رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر رشت گفت: اولویت‌بندی در روان‌سازی ترافیک بسیار مهم است و ما عقیده داریم در حال حاضر تعریض و حل مشکل ترافیک در میدان صیقلان و بلوار احسان‌بخش مهمتر از مناطق دیگر است و ابتدا باید به حل گره ترافیکی بلوار شهید احسان‌بخش و حوالی خیابان جوان پرداخت.

به گزارش ندای گیلان از رشت،نوزدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با حضور اعضای شورا، مدیران شهرداری و مشاورین کمیسیون برگزار گردید. در آغاز جلسه مسعود عباس‌نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک گفت: در روان‌سازی ترافیک شهر باید اهم و مهم کرد. در معضلات ترافیکی رشت، تمرکز اول ما بلوار آیت‌الله احسان‌بخش و حواشی میدان صیقلان است.

عباس نژاد در ادامه و در جواب دستور جلسه‌ای که مبنی بر بررسی تملک و بازگشایی خیابان سعدی به میدان سرگل بود اظهار داشت: باید در شروع اجرای هر پروژه، به توجیه و اطمینان از کارآمد بودن آن توجه نمود.
وی تاکید کرد: ما عقیده داریم با توجه به محدودیتهای بودجه‌ای، باید خرید املاک توسط شهرداری هدفمند و طبق اولویتها اجرا گردد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک توضیح داد: منطقه پیشنهاد شده در مسیر خیابان سعدی به میدان‌سرگل، ملزم به خرید حدود ۹۷ ملک است که هزینه بالایی برای شهرداری دارد.
وی افزود: اولویت‌بندی در روان‌سازی ترافیک بسیار مهم است و ما عقیده داریم در حال حاضر تعریض و حل مشکل ترافیک در میدان صیقلان و بلوار احسان‌بخش مهمتر از مناطق دیگر است و ابتدا باید به حل گره ترافیکی بلوار شهید احسان‌بخش و حوالی خیابان جوان پرداخت.
مسعود عباس نژاد در ادامه گفت: شروع و به ثمر رسیدن یک پروژه مشخص، در بازه زمانی تعریف‌شده و کوتاه، بسیار عاقلانه‌تر از شروع چند پروژه سردرگم طی سالیان طولانی است.
رئیس کمیسیون ترافیک شورا در ادامه گفت: شهردار منطقه مختار است در مسیر خیابان سعدی به سرگل، با یافتن سرمایه‌گذار، برنامه‌ریزی و شروع به کار نماید. طبق نظر کمیسیون ترافیک شورا، حل مشکل ترافیکی میدان صیقلان، بلوار آیت‌الله احسان‌بخش و خیابانهای اطراف آن در اولویت پروژه های دیگر است.
عباس نژاد در این جلسه با اشاره به ایام ولادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) و گرامیداشت روز مادر و روز زن گفت: حضرت زهرا(س) دختر گرامی پیامبراسلام(ص) و همسر امام علی(ع)، یک مادر صالح، پاکدامن و کامل بودند. ایشان فرزندانی تربیت کردند نمونه و در غایت عزت.
عباس نژاد افزود: نظام جمهوری اسلامی توانست با شان بخشیدن به مقام زن در جامعه، سبب تربیت زنانی‌ خوش‌فکر، تحصیل‌کرده، مدیر و مادرانی نمونه شود و امروز شاهد هستیم در تمامی عرصه‌ها اعم از فرهنگی، پزشکی، مدیریتی، تربیت فرزند و غیره، زنان دوشادوش مردان و حتی پیشاپیش آنان در جهت بالندگی جامعه ایفای نقش میکنند. در پروژه های عمرانی شهر باید مطالعه شده و با نگاهی آینده‌نگرانه دست به اجرا زد.
رمضانی: روان‌سازی ترافیک در تمام مناطق شهر اهمیت خود را دارد
هادی رمضانی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در ادامه جلسه کمیسیون، با اشاره به لایحه بازگشایی مسیر در خیابان سعدی به میدان سرگل اظهار کرد: روان‌سازی ترافیک در تمام مناطق شهر اهمیت خود را دارد اما واقعیت این است که فعلا بیشترین تمرکز ما باید بر معبر آیت الله احسان‌بخش باشد. وی توضیح داد: در آن منطقه به سمت خیابان جوان، شهروندان حتی پیاده‌راه ندارند؛ معترضند و بعضا دچار آسیبهای برخورد با اتومبیل شده‌اند. وی گفت: متاسفانه حتی زمینی که در آن سالها برای فضای سبز در آن منطقه در نظر گرفته شده بود، تبدیل به فضای تجاری گردید! وی تاکید کرد: معضل ترافیکی آن معبر به فوریت نیاز به رسیدگی دارد.
رمضانی در ادامه بیان داشت: نزدیک به ده سال است که در هیچ‌کجای شهر بازگشایی معبر جدید نداشته‌ایم و جالب است در دوران شورای سوم که اثرات عمران شهری خود را نشان داد، شهروندان کاملا متوجه اقدامات جدید عمرانی بودند و پرداخت عوارض شهری در آن سالها روند افزایشی داشت.
وی همچنین به ترافیک کوچه‌های اطراف پل‌بوسار و میدان قلی‌پور اشاره نمود و گفت: وقتی خیابانها از اتومبیل اشباع میشود، شلوغی و ترافیک به معابر فرعی و حتی کوچه‌ها کشیده میشود و بدترین کاری که در این راستا میتوان انجام داد، بی برنامه کار کردن و یا خریدن املاک پراکنده است.
وی تاکید کرد: اولویت بندی در خرید املاک توسط شهرداری بسیار مهم است. مطالعه شده و با مشورت کارشناسان حقوقی کار کنیم، در خرید و فروشها با حضور داوری از طرفین و حضور کارشناسان رسمی دادگستری پروژه به پروژه کار انجام دهیم و در نظر داشته باشیم پراکنده خریدن املاک علاوه بر هدر رفت هزینه سبب ایجاد دردسر برای اهالی خواهد شد.
بررسی مشکلات مربوط به تعاونی‌های مسافربری، رانندگان مستقر در پایانه‌ و کلیات مسائل مربوط به پایانه رشت
دستور دوم نوزدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترفیک شورای رشت، بررسی مشکلاتی مربوط به پایانه، شرکتهای تعاونی، رانندگان مستقر در پایانه و مسایلی از این دست بود. در این جلسه کلیاتی مربوط به شرکت‌های تعاونی مستقر در پایانه رشت و امور مربوط به رانندگان، تعمیرگاه اتوبوسی، انجمن‌های صنفی، امور رفاهی و زیباسازی پایانه مطرح گردید اما به دلیل ناکافی بودن گزارشات و خلأ های موجود بررسی کارشناسانه‌تر به جلسه آتی موکول شد.
حسینی: در این محدودیت‌های بودجه‌ای، خریدهای پراکنده املاک را به صلاح نمی‌بینیم
نادر حسینی، عضو کمیسیون در این رابطه گفت: لازم است اعضایی از اتحادیه ها و انجمن های صنفی مرتبط برای رایزنی فراخوانده شوند و کارگروهی مشخصی برای رسیدگی به معضلات موجود در این حیطه تشکیل گردد تا بتوانیم با ورود اتحادیه‌ها به شکل مشارکتی معضلات ترمینال ها را حل کنیم.