سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق با تاکید بر اینکه بغداد به اجرای توافق امنیتی با جمهوری اسلامی ایران پایبند است، گفت فرایند اعمال حاکمیت در مرزهای مشترک با ایران آغاز شده است.

به گزارش ندای گیلان،‌ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق، شنبه، در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» تاکید کرد که عراق به توافق امنیتی با ایران پایبند است.

سخنگوی فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق در این باره گفت: «نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری تجاوز به هر یک از کشورهای همسایه از خاک عراق فرایند اعمال قانون و حاکمیت را در تمامی نقاط مرزی با ایران آغاز کرده است که قانون اساسی عراق نیز بر این مسئله تاکید دارد».

تحسین الخفاجی اضافه کرد: «نیروهای عراقی برای کنترل نوار مرزی با ایران از امکانات نظامی برخوردارند و با دولت منطقه کردستان عراق در سطوح بالا در این خصوص هماهنگی صورت می‌گیرد. عراق در جهت منافع کلان امنیت ملی خود کاملا به اجرای توافق امنیتی با ایران پایبند است».

«غیاث السورجی» یکی از اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق به العربی الجدید گفت: «عراق عملا اجرای توافق امنیتی با ایران برای برچیدن نقاط تجمع مخالفان ایرانی کُرد (تروریست‌های کُرد تجزیه‌طلب) در خطوط مرزی با عراق را آغاز کرده و بسیاری از این گروه‌ها از مرزها دور و خلع سلاح شده‌اند».

السورجی اضافه کرد: «اربیل و بغداد برای اجرای توافق امنیتی با یکدیگر هماهنگی دارند چراکه اجرای توافق بر عهده طرفین است و عراق به ملزم به اجرای این توافق و برچیدن سریع [پایگاه‌های] گروه‌های ایرانی کُرد مخالف است. این اقدام به منظور جلوگیری از عملیات‌های زمینی یا هوایی ایران در داخل خاک منطقه [کردستان عراق] صورت می‌گیرد».

او همچنین اشاره کرد: «اگر بغداد به این توافق پایبند نباشد، ایران در مبارزه با این احزاب جدی است. ایران به دنبال این توافق بود که هدف قرار دادن [گروهک‌های تجزیه‌طلب در] خاک عراق را از چند ماه قبل متوقف کرد».

این عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق در عین حال بیان کرد: «در روزهای آینده، تمام گروه‌های ایرانی کُرد مخالف از خط مرزی به مناطق دیگر منتقل خواهند شد و این فرایند با نظارت سازمان ملل انجام خواهد شد چراکه این احزاب مطابق با قوانین بین‌المللی و قوانین پناهندگی سازمان ملل در عراق حضور دارند».

به دنبال هشدارهای مکرر ایران درباره فعالیت‌ گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خطوط مرزی با عراق، فرماندهی مرزبانی عراق، شامگاه جمعه هفته گذشته، در بیانیه‌ای اعلام کرد فرایند مبارزه با این گروه‌ها آغاز شده و نیروهای مرزبانی عراق یک منطقه را از کنترل آن‌ها خارج کرده‌اند.

توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شده است. ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق در تاریخ ۲۸ شهریور ماه جاری به پایان خواهد رسید.

ایران تاکید دارد که بر اساس این توافق، عراق باید گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک را خلع سلاح کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود تاکید کرد: «حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان عراق است»./فارس