ندای گیلان:راه اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه بندر عباس و واحد ایزومریزاسیون پالایشگاههای اصفهان و لاوان از مهمترین برنامه های امسال شرکت ملی پالایش و پخش در بخش طرحهای پالایشی است. طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس به عنوان یکی از این طرحها هم اکنون به حدود ٩٤ درصد پیشرفت رسیده و قرار است که تا […]

ندای گیلان:راه اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه بندر عباس و واحد ایزومریزاسیون پالایشگاههای اصفهان و لاوان از مهمترین برنامه های امسال شرکت ملی پالایش و پخش در بخش طرحهای پالایشی است.

طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس به عنوان یکی از این طرحها هم اکنون به حدود ٩٤ درصد پیشرفت رسیده و قرار است که تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

با تکمیل طرح و راه اندازی این طرح در پالایشگاه بندرعباس، روزانه حدود ٢,٥ میلیون لیتر بنزین موتور به تولید این محصول استراژیک افزوده خواهد شد.

همچنین در طرح افزایش ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه لاوان، هم اکنون واحدهای تصفیه نفتا و تبدیل کاتالیستی بهره برداری شده و واحدهای ایزومریزاسیون و تصفیه نفت گاز نیز تا پایان امسال بهره برداری خواهد شد.

بیش از نه واحد سرویس جانبی با تامین کاتالیست در نیمه نخست امسال بهره برداری کامل خواهد شد.

در طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، نیز  واحد ccr و nht راه اندازی شده و عملیات نصب و مکانیکال واحد ایزو نیز پایان یافته و تحویل بهره بردار شده است، اما از آنجا که تامین کاتالیست این واحد بر عهده پالایشگاه است، بنابراین پس از تامین کاتالیست در خرداد ماه امسال، بهره برداری نهایی انجام خواهد شد.

چندی پیش معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش از بارگیری نخستین محموله کاتالیست ایزومریزاسیون ساخت ایران در خرداد امسال خبر داده و گفته بود: این کاتالیست هم اکنون مراحل آخر ساخت خود را می گذراند و به زودی در پالایشگاههای کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

شاهرخ خسروانی با بیان این که ساخت کاتالیست مذکور نسبت به نمونه خارجی آن دارای ٣٠ درصد صرفه اقتصادی است، تاکید کرد: ساخت کاتالیست واحد ایزومریزاسیون از پیچیدگی بالا برخوردار است که با توجه به توانایی ساخت آن در کشور،انتظار می رود در آینده نزدیک ساخت تمام کاتالیستهای مورد نیاز پالایشگاهها در کشور انجام شود.

وی با بیان این که واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان از نظر  مکانیکی آماده راه اندازی است، افزود: با تکمیل ساخت کاتالیست مربوط و بارگیری آن در راکتورهای واحد مزبور، طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان تکمیل خواهد شد.

عصر اقتصاد