شهردار بندر مرزی آستارا با اشاره به ناتوانی مالی مدیریت شهری آستارا در رفع مشکل فاضلاب شهری این شهر گفت: فاضلاب شهری آستارا سلامت شهروندان این شهر مرزی را تهدید می کند.

به گزارش ندای گیلان،علی کوهی ظهر دوشنبه در نشست مشترک با نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی این شهر اظهار کرد: شهرداری آستارا آمادگی خود را برای جلب و جذب سرمایه‌گذاران و همین‌طور مشارکت در سرمایه‌گذاری اعلام داشته و از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این شهر گردشگرپذیر کشور دعوت به عمل می‌آورد.

وی با بیان اینکه شهر آستارا یک شهر اقتصادی بوده و با داشتن جاذبه‌های مختلف سیاسی، طبیعی و گردشگری باید از ظرفیت‌های کارآمد و شایسته پاسخگویی به خواسته‌های ملی برخوردار باشد، افزود: منابع مالی و درآمدی شهرداری آستارا ضعیف است و باید در زمینه توسعه فعالیت‌های عمرانی عام‌المنفعه، مسئولین ذیربط کمک‌حال این شهر گردشگرپذیر باشند.

کوهی با تأکید بر اینکه شاخص‌های کمّی مانند جمعیت نمی‌تواند نیازهای این منطقه حیاتی را تأمین کند، گفت: در مجموع با توجه به اینکه شهرستان آستارا در یک شرایط خاص جغرافیایی، مرزی و حادثه‌خیز قرار دارد، ضروری است که مطالبات به حق مردم و جمعیت شناوری که به این شهرستان سفر می‌کنند، تأمین شود.

شهردار آستارا با اشاره به تالاب زیبای استیل عباس‌آباد اظهار کرد: شهرداری آستارا توسعه امکانات گردشگری در این منطقه بکر و سرسبز استان گیلان را در دستور کار دارد که با تأمین منابع مالی عملیاتی خواهد شد.

وی احداث پل روگذر شهری، احداث کمربندی دوم شهر، اصلاح خیابان پرتردد فارابی آستارا، احداث طرح دوم سالمسازی دریا در ضلع جنوبی اسکله، تعریض خیابان پرتردد محرم‌نژاد و بهسازی بازار بزرگ ساحلی آستارا به صورت دوطبقه و در فازهای مختلف را از جمله برنامه‌های در دست اقدام شهرداری آستارا اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین مشکلی که شهر آستارا و سلامت مردم را تهدید می‌کند، فاضلاب شهری است که با اعتبارات اندک شهرداری آستارا نمی‌شود از این تهدید زیست‌محیطی به سلامت عبور کرد.

وی خواستار کمک نماینده آستارا و مسئولان استان در زمینه مشکل فاضلاب شهری و جایگاه دفن زباله آستارا و صنعتی شدن آن شد و تأکید کرد: رفع این مشکلات به تنهایی در توان شهرداری و شورای اسلامی شهر آستارا نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر آستارا نیز در این نشست با بیان اینکه هزینه‌های عمرانی در شهر گردشگرپذیری چون آستارا بالا است و شهرداری آستارا از منابع مالی اساسی در رفع مشکلات شهری بی‌بهره است، اظهار کرد: جایگاه دفن زباله در آستارا مناسب نیست و تاکنون شهرداری آستارا با امکانات بومی خود تا حدودی مشکلات مربوط در این زمینه را رفع کرده است اما باید بحث دفع زباله به شیوه سنتی و مدرن انجام شود تا مشکلات زیست‌محیطی گریبانگیر منطقه نشود.

سیدسجاد موسوی معضل سرریز شدن فاضلاب اماکن تجاری و منازل آستارا به رودخانه‌ها را یادآور شد و گفت: اجرای سیستم دفع فاضلاب شهری باید هرچه سریع‌تر در این شهر گردشگرپذیر عملیاتی شود.

وی خواستار استفاده کامل از ظرفیت‌های شهری آستارا شد و تأکید کرد: جوانان آستارا در شرایطی با مشکل بیکاری مواجه هستند که این شهرستان به دلیل گردشگرپذیری از قابلیت بالایی برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در زمینه‌های مختلف برخوردار است.مهر