به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، نشست خانواده آخرالزمانی، چالشهای پیشرو و پیشنهادهای مصونیت بخش با حضور عقیل ملکیفر کارشناس مطالعات استراتژیک، آیندهشناسی و راهبردهای بلندمدت و اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی موعود عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.در ابتدای این مراسم شفیعی سروستانی با بیان اینکه […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، نشست خانواده آخرالزمانی، چالشهای پیشرو و پیشنهادهای مصونیت بخش با حضور عقیل ملکیفر کارشناس مطالعات استراتژیک، آیندهشناسی و راهبردهای بلندمدت و اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی موعود عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.در ابتدای این مراسم شفیعی سروستانی با بیان اینکه بشر امروز در شرایط ویژهای قرار دارد، اظهار داشت: اگر به درستی به جهان پیرامون خود توجه نکنیم در اتخاذ راهبرد دچار خطای جدی خواهیم شد.وی با بیان اینکه ورود به موضوع خانواده باید از گفتوگو درباره آخرالزمان آغاز شود، افزود: درباره آخرالزمان آنچه در زمین و آسمان، دریا و خشکیها میگذرد روایات بسیاری داریم به طوری که پیامبر(ص) فرمودند بشارت میدهیم شما را به ظهور مهدی(عج) هنگامی که اختلاف شدید در میان شما درمیگیرد و زلزلههای زیاد بر شما حادث میشود.شفیعی سروستانی با اشاره به اینکه در دریافت دینی و وحیانی سازمان اجتماعی همچون خانه، شهر و سرزمین برپایه خانواده استوار میشود نه افراد به تنهایی خاطرنشان کرد: در آیات داریم که خانواده و اهل دیانت از ظرافت ویژهای برخوردار میشوند قداست بخشی شأن خداوند است و هیچ کس نمیتواند مکان و زمانی را مقدس اعلام کند مگر آنچه را که خداوند در قرآن آورده است.وی با بیان اینکه در روایات زیادی به خانواده قداست بخشیده شده است، گفت: وقتی به آیات و روایات مینگریم خداوند برای نشان دادن قداست خانواده به نوعی کفه ترازو را به امر توحیدی نزدیک میکند و میفرماید: قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا؛ گو بیایید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده براى شما بخوانم چیزى را با او شریک قرار مدهید و به پدر و مادر احسان کنی(انعام/ 151)، وَقَضَى رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا؛ و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان کنید (اسراء 23)، وَمِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ و از هر چیزى دو گونه [یعنى نر و ماده] آفریدیم امید که شما عبرت گیرید(ذاریات/ 49)شفیعی سروستانی با اشاره به اینکه در اسلام بنیان گذاشته شده بر این است که زوجی کنار هم قرار گیرند و خانوادهای تشکیل شود، اظهار داشت: در اسلام بنیانی محبوبتر از بنیان خانواده و ازدواج نیست.در ادامه ملکیفر با طرح این سؤال چرا باید خانواده آخرالزمانی را بشناسیم، گفت: ما در آیندهپژوهی محوری با عنوان برنامهریزی برای آینده داریم در این مورد 2 رویکرد متفاوت وجود دارد اول اینکه در زمان حال به آینده بیندیشیم و از واقعیتها شروع کنیم و دوم اینکه از پایان به سمت حال شروع کنیم. یعنی از آرمانی به سمت امروز میآییم تا ببینیم باید برای رسیدن به هدف چه کرد.وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما رویکرد برنامهریزی از آغاز متداول است و همین رویکرد موجب بروز مشکلات جامعه امروز شده است، خاطرنشان کرد: ما از آغاز شروع میکنیم و میبینیم این یعنی واقعبینی مثلاً میگوییم گرانی است و مشکل مسکن داریم پس نباید ازدواج کرد. در حالی که ما باید هدف و آرمان را بسنجیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.ملکیفر با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مزیتهای اسلام و شیعه شروع از پایان است، افزود: شیوه برنامهریزی در کشور اسلامی نیست به طوری که ما از آغاز به پایان میرسیم در حالی که باید آرمان را ببینیم و براساس آن برنامهریزی کنیم.کارشناس مطالعات استراتژیک، آیندهشناسی و راهبردهای بلندمدت با بیان اینکه اگر ندانیم از آینده چه میخواهیم سرگردان خواهیم شد، گفت: برای رسیدن به سعادت باید در وهله اول دیدگاه منفعل خانوادهداری را برطرف کنیم و به سمتی پیش رویم که انسان و خانواده متعادل در مرکز توجه قرار گیرد.وی با بیان اینکه خداوند در قرآن انسان مؤمن را عالیترین معرفی میکند، افزود: همه به فکر خانوادهداری و همسرداری هستند در حالی که باید به فکر خانوادهسازی و همسرسازی باشیم. باید خانوادهسازی را برپایه خانواده آخرالزمانی مهدوی ترویج دهیم.در ادامه شفیعی سروستانی با اشاره به اینکه در برخی منابع از خانوادههای آخرالزمانی تصویری ارائه میشود که منطبق بر خواسته خداوند و انبیاء الهی نیست، خاطرنشان کرد: ما در میان منابع روایی درباره وقایع آخرالزمان بیش از 2 هزار نشانه داریم که گستره بزرگی از حیات فرهنگی و تمدنی را شامل میشود و به نوعی 2 هزار تابلوی راهنما برای قرار گرفتن در مسیر الهی در اختیار ما قرار گرفته است.وی با بیان اینکه دشمنان اسلام برای نابودی ایران برنامهریزی میکنند، گفت: رابرت مرداک مدیر شبکه فارسی 1 گفته است؛ برای نابودی ایران باید در خصوص کلمه مقدسی به عنوان خانواده هزینه کرد من قصد داریم تا موضوع مادر را در دستور کار خود قرار دهم در ایران مادر همه چیز را مدیریت میکند و اگر مادر را به لجن بکشیم تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد.شفیعی سروستانی با اشاره به اینکه با کنترل خانواده تغذیه مادی و معنوی مادر مصون میماند، افزود: در سونامی وحشتناکی که همه را تهدید میکند باید در کنار هم باشیم و به خوبی حرکت کنیم که دشمنان نتوانند به اهداف شوم خود برسند.وی به نقش مهم خانواده اشاره کرد و گفت: خانواده از مرد و زن شکل میگیرد و اولین میوه ازدواج فرزندان هستند بچهها ثمره مادی ازدواج تلقی میشوند. تولد فرزند بهانه است اما تشکیل خانواده در دریافت دینی یک مقصود دارد. قبل از اینکه ثمره جسمی زوج پیدا شود زن و مرد متولد میشوند بنابراین هدف از ازدواج تولد حقیقی یک زن و مرد است.شفیعی سروستانی با بیان اینکه زن و مرد ازدواج میکنند تا نفر سومی متولد شود، ادامه داد: نفر سوم فرزندان نیستند بلکه خود شمایید که ازدواج کردهاید. از سومی متولد نشده باشد فرزند جسمی نه تنها شما را به جایی نمیرساند بلکه ممکن است سبب نابودی شما نیز شود. تولد سوم هم همان حیات حقیقی است نه حیات مادی. بنابراین مراد دین از ازدواج در مرتبه پایین تولد نسل و در مرتبه بالا تولد حقیقی است.وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است بعد از عصر من هیچ فتنهای برای مردم پیش نمیآید که زیانبارتر از فتنهای باشد که از ناحیه زنان میرسد. در جای دیگری نیز فرمودند؛ در مورد امت خود از هیچ فتنهای چون زنان و مشروبات الکی اندیشناک نیست. کلام رسول خدا کلام وحیانی است؛ همچنان که مشروبات الکی نوعی حالت بیخودی و از خود برون شدن میدهد، در زنان نیز خداوند استعدادی نهاده که میتوانند در مراحل پایین و عالی نوعی از بیخودی شدن به مردان ببخشند. اگر زنان به درستی تربیت نشده باشند نوعی مستی را به مردان میبخشند که مردان قادر به تصمیمگیری متکی به عقل و وحی نیستند.شفیعی سروستانی افزود: مردی که قرار بود در ازدواج سیروسلوک یابد در ازدواج آخرالزمانی به مراتب دانی میرسد چنان که رسول خدا (ص) میفرماید؛ مرد از همسرش اطاعت میکند ولی پدرومادرش را نافرمانی میکند و برای به هلاکت رساندن برادرش تلاش میکند و به همسایهاش ستم روا میدارد و پیوند خویشاوندی را قطع میکند و صدای فاجران بلند میشود. در روایتی دیگر نیز داریم؛ خداوند لعنت کند مردی را که جامه زنان بر تن کند و زنی را که جامه مرد بپوشد.در ادامه این نشست ملکیفر با بیان اینکه اسلام دین آینده و چشمانداز است، خاطرنشان کرد: در روایات تصویر خانواده آخرالزمانی منفی است اما نمیتوان گفت تمام ابعاد آن مورد پذیرش نیست. در اسلام خانواده چیزی در ردیف بقیه امور نیست بلکه همه چیز بوده که متأسفانه این نهاد اجتماعی در حال کوچک شدن است.وی با اشاره به اینکه پدری که غرق در شغل و کسب ثروت است و به فرزندان خود توجهی نمیکند مرد آخرالزمانی است، گفت: شناخت آخرالزمان یعنی شناخت دوزخی که خانوادهها در آن گرفتار میشوند. مطالعات آیات و روایات درباره آخرالزمان که میتواند به مرکز صدور امواج منفی برای جامعه تبدیل شود لازم است.پس از آن شفیعی سروستانی با بیان اینکه آنچه خانواده آخرالزمان را با خانواده مذهبی متمایز میکند بیشتر از اینکه نحوه زندگی باشد معنای زندگی است، خاطرنشان کرد: هرکس مطابق معنایی که از حیات پیدا کرده نحوه زندگی خود را انتخاب میکند. آنچه معصومان درباره رفتار مردم میگویند ناظر بر این است که مردم در شرایط سخت معنی برای زندگی خود تعیین میکنند که آنها را به نحوه زندگی خاصی که مطلوب امام نبوده رسانده است.وی با اشاره به اینکه خانواده آخرالزمانی معنی بودن و زندگی را از وحیانیت دریافت نکرده است، گفت: انسان مؤمن مهدوی معنی حیات خود را از آرزوی خدمت به حضرت ولیعصر دریافت میکند. خانواده مهدوی خانوادهای است که باید با امام خود انعقاد عهد کرده باشد و خانواده آخرالزمانی با شیطان عهده میبندد. وقتی انسان با نفس اماره همپیمان میشود و آن را امام خود قرار میدهد در واقع با شیطان انعقاد عهده کرده است.در ادامه ملکی فر با بیان اینکه معنادرمانی شاخهای از روانشناسی است، خاطرنشان کرد: انسان نیاز به معنا دارد معنا از هدف میآید و هرکس که معنا ندارد هدف هم ندارد. هدف که از درون جوشید زندگی فرد نیز معنا پیدا میکند و دیگر پوچگرایی و آثار آن از او دور میشود.وی با اشاره به اینکه انسان از نظر علمی هیچ هدفی در جهان ندارد، گفت: شیطان علم مدرن را به ما تدریس میکند ما برای هدف متعالی به این جهان آمادهایم و از طریق پرسش خداوند به تعالی میرسیم. اینجا هستیم تا عالی شویم و بعد به جای اصلی خود بازگردیم. اگر زندگی و معنای آن رسیدن به کمال بود ازدواج هم معنا پیدا میکند. حرمت زن و مرد و پیوند آنها نیز معنادار میشود.