فاطمه رنج‌اندیشدر راستای تصمیمات مدیران جشنواره فیلم فجر، بخش بین‌الملل از سال 1393 جدا شد و برگزاری آن به اردیبهشت ماه موکول شد. اگرچه این رویه منتقدان بسیاری داشت که منتقد بودند جداسازی این بخش موجب حرس شدن شاخه و برگ بزرگترین جشنواره سینمایی ایران خواهد شد. همچنین تعداد مخاطبان جشنواره کاهش پیدا می‌کند که […]

فاطمه رنج‌اندیش
در راستای تصمیمات مدیران جشنواره فیلم فجر، بخش بین‌الملل از سال 1393 جدا شد و برگزاری آن به اردیبهشت ماه موکول شد. اگرچه این رویه منتقدان بسیاری داشت که منتقد بودند جداسازی این بخش موجب حرس شدن شاخه و برگ بزرگترین جشنواره سینمایی ایران خواهد شد. همچنین تعداد مخاطبان جشنواره کاهش پیدا می‌کند که با گذشت سه دوره از جشنواره جهانی فجر مشخص شد اظهار نظر مخالفان پر بیراه نبوده است. با اینهمه همچنان تصمیمی برای بازگرداندن بخش بین‌الملل به جشنواره داخلی فیلم فجر گرفته نشده است. بلکه دست اندرکاران تمام تلاششان را می‌کنند تا به رونق هر چه بیشتر بخش بین‌الملل بیفزایند. در حال حاضر نیز سی و ششمین دوره از فیلم فجر در بهمن ماه سال 96 برگزار شد و اکنون مقدمات برگزاری جشنواره جهانی فجر در حال آماده سازی است. در ادامه به بخشی از مقدمات برگزاری این دوره می‌پردازیم.
تنها یک کارگردان زن در لیست جلوگاه ندای گیلان
روز گذشته اسامی فیلم‌های بلند بخش بین‌الملل جشنواره‌ جهانی فجر و اسامی فیلم‌های بخش «جلوگاه ندای گیلان» معرفی شدند. بر همین اساس در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین الملل) سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر سه فیلم بلند سینمایی و سه فیلم کوتاه ایرانی با فیلم‌های خارجی رقابت می‌کنند.
فیلم‌های بلند ایرانی پذیرفته شده در این بخش جشنواره عبارتند از: «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی. همچنین فیلم‌های کوتاه ایرانی حاضر در این بخش شامل «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی، «ترخیص» به کارگردانی آزاده موسوی و «چتر خاکستری» به کارگردانی محمد پوستین دوزاست. سه فیلم بلند داستانی و سه فیلم کوتاه از فیلمسازان ایرانی در بخش «جلوه گاه ندای گیلان» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر پذیرفته شد. بخش «جلوه گاه ندای گیلان» یا همان پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی میزبان سه فیلم بلند داستانی «اردک لی» به کارگردانی بهروز غریب پور، «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی و «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی است. ضمن اینکه در این بخش سه فیلم کوتاه «بچه خور» ساخته محمد کارت، «زیبای زیبا» ساخته سید سجاد موسوی و «مردی با کت و شلوار آبی» ساخته جمشید بهمنی پذیرفته شده‌اند. همچنین تنها مریم بحرالعلومی تنها کارگردان زن ایرانی حاضر در بخش «جلوه گاه ندای گیلان» است.»
معرفی اسامی داوران در سه بخش مجزا
فیلم‌های حاضر در بخش‌های رقابتی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به وسیله ۲۱ داور ایرانی و خارجی ارزیابی می‌شود. بر اساس اطلاعات اعلام شده داوران سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به این شرح است: «داوران بخش بین الملل: یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران. داوران بخش جلوه‌گاه ندای گیلان: عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی. داوران نتپک: آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند،حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران. داوران بین الادیان: والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران.»
پردیس چارسو میزبان 30 کشور خارجی
روز گذشته در جریان برگزاری نشست خبری جشنواره جهانی فجر رضا میرکریمی دبیر این جشنواره ضمن برشمردن اهدافشان بیان کرد: «طبیعتا جشنواره جهانی فیلم فجر هم مثل بقیه جشنواره های جهان دارای اهداف ملی است و تمرکز ما روی این قضیه است. طی یک سال گذشته درباره رویکرد جشنواره صحبت های زیادی کرده‌ام که تبادلات سینمایی ایران با منطقه و جهان از جمله اهداف اصلی ما محسوب می‌شود.»
