنسیتی کمتر به چشم میخورد و موانع در اکثریت موارد مشترک با جامعه مردانه است.

وی گفت : در فضای نوآوری بیشترین موانع از نبود دانش در این خصوص فناوری و دانش بنیان رقم میخورد، جدید بودن این علوم و گاهی پایین بودن سطح اطلاعات و آگاهی برخی مسئولین در این حوزه ،موجب میشود تا   پروژه هابه  افرادی سپرده شود  که بجای تخصص در این عرصه  با استفاده  سطحی  از ادبیات این حوزه  و قدرت مالی بتوانند رشد سریعی را رقم بزنند که ازاردهنده و غیر سیستماتیک است.

رویدل در ادامه افزود: معمولا سی تا چهل درصد افرادی  که برای آموزش مراجعه می کنند بانوان هستند ولی متاسفانه زنان  ما کمتر در نمایشگاه ملی یا بین المللی و یا برنامه های جذب سرمایه گذار حضور پیدا می کنند .

وی گفت: محدودیت های مانند  سفر، ساعات کاری و … در  کسب و کارهایی مانند  استارتاپ ها که زمان کاری مشخصی ندارند  و در شروع ساعت های کاری فشرده است  که  باعث شده استارتاپ های موفق اقایان بیشتر از زنان بیشتر  باشد.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه کارآفرینی  و نوآوری زنان در گیلان از پتانسیل بالایی خوبی بهره مند هستیم ،افزود: اما با مشکلات زیر ساختی دراین خصوص مواجه هستیم.

کمبود فضای نوآوری و غیرقابل استفاده بودن دو‌ مرکز نوآوری جدیدی که سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افتتاح شدند وهر دو به دلیل نبود چیلر بلا استفاده رها شده اند ، مهمترین دلیل کمبود فضای زیر ساختی و رشد شرکت های نوآوری در استان محسوب میشوند. وی در خاتمه گفت : باتوجه استقبال زنان   گیلانی  در حوزه کارآفرینی ،نوآوری و دانش بنیان انتظار میرود ، مسئولین شرایط مطلوب و زیر ساخت مناسبی دراین بستر فراهم نمایند.

تهیه و تنظیم: نوشین میربلوک