یلدای امسال جدااز توصیه های بهداشتی و سایه سرد وسنگین پاندمی کرونا ، این سنت زیبا باالتهابی که در بازاروجهش قیمت ها شاهد هستیم ، مختصر تر ازسالهای قبل به صبح خواهد رسید.

ندای گیلان-یادداشت:پیشینه یلدا به زمانهای بسیار گذشته برمیگردد ولی مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد بسیاری از باستان شناسان هفت هزار سال پیش را برای تاریخ شب یلدا مطرح کرده اند. ظروف سفالی دوران قبل از تاریخ را به استناد گرفته اند چرا که نقوش حیوانی ماه های ایرانی همچون عقرب و قوچ داخل این ظرف ها هک شده اند البته ناگفته نماند نقوش کشفیات باستان شناسی و کتیبه ها نادرند ولی باستان شناسان بر این باورند که تا ۷۰۰۰ سال پیش نیز میتوان آیین مربوط به شب یلدا را رصد کرد.
با تمام این تفاسیر چیزی که به عنوان شب یلدا به رسمیت شناخته شده است به ۵۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد و تاریخ وارد شدن آن به تقویم رسمی ایرانیان باستان به زمان داریوش یکم مربوط می شود تقویمی که شامل گاه شماری مصری ها و بابلی ها است.

این سنت زیبا و کهن تاامروز ادامه داشته و هرسال با سپری شدن آخرین روز پاییز ، شب یلدا به استقبال سپیدی زمستان می رود.

شبی با دورهمی های اقوام و فامیل و دوستان ، رنگ های محصور کننده میوه ها ، شیرینی ها و انواع خوراکی هایی که در سراسر کشور باتوجه به فرهنگ و سنن مختلف در سفره یلدا به زیبایی چیده میشوند.

حال و هوای این شب مزین به غزلیات سراسر عشق ، خواجه شیراز باتفال به عشق ، نیکی و پاکی همراه میشود.

واما یلدای امسال، متفاوت تراز همه سالها به گونه ای برگزارمیشود که باید علاوه بر گرانی بی سابقه اقلام ضروری اندوه کرونا راهم تحمل کند.درسایه سنگین این پاندمی ، امسال این‌ شب باستانی و کهن بصورت کاملا مدرن ومجازی برگزار میشود.

باتوجه به شرایط کرونا زده این روزها که سلامتی دغدغه اصلی جامعه است ، بادرنظر گرفتن پروتکل های بهداشتی و توصیه های پیشگیری نمیتوان این شب را چون هرسال بااقوام ،آشنایان یا دوستان سپری کرد.

یلدای امسال جدااز توصیه های بهداشتی و سایه سرد وسنگین پاندمی کرونا ، این سنت زیبا باالتهابی که در بازاروجهش قیمت ها شاهد هستیم ، مختصر تر ازسالهای قبل به صبح خواهد رسید.

قشر زیادی ازمردم توان خرید بسیاری از کالا ها راندارند و باتوجه به تنوع رنگ ، طعم و زیبایی سفره و پذیرایی شب یلدا
میتوان پیش بینی کرد سفره هاامسال کوچک و مختصرتر از همیشه خواهند بود.

باتوجه به قیمت نجومی آجیل ، میوه های فصل و انواع شیرینی و شکلات ها
بسیاری ازاقلام ازسفره های این شب پرشکیده و جای خالی آنها توی ذوق میزنند.

اما با همه این تفاسیر ، شب یلدا نباید سرد برگزارشود .خانواده ها از نعمت سلامتی وکنار هم بودن دراین شب بهره ببرند .این شب میتواند بابرنامه های شاد شبکه های تلویزیونی ، برنامه های مجازی
و مهمتر ازهمه دورهمی اعضای خانواده همراه باشد تا یک شب باستانی رابه یادمانی و باخاطره ای خوش همراه کنند.

نوشین میربلوک

  • نویسنده : نوشین میربلوک