بازرس کل گیلان گفت: امسال در مجموع علیه ۴۵ نفر اعلام جرم کردیم که به مراجع قضایی ذی صلاح ارجاع شده؛ همچنین علیه ۱۹۸ نفر اعلام تخلف کردیم که به هیئت های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سجاد ده ده جانی، با بیان اینکه بازرسی گیلان از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۱ فقره پرونده تشکیل داده است، اظهار کرد: ۱۱۸ فقره پرونده بازرسی موردی، ۴۱ فقره پرونده بازرسی برنامه‌ای کلان و غیر کلان و دو فقره پرونده بازرسی فوق‌العاده بوده که یکی درباره تحقق شعار سال و دیگری درباره نحوه مدیریت بحران و ارائه خدمات به آسیب دیدگان ناشی از بروز سیل اخیر در شهرستان آستاراست.

وی از ارائه ۳۹۵ پیشنهاد لازم الاجرا به دستگاه‌ها برای ۱۱۸ فقره پرونده بازرسی موردی خبر داد و تصریح کرد: طی امسال همچنین ۶۸ فقره گزارش هشداری را به دستگاه‌ها ارسال کردیم تا از وقوع جرم و تخلف پیشگیری شود.

بازرس کل گیلان در گفت وگوی خبری، ۱۷ فقره از ۱۱۸ فقره مذکور را کیفری دانست که برای آن اعلام جرم شده است و عنوان کرد: امسال در مجموع علیه ۴۵ نفر اعلام جرم کردیم که به مراجع قضایی ذی صلاح ارجاع شده؛ همچنین علیه ۱۹۸ نفر اعلام تخلف کردیم که به هیئت های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند.

وی یکی از اقدامات مهم سازمان بازرسی در گیلان را دریافت سند زمین ۲۴ هکتاری در آستارا به نفع دولت جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: سال ها بود که سند برکه پریان به نام دولت جمهوری اسلامی صادر نشده بود و این زمین که هر مترمربع آن ۱۵ میلیون تومان ارزش دارد، در آستانه تصرف افراد سودجو قرار گرفته بود.

ده ده جانی، دیگر اقدام خوب سازمان بازرسی در گیلان را تشکیل پرونده قضایی برای ساخت و ساز غیر قانونی در رشت دانست و ادامه داد: سال ۸۶ قرار بود که یک زمین ۱۰ هکتاری در مجاورت رشت با تغییر کاربری جهت ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد مورد استفاده قرار گیرد و به محدوده شهر الحاق شود، اما متخلفان اقدام به پیش فروش این ساختمان‌ها کرده و هزاران میلیارد تومان سود برده بودند که سازمان بازرسی جلوی آنان را گرفت.

وی به پیگیری بازرسی گیلان درباره اجرای بهسازی دفنگاه زباله سراوان اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی دستگاه نظارتی است؛ نه پیمانکاری و لذا وظیفه داریم که عملکرد مسئولان را با قوانین و مقررات تطبیق دهیم و در صورت قصور، اعلام جرم یا تخلف کنیم.

بازرس کل گیلان با بیان اینکه سال گذشته در پروژه سراوان برای ۱۴ نفر اعلام تخلف کردیم و محکومیت‌هایی نظیر انفصال و کسر حقوق و مزایا و… گرفتیم، افزود: امسال هم ورود کردیم و برای ۳۰ نفر اعلام تخلف شد؛ البته سازمان بازرسی در کنار اعلام تخلف، حدود ۱۵ پیشنهاد لازم الاجرا هم به دستگاه ها داده است.

ده ده جانی، از ترخیص ۲۷ هزار تن جو دامی رسوبی موجود در انبارهای سازمان تجاری – صنعتی منطقه آزاد انزلی خبر داد و تاکید کرد: ۱۰ هزار تن روغن خام رسوب شده به ارزش ۴۲ میلیون یورو نیز ترخیص شد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان با جلوگیری از بنگاه داری بانک‌ها، اظهار کرد: به تولیدکننده‌ای که وام گرفته و در جای درست هزینه کرده، اما با مشکل مواجه شده کمک می کنیم؛ البته برخی از اشخاص از بانک‌ها وام گرفته‌اند و باز نگردانده‌اند که با ورود بازرسی گیلان، ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را برگشت دادیم؛ همچنین ۲۳۰ میلیارد ریال از مطالبات معوقه بانکی را بازگرداندیم.

بازرس کل گیلان با اشاره به تعیین تکلیف هشت مورد از اموال مازاد یکی از بانک‌های استان به ارزش ۴۶۴ میلیارد ریال، خاطرنشان کرد: ۱۳۰ میلیارد ریال از معوقات مالیاتی نیز وصول شد.

وی با بیان اینکه سامانه گویای ۱۳۶ آماده دریافت گزارشات مردمی است، تاکید کرد: امسال بالغ بر ۱۷۰۰ مورد شکایت و اعلامیه از سوی مردم داشتیم که ۱۰۰۰ مورد شکایت و بالغ بر ۷۰۰ مورد اعلامیه و اطلاعیه بوده است.