او افزود: برخورداری از جایگاه برتر فرهنگی در منطقه خاورمیانه در کوتاه مدت و آسیای میانه در میان مدت، معرفی آثار سینمای جهان با مضامین اخلاق گرا که با مبانی اخلاقی فرهنگ ما همسو باشد، افزایش سطح آگاهی عمومی جهان درباره سینمای ایران، پرداختن میان رشته ای پژوهشگران در رشته های علوم انسانی با تکیه بر پژوهش های علمی و حرکت در مسیر دیپلماسی عمومی کشور و ارایه تصویری شفاف از ایران از جمله دیگر اهداف جشنواره جهانی فیلم فجر است.»
دبیر جشنواره ادامه داد: «در سه سال گذشته خیلی اصرار داشتیم که تغییراتمان در جشنواره اندک باشد و هر سال درصدد ضعف ها هستیم و به همین دلیل کمترین تغییرات را در مدیریت و ساختار شاهد هستیم. همچنین هزینه تبلیغات ما برای شناساندن یک جای حرفه‌ای برای قرارهای حرفه‌ای سینماگران جهان خیلی پایین آمده است زیرا سینماگران خارجی خودشان در سال‌های اخیر هزینه حضور در جشنواره را پرداخته‌اند. این افتخاری است که با تلاش و دلسوزی همه کسانی که جشنواره جهانی فیلم فجر برایشان مهم بوده، محقق شده است.»
میرکریمی تاکید کرد:«امسال مهمانان مهمی در جشنواره حضور خواهند داشت. انتخاب و پخش فیلم از بیش از ۵۰ کشور جهان کار ساده‌ای نیست و کسانی که جشنواره برگزار کرده‌اند می‌دانند که چه کار سنگینی است.»
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به بازدید نمایندگان فیاپ از جشنواره در سال گذشته گفت: «ما سال گذشته از فیاپ درخواست کردیم همه بخش‌های جشنواره را مورد ارزیابی قرار دهد. آن‌ها در مجمع‌شان که در افتتاحیه جشنواره فیلم کن برگزار شد و نماینده ما هم در آن حضور داشت، اعلام کردند جشنواره جهانی فیلم فجر «گریدA جشنواره‏های جهان را دریافت کند و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره برتر جهان باشد و این یعنی بسیاری از موانع که می‌توانست پیش پای برگزاری جشنواره واقعی جهانی در ایران باشد، برطرف شده است.»
وی افزود: «در بازار ۱۷۰ مهمان داریم که امسال اولویت با خریداران است و ۴۷ خریدار به بازار می‌آیند. سال گذشته استقبال زیادی از این بخش شد و این نشان‌دهنده این است که آنها منافعی در اینجا دارند که حتی حاضر می‌شوند بلیت هواپیمای خود را خودشان خریداری کنند، به اینجا بیایند و غرفه‌ای داشته باشند و این علامت خوبی برای ما است که بازار را جدی‌تر بگیریم.»
میرکریمی خبر داد: «امسال ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور به ایران می‌آیند که ۵۵ نفر از این جمعیت مرتبط با بخش دارالفنون است. از همه استان‌های کشور و از حدود ۳۰ کشور خارجی مهمان داریم که ورک‌شاپ‌های خوبی برای آنها در نظر گرفته‌ایم. ضمن اینکه در فیلم‌های انتخاب شده ارزش‌های سینمایی شاخص است و این معیار اول ما در انتخاب فیلم‌ها بود. تنوع ژانر و موضوع هم مدنظر ما قرار گرفت زیرا سینمای ما هم نیاز به مواجهه با سوژه‌ها و ژانرهای جدید دارد. در این میان سلیقه و نیاز مخاطب هم لحاظ شده است.»
همچنین میر کریمی درباره کاخ جشنواره بین‌الملل اینگونه بیان کرد: «پردیس چارسو به عنوان کاخ جشنواره از سال اول انتخاب شد اما چنین جشنواره‌ای نیاز به یک مکان دایمی و بزرگ دارد. حجم زیاد استقبال از باشگاه جشنواره و به ویژه حضور قشر دانشگاهی و دانشجویان به قدری زیاد شده است که باید فکری جدی برای احداث یک کاخ بزرگ برای جشنواره‌های بزرگ کنیم که در این ارتباط با شهرداری مذاکراتی انجام داده‌ایم. با اینهه امسال یک سالن نمایش در چارسو به ظرفیت نمایش‌ها اضافه شده است.»