عفونت ریه با عاملیت ویروس «گاستروانتریت» بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و هرساله برخی از این افراد می‌میرند و حالا با شیوع آن علوم پزشکی گیلان به مقابله با ویروس و اطلاع رسانی به مردم می پردازد.

به گزارش ندای گیلان،حیدرزاده ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بازدید از بیمارستان شهید بهشتی آستارا گفت: از سه‌شنبه گذشته تا دیروز ۱۴ کودک آستارایی به دلیل ابتلا به بیماری گاستروانتریت در بیمارستان شهید بهشتی آستارا بستری‌شده‌اند.

وی  افزود: این بیماری گوارشی در کودکان زودتر علائم خود را نشان می‌دهد و عملکرد آن در بزرگسالان خفیف است و مبتلایان بزرگ سال به این بیماری، سرپایی درمان می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: اگرچه بیماری گاستروانتریت ، به بیماری کرونا ارتباطی ندارد، اما تمام آزمایش‌های بیماری کرونا برای افراد مبتلا به این بیماری، به ویژه در کودکان انجام شده است.

حیدرزاده ، از لزوم آهک پاشی در مناطق آلوده به فاضلاب از سوی آب و فاضلاب شهری تاکید کرد و افزود: برای کنترل طغیان بیماری در کنار افزایش کلر زنی آب آشامیدنی، ازمردم خواست سبزی و میوه را قبل از خوردن به‌خوبی شسته و پس از تماس با سرویس‌های بهداشتی، دست‌ها را ضدعفونی کنند.

میری ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در جریان این بازدید از آمادگی بیمارستان شهید بهشتی آستارا برای مقابله با این بیماری خبر داد و گفت: تخت، نیروی انسانی و تجهیزات دارویی برای مقابله با بیماری گاستروانتریت مهیاست و در صورت بحرانی شدن وضعیت، از شهرستان‌های هم‌جوار هم کمک خواهیم گرفت.

وی افزود: بیماری گاستروانتریت، بیماری گوارشی همراه با اسهال، استفراغ، درد شکمی و گرفتگی عضلات است.

ییماری گاستروآنتریت (اسهال و استفراغ) چیست؟

گاستروآنتریت ویروسی عفونتی است که معمولا باعث اسهال آبکی،دردهای چنگه‌ای شکم و استفراغ می‌شود. همچنین ممکن است علائم شبیه آنفلوآنزا – از جمله تب و لرز وجود داشته باشد – که برای یک روز یا بیشتر به طول می‌انجامد. از آنجایی که این بیماری ناشی از ویروس است، آنتی‌بیوتیک بر این نوع گاستروآنتریت (التهاب معده و روده) اثری ندارد. این بیماری را باید به حال خود گذاشت تا خود به خود بهبود پیدا کند. درمان باید بر جایگزینی آب و املاح از دست رفته از راه اسهال متمرکز باشد تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود. اگر کم‌آبی بدن شدید باشد، ممکن است نیاز به تزریق داخل وریدی مایعات (سرم‌درمانی) و بستری‌شدن به‌وجود آید. پنومونی ( عفونت ریوی ) چیست؟ به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می‌کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می‌شود پنومونی یا عفونت ریه گفته می‌شود. عفونت ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت‌ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی ‌نیز التهاب ریه ایجاد شود.

 

در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت‌زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد.

 

عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و هرساله برخی از این افراد می‌میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. علت ایجاد عفونت ریه در نیمی‌از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است. چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ریوی هستند؟

* کودکان خصوصا آنهایی که بیماری مزمن دارند.

* افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، آسم، دیابت .

* افرادی که سیگار می‌کشند.

* افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مبتلا به ایدز.

* افراد پیر و ضعیف

* افرادی که طحال آنان به علتی با جراحی برداشته شده است.

* افراد الکلی