ندای گیلان – ایران / سیاسی مشروح گفتگوی رحیم پور ازغدی با شبکه ندای گیلان را در ادامه مشاهده می کنید: ندای گیلان: بعد از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، موضع انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی نسبت به جهان اسلام و مسائل آن چیست؟ رحیم  پور ازغدی: انقلاب اسلامی که در تعالیم و آموزه های امام […]

ندای گیلان – ایران / سیاسی

مشروح گفتگوی رحیم پور ازغدی با شبکه ندای گیلان را در ادامه مشاهده می کنید:

ندای گیلان: بعد از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، موضع انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی نسبت به جهان اسلام و مسائل آن چیست؟

رحیم  پور ازغدی: انقلاب اسلامی که در تعالیم و آموزه های امام خمینی (ره) به ملت و کل جهان اسلام خطاب شد، مبانی آن قرآن، سنت و اهل بیت پیامبر گرامی است. امام از 10 الی 20 سال قبل از انقلاب فقط برای رهایی ایران شعار نمی داد بلکه خطاب شان به جهان اسلام بازگشت به امت واحده، امت عزیز و مقتدر و امت اخلاقی و عدالت خواه اسلامی بود و همان اوایل شروع نهضت که اکنون بیش از نیم قرن از آن می گذرد، امام صحبت از فلسطین کرد و اعلام کرد که دشمن مقدم و نزدیک ما رژیم پهلوی و سلطنت سکولار ضد اسلامی است و آمریکایی ها و انگلیسی ها و صهیونیست ها که این رژیم را سرکار آوردند. بنابر این از همان ابتدا این انقلاب اولا وجهه اسلامی و ثانیا وجهه بین المللی داشت و اکنون هم خط انقلاب و رهبری انقلاب همین است. از ابتدا مساله انقلاب، خطاب به برادران و خواهران مان در کل امت بود البته وظیفه و اولویت اصلی ما ایران بود چون در این کشور زندگی می کردیم و شعار انقلاب اسلامی، شعار قرآن کریم است که امر به معروف و نهی از منکر است در سطح ملی و بین المللی، منطقه ای و جهانی است و چون مبنای آن دینی بود و بر خلاف تعریف های لیبرالیستی و مارکسیستی از دین، تعریف قرانی ازدین از طرفی به تهذیب نفوس و از طرفی به تعلیم کتاب و حکمت و از یک طرف به اقامه قسط و عدالت اجتماعی مربوط می شود و گره می خورد بنابر این انقلاب با رویکرد اسلامی از ابتدا با همین مبانی شروع شد وامیدواریم تا آخر هم این مبانی حفظ شود.

ندای گیلان: اما موضوع قومیت فارسی و مسائل مذهبی نیز مطرح بوده و این‌طور تبلیغ شده که این انقلاب شیعی بوده است، که این طرز فکر در برخی از کشورهای اسلامی و همسایه هنوز موجود است، به نظر شما ،  این دو عنصر چرا هنوز موجود است؟

