محمدتقی آشوبی در حاشیه همایش تجلیل از ماماهای برتر استان گیلان افزود: کاهش آمار زایمان ها به روش سزارین در اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام گرفته است.

ندای گیلان:محمدتقی آشوبی در حاشیه همایش تجلیل از ماماهای برتر استان گیلان افزود: کاهش آمار زایمان ها به روش سزارین در اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: سال گذشته 32 هزار و 410 مورد زایمان در بیمارستان های استان گیلان انجام گرفت که آمار زایمان ها به روش سزارین نسبت به سال 92 شش درصد کاهش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیان داشت: افزایش زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین از جمله برنامه های طرح تحول نظام سلامت است که بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی تکریم مادران باردار را از برنامه های مهم دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نام برد و تصریح کرد: ساماندهی بلوک های زایمان در بیمارستان ها از اقدامات جدی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان قرارداد بیمه ای سازمان تامین اجتماعی برای ماماها در بخش خصوصی را نیز از خبرهای خوش برای این قشر عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش مهم ماماها در جامعه خاطر نشان کرد: اولین عشق خدا، اولین نفس و اشک مخلوق خدا هدیه به ماماهاست.

دولت یازدهم با نگاه ویژه به مقوله بهداشت و درمان در زمینه بهبود وضعیت سلامت مردم تلاش های مستمری انجام داده که اجرای طرح تحول نظام سلامت گام مهم دولت در این راستا است.

تحول نظام سلامت طرح مهم و بزرگی که دولت تدبیر و امید با روی کار آمدن خود با هدف بهبود وضعیت بهداشت و درمان در کشور به اجرا در آورد.

این طرح با هدف ارتقای کیفی و کمی خدمات درمانی ، دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم و در نهایت توسعه، جذب و ماندگاری پزشک متخصص در سراسر کشور به اجرا درآمد.

برنامه کاهش میزان پرداخت از جیب بیماران بستری، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های تابعه ، ترویح زایمان طبیعی و حمایت مالی از بیماران صعب العلاج و خاص نیازمند، هفت برنامه اصلی در طرح تحول نظام سلامت است.

طرح تحول نظام سلامت از پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1393 آغاز شده است.

318 ماما در بیمارستان های دولتی و 96 نفر در بیمارستان های خصوصی استان گیلان مشغول به فعالیت هستند.

در پایان این مراسم 49 مامای نمونه و سه مامای پیشکسوت استان گیلان تجلیل شدند.
ایرنا