آیت‌الله زین‌العابدین قربانی در دیدار مجمع نمایندگان و استاندار گیلان در بیت نماینده ولی فقیه در استان مسایل کشاورزی را محور بحث اصلی این نشست قرار داد.

ندای گیلان:آیت‌الله زین‌العابدین قربانی در دیدار مجمع نمایندگان و استاندار گیلان در بیت نماینده ولی فقیه در استان مسایل کشاورزی را محور بحث اصلی این نشست قرار داد.

وی با بیان اینکه ضعف در تولید مهم‌ترین چالش کنونی فعالیت‌های کشاورزی گیلان است، تصریح کرد: تدابیر لازم برای رونق فعالیت‌های کشاورزی و استعدادیابی اراضی باید اتخاذ شود.

امام جمعه رشت سیاستگذاری دولت و مجلس در جلوگیری از واردات بی‌رویه را امری مهم خواند و گفت: کارشناسان کشاورزی باید مطالعه جامع برای استعدادیابی اراضی مناطق مختلف استان را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه گیلان استعداد زیادی در کشت زعفران دارد، خاطرنشان کرد: اکنون کشت زعفران در مناطقی از رودبار و سیاهکل انجام می‌شود و ترویج آن می‌تواند 10 برابر میانگین بهره‌وری دیگر محصولات کشاورزی گیلان را نصیب آنها کند.

قربانی درباره وضعیت چای تصریح کرد: با پرداخت وام بهزراعی و افزایش خرید تضمینی برگ سبز چای نشاط جدید در چایکاران برای احیای باغ‌های چای ایجاد شده است.

استاندار گیلان نیز در نشست مذکور با بیان اینکه سال گذشته تلاش بر این بود تا کشاورزان از ظرفیت بارش‌ها به منظور شخم مزارع استفاده کنند، گفت: با پیگیری‌های مستمر در سفر هیئت دولت به گیلان ساخت 11 سد لاستیکی در استان مصوب شد که هفت سد تا پایان سال 94 و 4 سد در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدعلی نجفی از اختصاص 500 میلیارد ریال به منظور تجهیز و یکپارچه‌سازی 10 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در سال جاری خبر داد و افزود: در مدت پنج سال آینده 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز می‌شوند.

وی یکی از دغدغه‌ها را کاهش قیمت در هنگام برداشت محصول عنوان کرد و یادآور شد: این امر در اقتصادی کردن محصولات برای برطرف شدن نگرانی کشاورزان ضرورت دارد.

محمود شکری رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در نشست مذکور اظهار کرد: تاکنون 98 درصد شالیزارهای استان خزانه‌گیری و 10 درصد نشاکاری شده است.