رحیم  پور ازغدی: چه چیزی را می شود به یک انقلاب نسبت داد؟ آنچه را که گفته و عمل کرده، نه آنچه را که نگفته و عمل نکرده بلکه خلاف آن موضع گرفته است. اگر کسی بتواند نشان دهد که از ابتدای نهضت امام (ره ) علیه شاه و علیه آمریکا، انگلیس و اسراییل از قبل از انقلاب و تا لحظه ای که از دنیا رفتند و در وصیت نامه اش، یک کلمه امام از تعصب فارسی و ایرانی یا تلاش برای غلبه شیعه بر سایر مذاهب گفته است، آن را نشان دهند درحالی که امام (ره) همیشه خلاف این ها صحبت کرده است، امام خامنه ای هم که اکنون امامت و رهبری نهضت را بر عهده دارند نیز همین طور. یک کلمه نشان بدهند که کجا در صبحت هایشان گفته اند ما دنبال گسترش قدرت ایران بر سایر کشورهای منطقه هستیم و یا دنبال غلبه و تسلط شیعه بر سایر مذاهب اسلامی هستیم. اینها دو تهمت و دروغ بزرگ است که اولین بار این تعابیر را دشمنان جهان اسلام و یا رژیم های وابسته در منطقه به کار بردند. مساله اصلی امام (ره) آنترناسیونالیسم اسلامی است و مستضعفین جهان است، یکی از آموزه های امام به ما، انقلاب و مردم، این بود که ملی گرایی نه به مفهوم غیرت و دفاع از سرزمین بلکه ملی گرایی به عنوان ایدیولوژی ناسیونالیسم، یک ایدیولوژی سکولار ضد دینی غربی است و نژاد پرستی نوعی شرک است. آموزه امام به ما این بود و همه جا می گفت ما برای اسلام می جنگیم و ایران منهای اسلام را هرگز نگفته است. بالاخره ملت و جامعه ما شیعه است و درست است که خاستگاه انقلاب خاستگاه شیعی و اهل بیتی بوده اما هرگز امام خمینی (ره) این انقلاب را انقلاب شیعی ننامید بلکه همیشه انقلاب اسلامی نامید. امام بارها در صحبت ها و وصیت نامه اش و همین طور رهبری امروز، با استناد به قرآن و سنت پیامبر و استناد به نهج البلاغه و فرمایشات امیر المومنین علیه السلام و اهل بیت سلام الله علیهم و با روشی که در اصحاب خاص پیامبر مثل جناب ابوذر، جناب سلمان، جناب عمار و جناب مقداد و از این قبیل موارد هست، اینها هیچکدام مساله اصلی آنها نژاد و قومیت نبود اصلا قبیله گرایی، خاک پرستی ، قبیله پرستی و نژاد پرسیتی از نگاه انقلاب اسلامی مفاهیم شرک آمیز است.

اما طبیعی است که اسلام تفسیرهای مختلف و مذاهب مختلف کلامی و فقهی دارد ولی کسی که اولین بار در ایران انقلاب کرد و برای نخستین بار موفق شد اولین حکومت اسلامی مردمی، دموکراتیک و مردمسالار را تشکیل بدهد در ذیل ولایت فقیه، طبیعتا با خاستگاه افکار شیعی و مرجعیت شیعی بوده اما معنی اش این نیست که اهداف و دغدغه هایش صرفا محدود به شیعه است. شیعه نسبت به کل جمعیت مسلمین اکثریت نیست بلکه در اقلیت است ولی هرگزاینجا کسی شیعه محور به معنی این که ما به سرنوشت سایر مسلمین کاری نداریم، نبوده است و بهترین دلیلش هم این است که تنها حکومت و دولتی که به سرزمین های اسلامی سنی نشین و برادران سنی ما که تحت اشغال و ستم قرار گرفتند، کمک کرد جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بود.

ندای گیلان: درباره شمول گرایی ایده انقلاب اسلامی ایران مسائلی مطرح نمودید که در گذشته باعث ایجاد جنجال در برخی از رسانه های عربی شده بود و درباره امپراتوری و سیطره ایران بر پنج کشور عربی بود، آیا این تناقض با سخنان فعلی شما نیست؟

رحیم  پور ازغدی:من در سخنانم عین عبارت امام خمینی (ره) و عبارتی که کسینجر، برژینسکی و امسال اینها گفتند، نقل کردم. ما یک چیزی داریم به نام امپرطوری به معنای استکباری، تسلط بر سایر ملت ها، اشغال سرزمین های دیگران، غارت منابع ملی دیگران و برده داری راجع به سایر ملت ها که این استکبار و طاغوت است و همانی است که قرآن می فرماید و این یعنی فرعون. فرعون این زمانه آمریکاست، شوروی کمونیستی، انگلیسی ها و فرانسویان بودند و صهیونیست ها و امثال اینها.

فرعون های کوچک، حاکمان در حکومت های کشورهای مسلمان هستند که سه تا خصوصیت دارند؛ اول این که دیکتاتور و طاغوت کوچک هستند مانند شاه ایران، صدام و آل سعود، دوم این که اینها دست نشانده قدرت های خارجی بوده و هستند. همان طور که شاه ایران را آمریکا و انگلیس سرکار آوردند و متحد درجه یک اسراییل بود، آل سعود را انگلیسی ها سرکار آوردند و آمریکایی ها و صهیونیست ها پشت سرشان هستند و بقیه حکومت ها هم همین طور، خصلت سوم این است که همه اینها سکولار، غیر دینی و بی دین بودند یعنی علیه اسلام بودند حالا بعضی ها صریح تر و بعضی ها بدون اعلام و مقداری ملاحظه شده مقابل دین بودند.

