طوری قضیه کشیدن قلیان برای مردم جا افتاده که اگر بخواهند به شمال بیایند، محال است که قلیانی چاق نکنند و دورهمی پکی به آن نزنند!

ندای گیلان:طوری قضیه کشیدن قلیان برای مردم جا افتاده که اگر بخواهند به شمال بیایند، محال است که قلیانی چاق نکنند و دورهمی پکی به آن نزنند!

با پایان فصل امتحانات دانش‌آموزان و پیش از رسیدن ماه مبارک رمضان، باز هم شاهد داستان تکراری سواحل خزر و خیل مسافران و گردشگرانی هستیم که برای گذراندن یک روز خوب و به‌یادماندنی به استان گیلان می‌آیند و به همراه برخی از مردم منطقه، سواحل دریای خزر را به جایگاهی برای استعمال سیگار و قلیان تبدیل می‌کنند.

* قلیانی که برای همسایه چاق می‌شود!

به اذعان برخی از مسافران، طوری قضیه کشیدن قلیان برای مردم جا افتاده که اگر بخواهند به شمال بیایند و از دریا استفاده کنند، محال است که قلیانی چاق نکنند و دورهمی پکی به آن نزنند!

منطقه ساحلی حاجی بکنده نیز از این امر مستثنی نیست. ورودی چند هزار تومانی سواری، پرداخت چند هزار تومانی برای استفاده از آلاچیق‌های ریلی کنار ساحل و ارائه قبض از طرف مسئولان از یک طرف و دود و دم مسافرانی که برای خوش‌گذرانی، همسایه‌های مسافر خود را در آلودگی آن شریک می‌کنند، از طرف دیگر، موجب شده تا این محل برای مسافران و مجاروان دریا به فضایی غیرعادی مبدل شود.

این درحالی است که این روزها، کمتر کسی است که از مضرات و عوارض سیگار و قلیان چیزی نداند و یا نشنیده باشد.

به تازگی نیز مسئولان وزارت بهداشت در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات از دو برابر شدن مصرف قلیان بین نوجوانان خبردادند و گزارشی در مورد وجود مواد محرک و شیشه در توتون برخی قلیان‌ها و گرایش زیاد دختران جوان به قلیان ارائه کردند.

ورود قلیان به جمع خانواده‌های ایرانی و مصرف دسته‌جمعی آن توسط تمام اعضای خانواده در خانه، سواحل دریا، پارک و اماکن تفریحی یکی دیگر از مسائل تأسف‌برانگیز بخش سلامت جامعه در سال‌های اخیر است.

* قلیان؛ پرستیژی کاذب و پرخطر

روزگاری مصرف قلیان برای زنان جامعه نوعی تابو بود و عملی مقبوح به‌حساب می‌آمد اما اکنون آمارها از گسترش مصرف مواد دخانی در میان زنان و به‌ویژه دختران ایرانی حکایت می‌کند.

بنابر اعلام رئیس اداره ارتقای سلامت وزارت بهداشت به ازای هر ۹ مرد استفاده کننده قلیان یک زن مصرف‌کننده قلیان در کشور وجود دارد.

حال پرسش اصلی اینجا است که چرا مصرف قلیان میان نسل جوان و به‌ویژه بانوان رو به افزایش است؟!

برخی از کارشناسان می‌گویند که تغییر روال و فرهنگ زندگی‌های کنونی دلیل اصلی گرایش زنان و جوانان به قلیان است و هم قبح کشیدن این مخدر درملأعام برای برخی از خانواده‌ها شکسته است.

در عصر اطلاعات و فن‌آوری، مضرات قلیان و مواد دخانی با جستجویی ساده در اینترنت مشخص می‌شود و بی‌تردید هر عقل سلیمی تشخیص می‌دهد مضرات قلیان خیلی بیشتر از پرستیژ احتمالی و لذت آن است.

کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گزارشی، با اشاره به اینکه روند مصرف دخانیات از سال ۸۴ در میان زنان افزایش داشت، بیان کرد که مصرف روزانه قلیان از سال ۸۸ تا ۹۰ به‌سرعت در حال افزایش بود و در بین بانوان نگران‌کننده ارزیابی می‌شود.

