رسول جلائی با اشاره به حماسه سوم خرداد اظهار کرد: سه عامل مهم نبوغ در طرح‌ریزی، ایمان و قدرت فرماندهی موجب فتح خرمشهر شد.

ندای گیلان:رسول جلائی با اشاره به حماسه سوم خرداد اظهار کرد: سه عامل مهم نبوغ در طرح‌ریزی، ایمان و قدرت فرماندهی موجب فتح خرمشهر شد.

وی وجود فرماندهان جوان در عملیات‌های دفاع مقدس را یکی از معجزات الهی خواند و گفت: حضور این فرماندهان جوان یک ماه پس از آموزش و به دست گرفتن عملیات از جمله نکات برجسته‌ای بود که امام راحل توانستند آن را کشف و ایمان را تقویت کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، بنی‌صدر را انسانی متکبر و خودخواه در آن دوران خواند و افزود: بنی‌صدر به نیروی مردمی اجازه حضور نمی‌داد و یا در صورت حضور سلاح در اختیار آنها نمی‌گذاشت و تصور می‌کرد می‌تواند پایگاه سیاسی محکمی برای خود کسب کند که موفق به این امر نشد.

وی نقش ستون پنجم و خیانت آنها را در سقوط خرمشهر تاثیرگذار دانست و یادآور شد: یکی از موارد مهم در حماسه سوم خرداد مقاومت 34 روزه خرمشهر بود که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

جلائی نقش دفاع مقدس را در صدور انقلاب اسلامی به دنیا بسیار تاثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد: به طور مداوم اخبار جنگ در افکار عمومی عرضه می‌شد و مردم ستمدیده امیدوار می‌شدند و برخی‌های گذشته بیداری امروز را در دفاع مقدس می‌دانند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس ابهت ابرقدرت‌ها را درهم شکست، تصریح کرد: مردم منطقه متوجه شدند که می‌شود با دست خالی بر دشمن پیروز شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با مهم دانستن نقش گیلانی‌ها در پیروزی خرمشهر افزود: جوانان گیلانی در عملیات‌های مختلف به‌ویژه بیت‌المقدس نقش مهمی داشتند.

وی با تصریح بر اینکه در فتح خرمشهر گیلانی‌ها 260 شهید تقدیم کردند، خاطرنشان کرد: حدود یک‌هزار نفر گیلانی در عملیات فتح خرمشهر مجروح و جانباز شدند.

جلائی درباره برنامه‌های گرامیداشت پیروزی فتح خرمشهر خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و … برای گرامیداشت ایام فتح خرمشهر تدارک دیده شده است.

وی رونمایی 9 عنوان کتاب تاریخ شفاهی، برگزاری جشنواره موضوعی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و … را از جمله برنامه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: از ساعت 11 صبح امروز سوم خرداد برنامه عادی صدا و سیما قطع و مارش پیروزی پخش می‌شود که از طریق مساجد نیز به اطلاع مردم می‌رسد.

این مسئول نواختن زنگ پیروزی، بوق کشتی و… را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و بیان داشت: برنامه‌ها از 31 تا چهارم خردادماه سازماندهی شده است.