افشاگری سازندگان دو سریال تاریخی معمای شاه و از یاد رفته ها علیه هم موجب افشای هزینه سرسام آور برای ساخت سریال های عموما بی کیفیت از بیت المال و جیب مردم شد به طوری که مبالغی بین 10 تا 30 میلیون تومان برای هر دقیقه از این سریال ها هزینه شده است.

به گزارش ندای گیلان،اظهارنظر سازندگان دو سریال تاریخی «از یادها رفته» و «معمای شاه» باعث به وجود آمدن جنگی لفظی درباره کیفیت و هزینه‌های این دو سریال شده است. عباس نعمتی، سرپرست نویسندگان و مشاور پروژه «از یادها رفته» روز شنبه در گفت‌وگویی مفصل با مهر، از کیفیت و هزینه‌های این سریال دفاع کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود برآورد سریال رمضان شبکه یک را دقیقه‌ای پنج میلیون تومان دانسته و گفته به دلیل طولانی شدن پروژه و بالا رفتن هزینه‌ها، به دقیقه‌ای 10 میلیون تومان رسیده است.
هزینه عجیب برای «معمای شاه»
نکته مهم صحبت‌های عباس نعمتی، اشاره‌اش به بودجه تولید سریال «معمای شاه» است که به ادعای وی، با بودجه دقیقه‌ای 30 میلیون تومان ساخته شده است. می‌دانیم این رقم برای سریال‌های عظیمی چون «مختارنامه» هم بسیار بالاست؛ زیرا هر دقیقه از سریال «مختارنامه» با آن پروداکشن عظیم، حدود هشت میلیون و 300 هزار تومان آب خورده بود! سرپرست نویسندگان «از یادها رفته» در صحبت‌های خود، استاندارد سریال‌های سازمان صداوسیما را در حدود سال 92 (شروع تولید «معمای شاه») دقیقه‌ای دو میلیون تومان دانسته بود. این در حالی است که انتقادهای جدی در همان زمان به کیفیت سریال «معمای شاه» وارد شد و طبعاً از آن هزینه‌های سنگین، این کیفیت پایین مورد انتظار نبود.
پاسخ تهیه‌کننده «معمای شاه»
دیروز تهیه‌کننده سریال «معمای شاه» اعداد مطرح‌شده درباره این سریال را رد کرد. علی لدنی در گفت‌وگو با فارس، مجموع هزینه‌های سریال «معمای شاه» را ۵۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «از این رقم حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه ساخت دکورهای ماندگار نظیر خانه دکتر وزیری، خیابان انقلاب، سردر دانشگاه تهران، حلبی‌آباد، میدان شهدا و… شد که هنوز هم پابرجا هستند و همین سریال «از یادها رفته» هم از برخی از این دکورها استفاده کرده بود.» طبق صحبت‌های لدنی، سریال 4000 دقیقه‌ای «معمای شاه» با برآورد دقیقه‌ای 10 میلیون تومان ساخته شده و این رقم هم به ادعای وی مناسب این سریال بوده است.