گزارش ویژه خراسان ورزشی از ریز‌و درشت سیستم کمک‌داور ‌‌ویدیویی در جام‌جهانی : 111 آشنایی با میهمان جدید جام‌جهانی نویسنده : امیرحسین طبسی مجمع عمومی سالانه شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال که روز شنبه، سوم مارس در شهر زوریخ کشور سوئیس برگزار شد، به اتفاق آرا‌ استفاده داوران از فناوری «‌‌ویدیو‌چک» در مسابقات […]

گزارش ویژه خراسان ورزشی از ریز‌و درشت سیستم کمک‌داور ‌‌ویدیویی در جام‌جهانی

: 111

آشنایی با میهمان جدید جام‌جهانی

نویسنده : امیرحسین طبسی


مجمع عمومی سالانه شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال که روز شنبه، سوم مارس در شهر زوریخ کشور سوئیس برگزار شد، به اتفاق آرا‌ استفاده داوران از فناوری «‌‌ویدیو‌چک» در مسابقات جام‌جهانی را تصویب کرد. این تصمیم گام جدیدی برای کمک به داوران جهت رعایت عدالت در حق تیم‌های شرکت‌کننده در بازی‌های جام‌جهانی خواهد بود. پیش از رای‌گیری مجمع عمومی، انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به نمایندگی از دیگر اعضای شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال‌‌(IFAB)، تجزیه و تحلیل نتایج استفاده از ‌‌‌ویدیو‌چک‌ از سال ۲۰۱۶ که توسط دانشگاه کاتولیک بلژیک صورت گرفته بود را برای دیگر اعضا ارائه و تشریح کردند. این روش پیش از این در چندین تورنمنت فوتبال از جمله جام‌جهانی زیر‌۲۰‌ سال، جام کنفدراسیون‌ها و رقابت‌های‌ باشگاهی اروپا نظیر جام حذفی کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا استفاده شده بود. با توجه به این‌که فقط 45 روز تا جام‌جهانی باقی مانده در این گزارش قصد داریم به طور مفصل‌ به بررسی میهمان جدید جام‌جهانی بپردازیم.


دیه‌گو آرماندو مارادونا، بی‌تردید بهترین بازی‌های خود را برای آرژانتین، در جام‌جهانی 1986 انجام داد. او در مرحله حذفی این رقابت‌ها، در مقابل انگلستان، طوری بازی کرد که تا مدت‌ها، این خاطره از یاد هواداران فوتبال و به‌خصوص انگلیسی‌ها، نخواهد رفت. گل ماندگارتر او، ضربه‌ای بود که با دست به توپ زد. اگر در آن دوره، تکنولوژی کمک داور ویدیویی وجود داشت، تاریخ تغییر می‌کرد.


 44‌سال بعد از گل ومبلی و در دیدار یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی‌2010 بار دیگر آلمان به مصاف انگلیس رفت. در این دیدار برخلاف فینال ومبلی، ضربه فرانک لمپارد به‌طور آشکارا از خط دروازه مانوئل نویر عبور کرد، اما خورخه لاریوندا، داور اروگوئه‌ای این دیدار، صحت گل را تشخیص نداد. شاید اگر این گل صحیح اعلام می‌شد، انگلیسی‌ها بازی را می‌بردند؛ اما حقیقت این بود که ژرمن‌ها، نمایش بهتری داشتند.


5  نکته‌ای که احتمالا نمی‌دانید


بر‌خلاف چیزی که فکر می‌کردیم تیم کمک‌داور ویدیویی در ورزشگاه مستقر نیست و تمام اعضای کمک‌داور ‌‌ویدیویی در یک اتاق کنترل مرکزی واقع در مسکو مستقر می‌شوند.


یک تیم ویژه به ‌عنوان هسته مرکزی هر 64 بازی جام‌جهانی و روند تصمیم‌گیری‌های مربوط به کمک‌داور ویدیویی را زیر‌نظر دارند. این تیم در طول جام جهانی تغییر نخواهد کرد.


این هسته مرکزی در یک مجتمع بزرگ واقع در مسکو متمرکز شده و وظیفه دارد تا تمام تصمیمات داوری و کمک‌داور ‌‌ویدیویی را آنالیز کند و به اطلاع داوران برساند.


اعضای هسته مرکزی به تمامی دوربین‌های نصب شده در ورزشگاه‌های جام‌جهانی دسترسی دارند. 2 دوربین ویژه نیز برای اعضای این گروه در هر ورزشگاه  نصب شده.


نه اعضای مستقر در ورزشگاه و نه اعضای هسته مرکزی حق تصمیم‌گیری ندارند و فقط نظر خودشان را اعلام می‌کنند. در‌نهایت این داور است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.


 


اعضای کمک‌داور ‌‌ویدیویی (VAR)


مجموع تیم مستقر در مرکز پخش کمک‌داور ‌‌ویدیویی برای هر بازی 8 نفر هستند. یک نفر مسئول پخش به همراه 3 دستیار که وظیفه بررسی صحنه‌های مشکوک را دارند. هر 4 نفر باید از اعضای کمیته داوران فیفا باشند. علاوه‌ بر این 4‌ عضو، 4‌ نفر هم مسئول پخش اپراتور هستند که مسئولیت آن‌ها کنترل دوربین‌هاست. 2 اپراتور وظیفه دارند بهترین زاویه دوربین را انتخاب کنند و 2 نفر دیگر هم بهترین تصاویر را برای ارائه به تیم داوری مستقر انتخاب می‌کنند. در‌نهایت نیز بهترین تصویر برای پخش در اسکوربورد ورزشگاه توسط اعضای اپراتور انتخاب خواهد شد. اپراتورها موظفند 6 تصویر را در اختیار 4 کمک‌داور مستقر در مرکز کمک‌داور ‌‌ویدیویی قرار دهند. این 4 کمک‌داور با کدهای VAR-VAR1-VAR2 و VAR3 مشخص شده‌اند.


سرپرست (VAR)


مقابل سرپرست تیم 2 مانیتور قرار دارد. یک مانیتور که مانیتور اصلی است و همان تصاویر اصلی را پخش می‌کند و یک مانیتور دیگر که 4 تصویر دیگر به انتخاب اپرتورها را در اختیار سرپرست قرار می‌دهد.


دستیار اول (VAR1)


دستیار اول بر روی دوربین اصلی تمرکز می‌کند و در صورت درخواست داور برای بررسی وظیفه دارد که صحنه اصلی را به اطلاع بقیه اعضا برساند. به عنوان مثال او باید اعلام کند که داور در کدام صحنه به مشکل خورده و دقیقا چه چیزی باید بررسی شود.


دستیار دوم (VAR2)


دستیار دوم یا دستیار بررسی صحنه آفساید. روی 2 مانیتوری که مقابل دستیار دوم قرار دارد، تصاویر دوربین‌های نصب شده روی خط آفساید به نمایش در می‌آید. این دوربین‌ها قابلیت حرکت دارند.


دستیار سوم (VAR3)


دستیار سوم تیم کمک داوری ویدیویی با تمرکز و زوم کردن روی صحنه‌های مشکوک به سرپرست و دستیارها نکات ریز را گوشزد می‌کند و وظیفه اصلی او برقراری ارتباط و هماهنگی لازم بین اپراتورها و سرپرست و دستیاران او خواهد بود.


اتاق کنترل در مسکو


تیم کمک‌داور ‌‌ویدیویی از یک مرکز عملیات تصویری متمرکز‌ (VOR)، که در مرکز پخش بین‌المللی (IBC) در مسکو واقع شده‌، پشتیبانی می‌شود. تمام کانال‌های مربوط به دوربین‌های نصب شده در 12 استادیوم به VOR از طریق شبکه فیبر نوری پشتیبانی می‌شوند. داوران در هر استادیوم با استفاده از یک سیستم رادیویی پیچیده با سیستم فیبر نوری، با تیم کمک‌داور ‌‌ویدیویی صحبت می‌کند. در این مجتمع برای هر بازی یک اتاق مجهز و جداگانه در نظر گرفته شده است.


دوربین‌ها


اعضای کمک‌داور ‌‌ویدیویی در هر ورزشگاه به 33 دوربین دسترسی دارند. از بین این 33 دوربین 8 دوربین با قابلیت سوپر اسلوموشن و 6 دوربین با قابلیت اولترا اسلوموشن نصب شده‌اند. علاوه بر این 2 دوربین نیز با قابلیت حرکت روی خط آفساید در دسترس تیم ویدیو‌چک خواهد بود. یک دوربین با کیفیت 4‌‌‌k را هم باید به این مجموع اضافه کنیم. بقیه دوربین‌ها نیز دوربین‌‌هایی مشترک با تصویربرداری تلویزیونی بازی‌ها خواهند بود که در صورت لزوم به کمک تیم کمک‌داور ‌‌ویدیویی خواهند آمد.