‌‌‌‌‌ندای گیلان: دیگر بیشتر مخاطبان تلویزیون میدانند که رویکرد رسانه ملی در ایام مختلف به چه شکلی است و یکی از گلایههایی که طی چند سال اخیر به برنامههای تلویزیون داشتهاند، شکل و شمایل تکراری است که در همه شبکههای تلویزیون قابل مشاهده است.اما امسال، خلاف سالهای گذشته چند برنامه جدید و متفاوت در اربعین […]

‌‌‌‌‌ندای گیلان: دیگر بیشتر مخاطبان تلویزیون میدانند که رویکرد رسانه ملی در ایام مختلف به چه شکلی است و یکی از گلایههایی که طی چند سال اخیر به برنامههای تلویزیون داشتهاند، شکل و شمایل تکراری است که در همه شبکههای تلویزیون قابل مشاهده است.اما امسال، خلاف سالهای گذشته چند برنامه جدید و متفاوت در اربعین حسینی و همزمان با برگزاری بزرگترین پیادهروی شیعیان به روی آنتن برد که از حال و هوای جدیدی برخوردار بودند و این نقطه امید را در ذهن متبادر میکرد که شاید به زودی قرار است از دست کلیشهها و تکرارها رهایی بیابیم.یکی از این تجربههای جدید که به ویژه برای کودکان بسیار آموزنده به شمار میرفت، مجموعه موشنکمیک عاشورایی قدمگاه خورشید با صدای بازیگر سینما و تلویزیون، حسین یاری بود که از شبکه امید پخش شد.این مجموعه که بر اساس کتاب داستان عاشورا ساخته شده، تلاش کرد که نوجوانان را با حماسه حسینی در کربلا آشناتر کند و انصافا هم در این مسیر بسیار موفق عمل کرده بود.البته امسال برنامهسازی برای کودکان و نوجوانان نسبت به سالهای گذشته از رونق بیشتری هم برخوردار بود. 2 برنامه لبیک و من امام حسین(ع) را دوست دارم نیز از جمله همین تجربیات جدید بودند که با استقرار همزمان 4 تیم تولید تلویزیونی در عراق و پس از 13 روز حضور در شهرهای نجف و کربلا و در طول مسیر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی با تولید و پخش بیش از 2200 دقیقه برنامه زنده و ضبطی برای دو شبکه نهال و امید سیما به فعالیت پرداختند.این رویداد برای اولین بار در حوزه برنامهسازی کودک و نوجوان روی داد و ترغیب و سنجش روزانه مشارکت مخاطبان در این مدت جزو اولویتهای کاری قرار داشت که با توجه به آمارهای گرفته شده در هر دو شبکه رکورد مشارکت مخاطبان در یک برنامه تلویزیونی را شکسته بود.برنامه مخاطب خاص نیز برنامه دیگری بود که به مدت 10 شب از شبکه سه سیما پخش شد. این برنامه که هر شب به صورت زنده از کربلای معلی و در جوار حرم شریف حسینی، با محوریت اربعین حسینی و موضوع زیارت پخش میشد، هر شب یک موضوع دینی را محور قرار داد و با حضور حجج اسلام سیدمحمد قائم مقامی و محمدرضا رنجبر که در مقابل رسالت بوذری مجری برنامه مینشستند، به طرح موضوعاتی جدید میپرداختند که بر پایه مستندات مورد بررسی قرار میگرفت و به بسیاری از شبهات پاسخ میگفت.همچنین از جمله دیگر برنامههای موفق تلویزیون در زمان اربعین میتوان به پیاده آمدهایم اشاره کرد که چند نقطه قوت متفاوت داشت. از جمله آنها اجرا به صورت زنده از جوار حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام بود که فرصتی فراهم میکرد تا عاشقان جامانده بتوانند تصاویر این حرم متبرک را برای لحظاتی از تلویزیون ببینند. همچنین کارشناس این برنامه حجت الاسلام شهاب مرادی بود که با موضوع حمایت از دین به روی آنتن رفت.این موضوع مهم با سخنان به روز شهاب مرادی منجر شد تا جوانان بسیاری به پای این برنامه بنشینند و حتی در اولین قسمت از برنامه بینندگان با ارسال بیش از 21 هزار پیامک، در پویش #من_حامی_دین_هستم مشارکت کنند.این برنامهها و اتفاقات جدید در کنار قالبهای همیشگی تلویزیون برای پر کردن آنتن در این ایام قرار گرفت اما از آنجا که مخاطب امروز تلویزیون به دنبال برنامههایی جدیدتر و اثرگذارتر است، به خوبی قالبهای جدید را شناخت و توانست این تعداد اندک را از میان بیشمار برنامههای تکراری تمییز دهد.انتهای پیام/