دو کارشناس اعزامی از ایکوموس تا ۱۷ اسفند از مناطق باستانی و تاریخی و فرهنگی ماسوله بازدید و روند ثبت جهانی شدن این شهر را بررسی می‌کنند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان با اشاره به اینکه منظر فرهنگی ماسوله از مهمترین ظرفیت‌های ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است، گفت: سال گذشته؛ پرونده ثبت جهانی این اثر در کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نظر کمیته میراث جهانی، قرار شد ایران با مشورت ایکوموس که نهاد مشورتی یونسکو در بررسی پرونده‌های میراث جهانی است نسبت به بازنگری این پرونده و اصلاح و تکمیل آن اقدام کنند.

ولی جهانی با اظهار اینکه در چند ماه گذشته کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و ایکوموس در حال بازنگری و تکمیل پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله هستند، افزود: در همین راستا ۲ کارشناس از ایکوموس به گیلان سفر کرده اند و تا ۱۷ اسفند از مناطق باستانی و تاریخی و فرهنگی ماسوله بازدید می‌کنند.

وی گفت: جلسات کارشناسی مشترک ایران و ایکوموس برای بازنگری پرونده ماسوله در این سفر انجام خواهد شد.

ایکوموس، نهادی غیردولتی با عنوان «شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها» تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند.

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد، تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود.