ندای گیلان:معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار بندرانزلی در جلسه کمیته پسماند بر لزوم بهبود و ارتقاء مدیریت پسماند و تفکیک کامل زباله از مبدا تا پایان سال در سطح شهرستان تاکید کرد. غلامرضا رحیمی روز شنبه در این نشست اظهار کرد: موضوع زباله و پسماند به زندگی روزمره مردم گره خورده و نمی […]

ندای گیلان:معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار بندرانزلی در جلسه کمیته پسماند بر لزوم بهبود و ارتقاء مدیریت پسماند و تفکیک کامل زباله از مبدا تا پایان سال در سطح شهرستان تاکید کرد.

غلامرضا رحیمی روز شنبه در این نشست اظهار کرد: موضوع زباله و پسماند به زندگی روزمره مردم گره خورده و نمی شود بی تفاوت از کنار آن گذشت و حتما باید برنامه جامع و منظمی برای مدیریت آن داشت.

وی یادآور شد: امسال باید موضوع ورود فاضلاب به تالاب و دریا، مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی و نظارت بر عملکرد مراکز پزشکی در زمینه دفع پسماندهایشان ،جمع اوری مکانیزه پسماند در سطح شهر و همچنین آموزش مداوم تفکیک زباله در کل شهر و روستاها را با جدیت برنامه ریزی و پی گیری کرد.

رحیمی خاطرنشان کرد: موضوع آموزش و تفکیک زباله در سطح شهر انزلی خصوصا بین مردم و ادارات باید به شکلی ادامه یابد که تا پایان امسال صد در صد سطح شهر تحت پوشش قرار گیرد .

*
لزوم بهبود نحوه جمع اوری مکانیزه پسماند

رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی گفت: اواخر سال گذشته طرح جمع اوری مکانیزه زباله در شهر آغاز شد ولی ساز و کار آن و رویه باید قوی تر و بهتر شود .

اکبر میغی با اشاره به وجود چهار ایستگاه موقت زباله در سطح شهر اظهار کرد: زباله ها به کارخانه کمپوست ارسال می شوند.

وی با بیان این که شیوه مدیریت پسماند روستایی باید تغییر یابد افزود: قسمت زیادی از زباله های آلی قابل دفن شدن و تبدیل به کود است نه این که کل زباله بدون تفکیک مانند شهرها در محیط روستا رها شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح تفکیک زباله از مبداء یکی از مهمترین گام ها برای مدیریت صحیح پسماند شهرستان است که در شهر نیز مطلوب نیست و باید همه مردم همکاری کنند .

*
لزوم کاهش زباله

مدیر واحد بازیافت شهرداری گفت: ما دنبال راهبرد کاهش تولید زباله ، استفاده مجدد از پسماند و بازیافت (تفکیکی از مبداء) هستیم .

شهرام توانا اظهار کرد: همکاری مردم در زمینه تفکیک زباله هنوز به ۱۰ درصد نیز نرسیده که امیدواریم بهبود پیدا کند.

وی افزود: دو هفته دیگر قرار است آموزش هایی را برای دانش آموزان و خانوارها به طور مستمر آغاز کنیم .

توانا با اشاره به لزوم استفاده مجدد از پسماندها خاطرنشان کرد: دنبال این هستیم که مردم را با غرفه های بازیافت آشنا کنیم و در ایستگاه موقت انتقال زباله در بشمن نیز اقداماتی را در دست انجام داریم .

توانا خاطرنشان کرد : مورد سوم بازیافت است که در بحث کارخانه کمپوست می گنجد و زباله باید به کود الی تبدیل شود.

وی با اشاره به این که در ماه نخست امسال به طور میانگین بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ تن زباله جمع آوری شد، افزود: کارخانه کمپوست یک روز هم تعطیلی نداشت.

مدیر واحد بازیافت شهرداری انزلی اذعان کرد: بزرگترین مشکل ما در کارخانه این است که محل دفع مواد دفنی (ریجکت ها) در حال پر شدن است .

توانا خاطرنشان کرد: رقم خوبی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شده که در نظر داریم یک دستگاه پرس ویژه پس سرندی ها را خریداری کنیم که می توانیم این مواد را در ارتفاع نگهداری کنیم .

*شیرابه کارخانه کمپوست یک معضل

نماینده شبکه بهداشت شهرستان در این جلسه از وضعیت شیرابه زباله های کارخانه کمپوست انتقاد کرد .

شیوا بخشی اظهار کرد: هیچگونه مستنداتی مبنی بر انتقال شیرابه زباله های موجود در کارخانه کمپوست به تصفیه خانه فاضلاب وجود ندارد و حتی زیرساخت ان در این تصفیه خانه وجود ندارد .

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضا در مورد زباله های بیمارستانی با اذعان به خرابی دستگاه امحاء زباله بیمارستان افزود: روزانه قریب ۱۷۰ کیلو زباله عفونی در بیمارستان داریم که مقداری در اتاقک نگهداری موقت زباله در محوطه بیمارستان انباشت شده و بقیه با خودروی حمل زباله های عفونی به رشت حمل می شود .

بخشی ادامه داد: قرار شده به زودی دستگاه امحاء زباله بیمارستان تعمیر شود.

به گفته وی زباله های کلینیک ها و غیره نیز طبق قرارداد با شرکت خصوصی امحاء می شود.

انزلی دارای ۳۲ هزار و ۲۰۰ خانوار جمعیت است و در ماه نخست امسال به طور میانگین بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ تن زباله جمع اوری شد.

این شهرستان به دلیل واقع شدن در ساحل دریا و مجاورت تالاب و بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی از حساسیت زیست محیطی خاصی برخوردار است و مدیریت پسماندهای خانگی ، صنعتی و عفونی باید با توجه و دقت ویژه نگریسته شود.

ایرنا