عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ریشه فساد اقتصادی را در دولتی بودن آن دانست و گفت: عمده اهتمام مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهانیدن کشور از اقتصاد دولتی بود چراکه ایشان اعتقاد داشت توسعه ایران اسلامی از مسیر اقتصاد آزاد می گذرد.

به گزارش ندای گیلان، صادق زیبا کلام امروز در چهل و دومین نشست ماهانه توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با عنوان گفتمان توسعه از دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: معتقدم ریشه بسیاری از ناهنجاری ها و ناکامی های کشور، به دلیل اقتصاد دولتی آن است و مادامی که اقتصاد دولتی بماند، فساد اقتصادی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی از میان تمام شخصیت های سیاسی، روحانی و غیر روحانی که طی 40 سال گذشته صاحب قدرت بوده اند؛ به طور ویژه همت گمارد تا اقتصاد آزاد را جایگزین اقتصاد ناکارآمد و درمانده قبل کند.
زیباکلام با اشاره به شرایط کشور پس از هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: آیت الله هاشمی در تلاش بود بعد از جنگ، کشور عمرانی و آبادانی یافته و ایران اسلامی جهش داشته باشد از این رو کوشید اقتصاد کشور را از چنبره اقتصاد دولتی برهاند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ تمام کشورهایی که جهش یافتند و دارای اقتصادی موفق هستند؛ اقتصاد دولتی را کنار گذاشته و به سمت اقتصاد آزاد رفته اند.
زیباکلام با اشاره به مقایسه درآمدهای صادراتی ترکیه با صادرات غیرنفتی کشورمان گفت: صادرات ترکیه در سال گذشته 150 میلیارد دلار و مالزی 85 میلیارد دلار بوده در حالی که صادرات غیرنفتی کشورمان که سه چهارم آن وابسته به نفت است، حدود 40 میلیارد دلار بوده است.
وی با اشاره به بیان مرحوم آیت الله هاشمی مبنی بر ضرورت بالاتر قرار گیری ایران اسلامی از کشورهایی همچون ژاپن و مالزی خاطرنشان کرد: آن روزی که آیت الله هاشمی دار فانی را وداع گفت؛ اقتصاد ایران، آن چیزی نبود که او می خواست.
زیباکلام در خاتمه سخنانش با اشاره به تحقیقات گسترده درباره آیت الله هاشمی و نحوه آشنایی با او، برگزاری جلسات متعدد مصاحبه با وی و تالیف کتاب درباره ایشان اضافه کرد: در جریان انتخابات مجلس ششم که آیت الله هاشمی نامزد انتخابات شده بود، عده ای مخالف حضور ایشان بودند حال اینکه حضور آیت الله هاشمی ، می توانست به آن مجلس اعتبار ببخشد و آن را کارآمدتر کند.
نشست های ماهانه توسعه، پنجشنبه آخر هر ماه به همت و میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در رشت برگزار می شود.