سامانه های نرم‌افزاری با هدف شفاف سازی لازمه ای برای جلوگیری از فساد و رانت است، که امروزه بهره گیری از آن ، امری ضروری تلقی می شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، از این سامانه می توان در راستای شفاف سازی عملکرد شورای شهر و شهرداری برای مقابله با رانت و فساد اداری استفاده نمود و تمامی معاملات متوسط و کلان شهرداری؛ لایحه، مصوبه و عملکرد بودجه را بصورت کاملا شفاف به سمع و نظر شهروندان رساند و اطلاعات شهرسازی، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری و همچنین اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها در این سامانه ثبت شده تا شهروندان بتوانند از عملکرد مسئولین و دلایل عزل و نصب آنها اطلاع پیدا کنند.

پژوهش‌ها، مطالعات و کتابهای شهرداری و اطلاعات روز بازارها و کیوسک‌ها توسط این سامانه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
گزارشات مالی شهرداری و اسامی دریافت کنندگان امکانات و حتی فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کووید ١٩ در این سامانه قرار خواهد گرفت تا امکان هرگونه تخلف سلب گردد.

استفاده از سامانه هوشمند شفافیت می تواند ضمن جلوگیری از فساد های اقتصادی، باعث افزایش اعتماد مردم به مدیران شهری شود.
این سامانه باعث می شود تا مدیران سلیقه‌ای رفتار نکنند و برای تصمیم گیری ها دلایل فنی و منطقی ارائه دهند.

پیاده سازی چنین سامانه ای هزینه چندانی در بر ندارد اما موجب مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، کاهش هزینه و زمان و مبارزه با اسراف، مشارکت گسترده‌ی عموم مردم در عموم فعالیت‌های شهر و برقراری عدالت و رفع تبعیض‌های ناروا می شود.

ریشه‌ی اصلی مفاسد و مشکلاتی که امروزه در کشور وجود دارد، نبود شفافیت است. این مفاسد و مشکلات ریشه در فقدان زیرساخت‌هایی دارند که شفافیت راه‌کار تحقق آنهاست. شفافیت امکان بروز جرم را کاهش و احتمال کشف آنرا افزایش می‌دهد و بدین ترتیب سبب کاهش ارتکاب جرم می‌شود.

با توجه به اهمیت شفاف‌سازی، امید است در آینده ای نزدیک این سامانه در شورای شهر و شهرداری رشت راه اندازی شده و شهروندان شاهد و ناظر بر تمامی تصمیمات و اقدامات شهری باشند و تنها در اینصورت شهری عاری از فساد و تبعیض خواهیم داشت و به سوی پیشرفت و سلامت نظام اداری گام خواهیم گذاشت.

مجید عزیزی