نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح استفساریه ای درمورد ادامه فعالیت شهردار تهران مخالفت کردند و مقرر شد این طرح به صورت عادی بررسی شود.

به گزارش ندای گیلان، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز – چهارشنبه – مجلس به بررسی یک فوریت طرح استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان برای مستثنی شدن ادامه فعالیت شهردار تهران پرداختند.

یک فوریت این طرح استفساریه 94 رای موافق، 126 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه را کسب کرد و به تصویب نرسید.
طراحان در این طرح استفساریه سوال کردند: آیا همچنان که وزرا و معاونین رییس جمهوری در قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنا شده اند، شهردار تهران نیز با توجه به موارد پیش گفته از این قانون مستثنی است؟
نمایندگان طراح این طرح در پاسخ این استفساریه تاکید کردند که بله شهردار تهران مستثنی است.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که از موافقان یک فوریت این طرح است، گفت: ما خواهان بررسی هرچه سریع تر با اولویت این طرح در مجلس هستیم تا آن را در کمیسیون شوراها بررسی کنیم.
وی ادامه داد: ممکن است استدلال های حقوقی ما برای بقا شهردار تهران و استثناء بودن وی غلط باشد بنابراین خواهش می کنم که نمایندگان به این مسئله رای مثبت دهند تا موضوع در کمیسیون بررسی شود.
عضو فراکسیون مستقلین مجلس با تاکید بر این که باید ابهام ها در این زمینه برطرف شود، خاطرنشان کرد: تهران فقط یک شهر نیست بلکه پایتخت ایران و متعلق به همه مردم است بنابراین شهردار تهران باید همتراز وزرا محسوب می شود.
در این زمان بسیاری از نمایندگان با فریادهای دو – دو مخالفت خود را با صحبت های لاهوتی اعلام کردند.
فرید موسوی نماینده مردم تهران نیز که از طراحان طرح دو فوریتی مستثنی کردن برخی مدیران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان است به مقابل جایگاه هیات رییسه رفت و با فریادهای خود مخالفتش را اعلام کرد.
در ادامه سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: سه سال شهردار کلان شهر کرج بودم بنابراین با مسائل شهرداران و وزارت کشور آشنا هستم.
وی افزود: ما به تازگی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب کردیم، این قانون را نمی توانیم به این زودی برای یک فرد اصلاح کنیم.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: این قانون گذاری است نه استفساریه، اصل 73 قانون اساسی را مشاهده کنید تا متوجه این مسئله شوید. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دایره شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان گسترده تر شود نه اینکه آن را محدود کنیم.
مقدسی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا از اعتماد به جوانان می ترسید؟ مگر رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا چندسال دارند؟ آقای نماینده برای یک بار هم که شده روی حرف خود بمانید.
وی تاکید کرد: از زمان قاجار تا کنون برای یک فرد قانون را اصلاح نکرده اند.
در ادامه ولی داداشی نماینده مردم آستارا در موافقت با یک فوریت این طرح استفساریه اظهارداشت: شهرداری تهران به تنهایی به اندازه سه وزارتخانه است و بعضی دوستان نیز می گویند به اندازه 10 وزیر است ولی شما می گویید همتراز یک وزیر نیست؟
در این زمان جمعی از نمایندگان فریادهای دو – دو سردادند و فریاد زدند «نه نیست» که داداشی خطاب به آنان گفت: «چرا هست».
رای گیری در مورد یک فوریت این طرح در میان فریادهای مخالفت آمیز نمایندگان انجام شد و نهایتا مجلسی ها با یک فوریت آن مخالفت کردند و بنا شد این طرح استفساریه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.
ایرنا