امام خمینی (ره) در برابر اتهامات و جو سازی های 35 سال پیش فرمودند که به ما می گویند که می خواهید امپراتوری شیعه و یا ایران درست کنید و ایشان پاسخ می دهند که خصلت ما این است که ضد امپراتوری هستیم و اساسا شعار ما مرگ بر آمریکا، مرگ بر شوروی، مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسراییل بوده و اکنون هم اینگونه است. صحبت، دفاع از مستضعفین جهان و ملت های مظلوم  ولو غیر مسلمان و پیش از آن در درجه اول کمک به ملت های مسلمان و محروم تحت ستم بوده است. دشمنان اسم این را گذاشته اند امپراتوری، کسانی این واژه را به کار گرفته اند که خودشان امپراتوری استکباری درجهان اسلام دارند یا نوکران آن امپراتوری ها بوده و هستند. اصلا تعبیرهلال شیعه و خطر شیعه و امپراتوری فارس را اولین بار چه کسانی گفتند؟ کارشناسان اسراییلی، همچنین مقامات آمریکایی چون برژینسکی و کسینجر و کسانی مثل حسنی مبارک و شاه حسین ( شاه سابق اردن) و آل سعود بوده اند.

امام خمینی 35 سال پیش به این اتهامات اینگونه پاسخ داد و گفت ما ضد امپراتوری و ضد استکباریم اما اگر خیلی اصرار دارید اسم آن را امپراتوری بگذارید بله اما امپراتوری اسلام در برابر دو تا امپراتوری غرب و ندای گیلان یعنی امپراتوری آمریکا و شوری سابق، به این معنا بله ما دنبال امپراتوری مستضعفین هستیم علیه مستکبرین، من آنچه که گفته ام سخنان امام خمینی است و اکنون نیز آن را تکرار می کنم، امام در وصیتنامه اش می گوید از تمام  جوانان مسلمان می خواهم که به نام خدا قیام کنند و حکومت های بی دین و وابسته به غرب و ندای گیلان و دیکتاتور را سرنگون کنند ودرکشورهایشان حکومت اسلامی با رای مردم تشکیل بدهند و کل کشورهای اسلامی با هم متحد شویم و یک اتحاد جماهیر اسلامی ایجاد کنیم که این مستقل، عزیز و واحد باشد.

ندای گیلان: به عبارت دیگر شما ترویج می نمایید نوعی امپراتوری منطقه ای، جهانی یا اسلامی را؟

رحیم  پور ازغدی:بدانید رسانه هایی که این حرف ها را می زنند بدون استثنا یا بودجه خود را از آمریکایی ها، انگلیسی ها و صهیونیست ها می گیرند برای اختلاف افکندن بین مسلمین و یا از رژیم های فاسدی مثل آل سعود می گیرند.

البته در این ویدئو که رسانه های معاند آن را تحریف کردند دو نکته دیگر هم بود، یکی بحث داعش بود، داعش یک بدنه ای داشت که مسلمان هایی بودند که بازی خوردند و یک رهبری دارد که اتاق فرمانش قطعا در راستای آمریکا، صهیونیست ها، آل سعود و … عمل می کرد، چرا که تنها کشورهایی که با صهیونیست ها همراه نشده بود یعنی عراق و سوریه را هدف قرار دادند، شما اگر می خواستید خلافت اسلامی راه بیندازید چرا به حجاز یا مصر با این تاریخ خلافت اسلامی نرفتید، چرا در ترکیه، اردن، بحرین نرفتید؟ داعش یک عملیات علیه صهیونیست ها انجام ندادند و صرفا با مسلمین جنگ کردند.

موضوع دیگری که در آن برنامه مطرح شد این است: انقلاب اسلامی تعریف اش مشخص است و آن هم این است که ما از مستضعفین جهان به طور عام و مسلمین جهان به طور خاص و نه تنها شیعه باید در حد توانمان دفاع کنیم .

بوسنی زمانی که  مورد حمله و قتل عام قرار گرفت تنها دولت  و حکومتی که از آنها حمایت کرد، به آنها آموزش داد و سلاح داد و حتی فرزندان ما آنجا شهید شدند ایران بود با اینکه آنها اهل تسنن بودند، مردم فلسطین مگر شیعه هستند؟ هیچ کشور مسلمان از آنها دفاع نکرد تنها ایران بود که به آنها آموزش داد به آنها سلاح رساند، به آنها موشک رساند؛ در افغانستان هم به همین شکل مگر آنها شیعه بودند ولی در زمان حمله شوروی این ایرانی ها بودند که به آنها آموزش دادند و از نظر سلاح تامین شان کردند.

هیچ گاه موضوع شیعه و سنی مطرح نبوده است و صرف کمک کردن به مسلمین جهان و مستضعفین جهان اقدامات ایران صورت گرفته است؛ دشمن واحد یعنی آمریکا و صهیونیست ها از یک طرف در داخل ایران خط دادند و به ملت ایران گفتند که پول ها و ثروت شما را بردند خرج اعراب می کنند و ما ایرانی هستیم نه عرب و از سوی دیگر همان رسانه ها آمدند در جهان عرب تبلیغ می کنند که ایرانی ها آمدند و می خواهند تسلط شیعه و فارسی بر اعراب و سنی ها داشته باشند، یعنی از یک مرکز دو پیام متفاوت برای داخل و خارج ایران صادر می شود که هر دو دروغ است.

مسئله انقلاب اسلامی عرب و عجم نیست، امت اسلام است؛ مسئله انقلاب اسلامی شیعه و سنی نیست، امت اسلام است؛ مسئله انقلاب اسلامی امپراتوری سازی نیست، بلکه ضد امپراتوری است؛ ما افتخار می کنیم که جبهه مقاومت در چندین کشور پیروز شده است  و انقلاب اسلامی در حال گسترش است و موجودیت اسرائیل را تهدید می کند؛ ولی آنچه آنها می گویند دروغ است.

ندای گیلان: دیدگاه شما درباره مواضع قبلی تان که در ویدیو مشاهده نمودیم و باعث ایجاد جنجال شده بود، چیست؟

رحیم  پور ازغدی: چرا ما و برادران رسانه ای ما در کشورهای عربی با یکدیگر ارتباط مستقیم کمی داریم؟ چرا شفاف با یکدیگر صحبت نکنیم تا مانع این اندازه دروغ علیه شیعه، علیه ایران، علیه انقلاب اسلامی نشویم؟ چرا با یکدیگر صحبت نکنیم تا ابهامات را برطرف کنیم، باید ارتباطی مستقیم میان ما شکل بگیرد تا بسیاری از این دروغ ها و تهمت پراکنی ها را مانع شویم، 95 درصد عقاید ما شبیه هم است و آن 5 درصد را می شود با گفتگو حل کرد، این کار باعث می شود بسیاری از این این دروغ پراکنی ها که یک نمونه آن را شما مشاهده کردید که از زبان من گرفتند «عراق مال ماست، سوریه را گرفتیم، یمن مال ماست» پخش شد، چه زمانی ما این صحبت ها را کردیم؟ همواره  گفته ما این بوده است که در این کشورها در کنار برادران خود ایستاده ایم و قربانی دادیم و باز هم می دهیم، یکی از دلایلی که ایران 40 سال است تحریم می کنند حمایت از ملت های مظلوم جهان و بالاخص جهان عرب مشابه فلسطین است، ما عرب و عجم نداریم.

ما افتخار می کنیم که شیعه اهل بیت هستیم و البته خود را تفکیک کردیم از شیعه انگلیسی که می گوید دشمن شیعه، اهل تسنن هستند و توهین می کنند به مقدسات اهل سنت و از طرف دیگر می گویند ما امام خمینی را هم قبول نداریم که گفته است وحدت اسلامی و می گویند ما به با سیاست و آمریکا و رژیم صهیونیست کار نداریم و شما مشاهده می کنید که ما با آنها هم درگیر هستیم و همین اواخر هم شما مشاهده می کنید آنها به سفارت ایران در لندن حمله کردند.

ما به امت واحد اعتقاد داریم و شیعه و سنی برادران یکدیگر هستند البته نباید بگذاریم جریان وهابیت سخنگوی اهل تسنن شون و باید بدانیم که این دو یعنی سنی و وهابی یکی نیستند، اهل تسنن هم مشابه شیعه محب اهل بیت بودند و هستند و در طول تاریخ برای آنان مبارزه کردند و به زندان رفتند.

ندای گیلان: بعض از کشورهای عربی اقدام به ایران هراسی نموده اند و ایران را دشمن جلوه داده و ادعا می نمایند که ایران می خواهد ایده های قوم گرایانه ومذهبی خود را تحمیل نماید، در این مورد نظر شما چیست؟

رحیم  پور ازغدی: این دول مسئله اصلی شان نه مذهب است نه قومیت؛ به نظر من اینها حتی غیرت عربی هم ندارند چرا که همه آنها نوکر و وابسته به غرب هستند؛ یا دست ملکه انگلیس را می بوسند و یا دست رئیس جمهور و سرمایه دارهای آمریکا را می بوسند؛ اینها سنی معتقد و متدین هم نیستند، اینها صرفا به فکر جلوگیری از سقوط حکومت های خود هستند، آنها برای اینکه فکرها را پراکنده کنند از این موضوع که حکومت های دیکتاتوری دست نشانده غرب هستند مدام بهانه می آورند که ایران آمده است، شیعه آمده است.

بحث انقلاب اسلامی این است که چطور اروپا با این همه شکاف های فکری و فرهنگی و پیشینه کشتارهایی که در جنگ جهانی اول و دوم داشتند، اتحادیه اروپا را تشکیل دادند، واحد پول یکسان ، ارتش واحد و قانون اساسی واحد دارند؟  چرا امت اسلامی چنین نکند؟

ندای گیلان: اصلی ترین مانع میان چنین وحدتی میان امت اسلام چیست ؟

رحیم  پور ازغدی: اصلی ترین مانع حکومت هایی دست نشانده منطقه هستند این حکومت ها دست نشانده غرب در جهان اسلام هستند  و دنبال منافع خود هستند؛ مسلمین و نخبگان جهان اسلام باید حکومت های خود را اصلاح کنند و اگر قابل اصلاح نیستند باید سرنگون کنند، ما آماده دقاع از تمام انقلاب های جهان هستیم.

امام خمینی صریح گفت که فلسطین سرزمین فلسطینیان است و ما دو حکومت آنجا را قبول نداریم و اشغالگران باید از سرزمین فلسطینیان بروند و میان فلسطینیان رفراندوم برگزار شود.

رژیم آل سعود 5 ماموریت مشخص انگلیسی ها و سپس آمریکایی ها را در منطقه اجرا می کند؛ ماموریت اول آنها حفظ رژیم صهیونیستی است اولین کشور عربی که رژیم اسرائیل را کمک کرد ایجاد شود و به رسمیت شناخته شود آل سعود بود، دوم انرژی و نفت جهان را مرکزش را به نفع سرمایه داری غربی کنترل کردند، سوم تحریف اسلامی بود؛ آنها اسلام ناب محمدی را تحریف کردند به اسلام وهابی به جای محمد عبدالله، محمد عبدالله وهاب را رهبر اسلام کردند، یک اسلام نفرت انگیز که در آن اخلاق، محبت و … نیست، جهادش جهاد مسلمان علیه مسلمان است نه جهاد علیه استکبار و کفر، ماموریت دیگرشون این بود که نگذارند وحدت اسلامی میان مذاهب ایجاد شود و مدام میان مذاهب اختلاف افکی کردند.

راهکار ما شناخت کشورهای اسلامی از یکدیگر بدون تهمت و پیش داوری است، بدون اتهام به شیعه پیش سنی، اتهام به سنی پیش شیعه، اینکه بگویند به شیعه که سنی قرآن را قبول ندارند و به سنی بگویند شیعه ها مرده پرست هستند و یا اینکه به جوانان شیعه ما بگویند هرچه پول و سرمایه داشتید به کشورهای عربی دادند و از طرفی به کشورهای سنی بگویند که شیعه می خواهد امپراتوری عجم راه بیندازد، اینها همه توطئه های دشمن است؛  راهکار سوم، باید فرهنگ دینی و اسلامی صحیح در جهان اسلام ارتقا یابد؛ اختلاف نظرهایی که میان مذاهب هست نباید تبدیل به خصومت شود و باید گفتگو میان خواص مذاهب شکل بگیرد.

جهان اسلام باید تبدیل به ابرقدرت جهان تبدیل شود و در برابر قدرت های غرب و ندای گیلان از لحاظ علمی؛ اخلاقی، سیاسی و نظامی قوی و متحد باشند و باید حکومت های مردمی شکل بگیرد که حاکمان را مردم انتخاب کنند البته در چارچوب اسلام.