در کشورمان به دلیل عدم آگاهی فضایی برای مطالعه آزاد وجود ندارد لذا جوانان ما احساس نیازی برای مطالعه در خود احساس نمی کنند. در حال حاضر سرانه مطالعه در کشورمان نگران کننده است.

به گزارش ندای گیلان؛صادق کرمیار نوسنده و فعال فرهنگی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: خواندن اساسا جزء ریشه ای ترین کاری است که از سوی خداوند به انسان ماموریت داده شده است، مطالعه حتی از عبادت هم بالاتر است و حتی در گفتار علما نیز اهمیت مطالعه بسیار بالاست اما چرا سرانه مطالعه در کشورمان چندان بالا نیست؟  مقصود ما از مطالعه کتب آموزشی نیست بلکه کتبی است که مورد علاقه افراد است مانند کتب ادبی و غیره.
وی افزود: مطالعه روزانه در آمریکا 20، ژاپن 90 و انگلیس بیش از 50 دقیقه است اما در کشورمان به دلیل عدم آگاهی فضایی برای مطالعه آزاد وجود ندارد لذا جوانان ما احساس نیازی برای مطالعه در خود احساس نمی کنند. در حال حاضر سرانه مطالعه در کشورمان نگران کننده است.
مجموعه ای از عوامل موجب شده تا سرانه مطالعه به وضعت نگران کننده برسد، این عوامل عبارتند از اینکه نخست اراده ای برای ایجاد انگیزه برای کتابخوانی وجود ندارد، این نمایشگاه هم چندان بهره ای ندارد زیرا قیمت کتاب در حال حاضر بالاست.
کرمیار در ادامه افزود: وزارت ارشاد خود متولی سیاست گذاری در عرصه کتاب خوانی است، این وزارت خانه، وزرات آموزش و پرورش، صدا و سیما و حوزه علمیه را می توان متهمان اصلی فاصله افراد از فرهنگ کتاب خوانی دانست زیرا در کشور ما آموزشی برای کتاب خوانی وجود ندارد. ما آرزوی کتاب خوانی داریم اما اراده ای برای تحقق کتاب خوانی در کشور وجود ندارد.
وی افزود: در کشور های پیشرفته در خیابان ها دکه هایی وجود دارند تا مردم به آسانی به کتاب های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. کتاب هم باید در دسترس مردم باشد تا آنها این کتاب ها را آنقدر ببرند تا به فرهنگ کتاب نبردن عادت کنند و برعکس به کتاب خوانی عادت کنند.کامیار گفت: روانشاناسان معتقدند هر 8 ساعت مطالعه 68 ساعت استرس را کم می کند، مطالعه استرس را کاهش می دهد و به دنبال آن احساس طراوت را در فرد ایجاد می کند، ما می توانیم کودکانمان را به مطالعه معتاد کنیم زیرا مطالعه موجب شادی و آرامش در کودکان می شود و در این بین تلویزیون می تواند آموزش های خوبی در این زمینه ارائه دهد که متاسفانه این امر در فیلم ها و سریال های ما بسیار کمرنگ است، ان جی اوها نیز می توانند اقدامات خوبی ر این زمینه ارائه دهند. البته این ان جی او ها نیازمند حمایت های دولتی است. هیئت ها می توانند نذر کتاب داشته باشند و همین امر به فرهنگ کتاب خوانی در کشور کمک می کند و از سوی دیگر به فرهنگ جامعه ما نیز بسیار نزدیک است.

مظاهری نویسنده و فعال فرهنگی دیگر مهمان برنامه درباره قدمت کتابخوانی در کشور گفت: در گذشته فرهنگ کتابخوانی به عنوان موضوع جدی در جهان بوده است اما امروز امار و سرانه مطالعه کتاب در کشور نگران کننده است و از حد خط قرمز در کشورهای دیگر نیز پایین تر است.