* دخترانی که از خانواده الگو می‌گیرند

دکتر خسرو صادق نیت، رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات در گزارشی، یکی از مهم‌ترین علل رشد مواد دخانی در کشورمان را عرضه و دسترسی آسان به آن عنوان کرد.

وی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به افزایش رو به رشد مصرف قلیان در میان جوانان و نوجوانان کشور گفت که مصرف قلیان در میان دختران و خانواده‌ها هم در مقایسه با چند سال پیش بیش از دو برابر افزایش یافت.

نتایج یک تحقیق میدانی نشان می‌دهد که جوانان به دلیل الگوبرداری از والدین مصرف‌کننده، فشار و تشویق همسالان، کسب پرستیژ اجتماعی کاذب در بین دوستان و هم سن و سالان اقدام به کشیدن قلیان می‌کنند.

دختران شرکت‌کننده در این تحقیق مقبولیت اجتماعی مصرف قلیان توسط زنان نسبت به سایر مواد دخانی، الگوگیری از خانواده و نیز دسترسی آسان و ارزان آن را از عوامل اجتماعی تسهیل‌کننده در مصرف این ماده دخانی بیان کردند.

آثار زیان‌بار قلیان برای مادران فردا

اگر مصرف مواد دخانی در زنان را با نگاهی متفاوت بررسی کنیم، می‌بینیم که مصرف این مواد تهدیدکننده سلامت مادران فردا است.

مژگان کریمی جراح و متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان و عضو هیئت‌مدیره انجمن سرطان‌های زنان ایران در گزارشی، بابیان اینکه در بعضی از مطالعات ۱۸۰ نوع سرطان براثر دود سیگار و قلیان مشاهده شد، اثرات مخرب قلیان و سیگار بر روی نسج سینه، ایجاد سرطان سینه، سرطان گردنه رحم و غدد شیری را اجتناب‌ناپذیر خواند.

* آثار زیان‌بار بر روی جنین

ازآنجا که لوله قلیان حاوی میکروارگانیسم‌های عفونی زیادی است و زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال گرفتن بیماری بیشتر خواهد بود.

قلیان هم مانند سیگار می‌تواند احتمال زایمان پیش از موعد و حتی مرده به دنیا آمدن نوزاد، تأثیر منفی بر رشد جنین و سایر مشکلات را افزایش دهد.

این درحالی است که دود قلیان به دلیل این‌ که پیش از استعمال با بخار آب مخلوط می‌شود، بسیار خطرناک‌تر از دود سیگار است.

دود قلیان غلظت اکسیژن را در بدن مادر کاهش داده و در نهایت موجب تنگی نفس جنین می‌شود و او را به سمت مرگ می‌کشاند.

استعمال مواد دخانی موجب می‌شود تا هنگام زایمان، جنین با استرس مواجه شود و با آغاز درد زایمان، ضربان قلب جنین کاهش یابد و نتواند انقباضات رحم را تحمل کند؛ به‌این‌ترتیب زایمان با مشکل مواجه شده و نوزاد باید به روش سزارین متولد شود.

* سفر به شمال با طعم قلیان

افزایش مصرف قلیان در میان خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی به‌ وجود آورده است به‌ طوری‌ که برخی از آنان را به‌ عنوان مصرف‌کنندگانی ثابت برای استفاده از این مخدر زیان‌بار در میهمانی، دورهمی و مسافرت‌‌های‌شان مبدل کرد.

در واقع، این خانواده‌ها مصرف قلیان را برای ارائه تصویر بهتری از خود می‌بینند. در نظر آن‌ها کشیدن قلیان باحال، شیک و با پرستیژ است که شاید بازتابی از تبلیغاتی است که تصویری جذاب از کشیدن قلیان ارائه می‌کند.

حال این مخدر ارزان و آسان‌یاب در برخی از خانواده‌ها جا باز کرده و در اوقات فراغت و تعطیلات تابستان، از سواحل دریای خزر گرفته تا کنار جاده و اعماق جنگل، مسافرانی هستند که بخواهند سفری دوست‌داشتنی را با مصرف قلیان و به‌جان خریدن آثار زیان‌بار آن هرگز از یاد نبرند! و برای روزهایی که می‌تواند سفری پرخاطره‌ را در ذهن ثبت کند به سفری پرمخاطره تبدیل کند.

خزرآنلاین