به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آزاده مهرپویان دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، عضو انجمن علمی استادان ادبیات انگلیسی ایران و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام پیرامون نوبل ادبیات 2016 یادداشتی تحت عنوان «ره آورد نوظهوری و بدعت در ادبیات» نوشته است. در این تحریر می خوانیم:هفته جاری باب دیلن […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آزاده مهرپویان دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، عضو انجمن علمی استادان ادبیات انگلیسی ایران و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام پیرامون نوبل ادبیات 2016 یادداشتی تحت عنوان «ره آورد نوظهوری و بدعت در ادبیات» نوشته است. در این تحریر می خوانیم:هفته جاری باب دیلن برای دریافت جایزه نوبل به استکهلم رفت و یکی از اعضای آکادمی نوبل در سوئد از رفتار «متکبرانه و زشت» باب دیلن، برنده جایزه نوبل ادبی امسال انتقاد کرد و «باب دیلن» نیز عنوان برنده نوبل را از سایتش حذف کرد.این یادداشت به بررسی ره آوردها و ارمغان های انتخاب باب دیلن بعنوان برنده جایزه نوبل ادبیات  2016 و جایگاه آن در ادبیات جهان از دیدگاه دکتر آزاده مهرپویان می پردازد:یادداشت با این پرسش فتح باب می شود که آیا این انتخاب سبب می‌شود که ما در مورد دیلن بازنگری داشته باشیم؟ آیا او موسیقی دانی عامه پسند است یا ادیبی برجسته؟اعلام نام باب دیلن بعنوان برنده جایزه نوبل ادبیات 2016 قدری شوکه کننده بود این نخستین باری است که ترانه سرای خواننده برنده جایزه آکادمی سوئدی دراستکهلم می شود. سالهاست منتقدین موسیقی، فرهنگ شناسان موسیقی پاپ و پژوهشگران ادبی و تاریخ دانان در مورد سزاواری و شایستگی دیلن در ادبیات بحث می کنند. اما این جایزه، جایزه گرامی یا تالارمشاهیرراک اند رول نبود، این جایزه نوبل است.این انتخاب تحت عنوان “بدعت و نو ظهوری” ثبت شده است. مطمئنا اینچنین انتخابی در دراز مدت بر چگونگی طرز نگرش مردم به ترانه سرایان تاثیر گذارد. به هر حال این شاید هم بدعتی درجایزه نوبل ادبیات محسوب گردد و هم انتخاب از این دست برای نخستین بار، آخرین بار نباشد.قدری دشوار است تصور اینکه برنده جایزه نوبل ادبیات بودن اما نه رمان نویس، شاعر و نه نمایش نامه نویس باشی. حال ترانه سرایان نیز به این ورطه گام نهادند اما دیلن ترانه سرای سطح متوسط نیست وی فردی ست با سابقه جنجال سیاسی- اجتماعی فوق العاده که به سهم عمده فرهنگی آثار خودشان افزوده است. حال ترانه جزیی از ادبیات است.تعریف شعر غنایی، نوع رسمی از شعر که احساسات شخصی به خصوص در کلام شخص اول بیان می کرد که  این اصطلاح به ادبیات یونان باستان بازمی گردد حال آنکه ایده ای مدرن در ادبیات و شعر با باب دیلن مطرح گردیده است. پس با باب دیلن تعریف جدیدی از شعر در ادبیات خواهیم داشت. آیا  شعر غنایی در شعرهای ترانه های عامه پسند وجود دارد؟ ممکن است این ترانه ها در سطح ادبی مطرح شود؟روحیه و سطح فکری نسل جدید در ملل مختلف قدری تغییر کرده و افولی در آن مشاهده می شود و متعاقبا کمیته نوبل با پذیرش این واقعیت دست به سنت شکنی زده است. معمولا انتخاب خود را در میان ادبیات فاخرمانند آلبرت کامو، ژان پل سارتر، رومن رولان و گابریل گارسیا مارکز وغیره انجام می داد و شاید دلیل این که چارلز بوکوفسکی با تمام شایستگی اش تا بحال برای جایزه نوبل انتخاب نکرده است، سنت شکنی در کار اوست  که از ادبیات فاخر به عامه پسند رفته است و این سنت انتخاب نوبل  تا بحال نبوده است و حال باب دیلن که بسیاری از مردم نسل حاضر به او گوش می دهند انتخاب می کند. ترانه سرایی در سطح پایین تر ازادبیات قرار دارد اما این انتخاب نوبل می تواند این پیام را به ما منتقل کند که سطح جامعه کنونی در این سطح فکری قرار گرفته است که ره آوردش به اینچنین انتخابی برای جایزه نوبل ادبیات2016 منجر شده است. پس این صدای نسل جدید است که به گوش می رسد.انتهای پیام/و