وی با اشاره به رمان بی نظیر استاد کامیار نیز گفت: عموم مردم از آن استقبال کردند و مقام معظم رهبری نیز از استاد تقدیر کردند . هنوز هم این کتاب مرجع رمان نویسان است، ایشان علاوهبر نویسنده بودن در حوزه دفاع مقدس نیز فعالیت داشته اند و آثار ایشان از پرفروش ترین کتاب ها بوده است. وی گفت: مردم قدر کتاب را می دانند و کتاب خوب را می خوانند اما چالش اصلی این است که عامل اصلی و دلایل اصلی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما چیست؟ یکی از عاملان اصلی متولیان کتاب هستند، تمام افرادی که در مسیر نشر کتاب هستند می توانند دافعه و جاذبه در کتابخوانی ایجاد کنند.

وی افزود: یک سری حرکات موازی اتفاق می افتد که تاثیر چندانی در ذائقه مردم د ر کتاب و کتابخوانی نمی گذارد. با اینکه سرانه مطالعه در کتابخوانی در کشور ما در شرایط بحرانی است اما در دانلود کتاب در فضای مجازی جز ده کشور اول دنیا هستیم. مردم ما نشان دادند که در حوزه مطالعه انقدر علاقمند هستند که اگر امکان فراهم باشد می تواند در دانلود جز ده کشور اول دنیا باشیم اما در مطالعه کتاب در شرایط بحرانی هستیم.

وی درباره  تبلیغات در حوزه کتاب نیز گفت: در مقایسه با کشورهای توسعه یافته قیمت کتاب پایین است اما نسبت به سرانه درآمد مردم قیمت کتاب بالاست. صرفنظر از کتابهای آنتیک و فاخر و تزئینی کتاب های کاربردی امروزه قیمت متعادلی ندارد. این موارد نیازمند این است که نظام اموزشی ما نیاز به اصلاح دارد. یکی از دلایل و نشانه ها نیز این است که فضا حالت دافعه دارد.

وی افزود: مخاطبان ما در نمایشگاه کتاب هرسال زیاد می شود اما سرانه مطالعه کم است. دلیل این است که فضاهای مجازی خوراکی به مردم می دهند که گاهی ضرورت نیز ندارد. مردم به جای مطالعه بیشتر جذب فضای مجازی شده اند. در کشور ما فرایند یادگیری بیشتر از طریق گوش است تا چشم. پس بهتر است این ضرورت در کشور به نیاز تبدیل شود. تبلیغات ضرورت  کتابخوانی را به نیاز تبدیل می کند با تبلیغات می توان کمک کرد.وی افزود: مولفین زیادی در حوزه کتاب داریم که مفیدند. مقام معظم رهبری نیز در حمایت از مولفین تاکید کرده اند اما مولف حرفه ای که واقعا زندگی خود را در این راه بگذارد کمتر دیده شده است. وقتی مولف حرفه ای نداریم کتابها نیز حرفه ای نخواهند شد. مخاطب نیز مخاطب حرفه ای نخواهد بود. مخاطب به دنبال مولف و موضوع کتاب است وقتی هیچکدام وجود ندارد پس مطالعه را کاهش می دهد.

مظاهری گفت: مطالعه نتیجه یکسری عوامل است. نظام آموزشی یکی از عوامل ارتقای مطالعه است اما تنها عامل نیست. کسی که بخواهد کتابی را انتخاب کند، توجه به مولف و ناشر کتاب مهم است. مولفین خوب ما با انتشارات خوب در ارتباط هستند. مخاطب به سراغ ناشران خوب و مولفین خوب می روند.

وی درباره آموزش کتابخوانی در خانواده ها گفت: خانواده ای که سابقه مطالعه ندارد نمی تواند فرهنگ کتاب خوانی را تقویت کند.فرهنگ مطالعه در دنیا تغییر کرده است که شکاف عمیقی بین نسل های گذشته و جدید ایجاد کرده است بنابراین خانواده ها مجبورند با لوازم  نو و امروزی فرهنگ مطالعه را  ایجاد کنند. مطالعه و کتاب خواند هدف نیست بلکه  کتاب می خوانیم که آگاهی را افزایش دهیم و به هدفی که معیار است برسیم. فرهنگ و ابزار مطالعه تغییر کرده پس باید برای فرهنگ سازی از ابزار نو استفاده کنیم.