ملکیفر به تفاوت عشق و علاقه اشاره کرد و افزود: عشقورزی مهارتی است که بسیاری از ما نیاموختهایم به همین دلیل خانوادههای ما از معنای عشق تهی است. مهارت عشقورزی یعنی اینکه در کنار هم رشد کنیم. به ما نگفتهاند وقتی عشق را به زبان میآوریم باید برای رسیدن به پیشرفت و تکامل نیز تلاش کنیم. اگر بعد از چند سال زندگی مشترک مرد و زن رشد نکردند یعنی همسرساز نبودند.وی با بیان اینکه ما معنای زندگی را گم کردهایم برهمین اساس خانواده پریشان شده است، گفت: این پریشانی به خاطر آموزش علم مدرن است که به ما گفت تو پیامبرگونه نیستی بلکه فرزند جهش یافته یک میمون هستی که کارت خوردن، خوابیدن و لذت بردن است. ما باید نظام آموزشی را اسلامی کنیم تا گرفتار خانواده آخرالزمانی نشویم.ملکیفر با اشاره به اینکه شیطان در عصر حاضر علم مدرن است، اضافه کرد: انسان متعالی کسی است که نه تنها به تعالی خود به تعالی دیگران هم اهمیت دهد. در خانواده مهدوی معنا وجود دارد سراسر تنفس آنها این است که ما اینجا هستیم که خداوند را عبادت و زمین را آباد کنیم. اما متأسفانه جامعه ما از لحاظ خانوادگی در دام فتنهای خانواده آخرالزمانی افتاده است.در ادامه این نشست شفیعی سروستانی با اشاره به دعایی خطاب به حضرت مهدی (ع) اظهار داشت: ما در دعای ندبه میگویم کجاست آنکه سبب اتصال زمین و آسمان است. منظور از این عبارت عامل پیوند دهنده بین زمین و آسمان؛ حضرت مهدی است.وی با بیان اینکه جسم خاکی و مادی با آدم عالی مجردات سنخیتی ندارد، تصریح کرد: کسی که حیات طیبهاش تبدیل به حیات کثیف زمین شده اتصالش به حیات روحانی قطع شده نمیتواند خودش به حیات باقی بازگرداند. مقصد غایی برای انسان مؤمن رسیدن به عبودیت تام و تمام است. ارادهای کبریایی مخصوص خداوند متعال است و هر درجهای از اراده کبریایی از انسان او را زمینگیر میکند.شفیعی سروستانی با اشاره به اینکه انسان معاصر درجاتی از میل به قدرت را دارد و میخواهد خداگونه شود در حالی که متولد شده در خودش بمیرد، گفت: برکت از زندگی انسان آخرالزمان میرود وقتی انسان آخرالزمان به معدن برکت پشت کرده و برکت را از خود و انسانی چون خودش طلب میکند.وی با اشاره به جلوههای خانوادههای آخرالزمانی گفت: مبتلا شدن زنان در موقعیتهای اجتماعی دنیوی یکی از ویژگیهای خانواده آخرالزمانی است البته این امر به معنای عدم اشتغال زنان نیست موضوع فراتر از اینها است. در جامعه آخرالزمان شئون افراد متفاوت میشود و کسانی که متکلف به امر خانه و خانواده باشند ضرورتاً باید به امور دنیایی و تجارت مشغول شوند.شفیعی سروستانی در پایان به مصادیق آسیبها و ناهنجاریهای جامعه اشاره کرد و گفت: بالا رفتن مصرف محصولات فرهنگی پیامآور مسائل جنسی همچون اینترنت، کاهش حیای عمومی، ضعف خویشتنداری در مقابل تحریکات جنسی، کاهش حساسیتها نسبت به قبح رفتارها، افزایش ضریب چالشها در خانواده از مهمترین مسائلی است که جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم میکند. بنابراین ما باید با شناخت خانواده آخرالزمانی و راهکارهای برونرفت ازاین موقعیت به سوی جامعه و خانواده مهدوی پیش برویم.انتهای پیام/