سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه مبلغ حداقلی حقوق یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ می‌رسد گفت: آن طور که محاسبه کردیم دریافتی بازنشسته ای زیر دو میلیون تومان نخواهد بود.

به گزار ندای گیلان،سرپرست سازمان تامین اجتماعی دو روز پس از افزایش میزان حقوق بازنشستگان حداقلی بگیرو سایر سطوح درآمدی در ارائه توضیحات بیشتر تاکید کرد که مبلغی به نام بن داریم که امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد پیشنهاد رشد دادیم. حق مسکن را نیز ۲۰ درصد افزایش دادیم و آن طور که محاسبه کردیم دریافتی هیچ کس زیر دومیلیون تومان نخواهد بود؛ مگر افرادی با سن ۶۰ سال و سابقه زیر ۱۰ سال.

محمدحسن زدا که در پرسش و پاسخ اینستاگرامی با مخاطبانش گفت و گو می کرد، افزود:  دو گروه حداقلی بگیر و سایر سطوح در آمدی داریم. میزان افزایش مستمری برای حداقلی بگیران در شورای عالی 36.5درصد مصوب شد و مبلغ حداقلی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ می‌رسد.وی افزود: قبول داریم که این مبلغ شاید معیشت را بهبود ندهد، ولی نسبت به سال‌های گذشته بهتر است. تورم هم رشد کرده است، ولی در شورای عالی کار عوامل مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند.
افزایش در سایر سطوح درآمدی
سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به میزان افزایش گروه دوم یعنی سایر سطوح درآمدی اظهار کرد: سایر سطوح درآمدی اشخاصی هستند که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی دارند. روز چهارشنبه جلسه‌ای با حضور کانون بازنشستگان برگزار و پنج سناریو تهیه کردیم و در نهایت روی ۱۳ درصد افزایش حقوق به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد به توافق رسیدیم که پیشنهاد جامعه بازنشستگان نیز بود.
تلاش می کنیم در حقوق اردیبهشت پرداخت شود
زدا ادامه داد: روال کار این طور است تا یک شنبه به هیئت مدیره سازمان ارائه و پس از تصویب به هیئت وزیران ارسال خواهد شد و پس از تصویب در آن جا، برای پرداخت آماده می‌شویم. تمرکز ما این است که افزایش حقوق را اردیبهشت اعمال کنیم و در همین اردیبهشت، مابه‌التفاوت افزایش فروردین را نیز بپردازیم.زدا با ذکر چند مثال برای افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی گفت: با احتساب افزایش ۱۳ درصدی به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد، اگر شخصی دریافتی‌اش دو میلیون تومان در سال گذشته بوده، امسال به دومیلیون و ۵۲۱ هزار تومان می‌رسد. اگر دریافتی شخصی سه میلیون تومان بوده به سه میلیون و ۶۵۱ هزار تومان می‌رسد و اگر چهار میلیون تومان بوده به چهارمیلیون و ۷۸۱ هزار تومان می‌رسد.
افزایش مزایا و تعیین بن
وی درباره افزایش حق مسکن، حق اولاد و غیره گفت: مبلغی به نام بن داریم که امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد پیشنهاد رشد دادیم. حق مسکن را نیز ۲۰ درصد افزایش دادیم. آن طور که محاسبه کردیم دریافتی هیچ کس زیر دومیلیون تومان نخواهد بود؛ مگر افرادی با سن ۶۰ سال و سابقه زیر ۱۰ سال.
عدالت باید رعایت شود
سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان این که توجه داشته باشید که باید عدالت را رعایت کرد، افزود: کسی که با سه سال پرداخت حق بیمه، از کارافتاده شده با کسی که ۳۰ سال خدمت کرده، متفاوت است. شخصی که با مدرک دیپلم بازنشسته شده با شخصی که با مدرک دکترا خدمت کرده یکی نیست. می‌دانیم با حقوق ۵۰۰ هزار تومانی نمی‌شود کاری کرد، از همکارانم درخواست کردم این گروه زیر حداقلی بگیر را نیز همانند حداقلی بگیران محسوب کنند و حقوق آن ها را نیز 36.5 درصد افزایش دهیم.زدا افزود: به عنوان مثال برای زیر حداقلی بگیران با احتساب افزایش 36.5 درصدی اگر فردی ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته، امسال حقوقش به ۶۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد و اگر شخصی حقوقش ۷۰۰ هزار تومان بوده، امسال به ۹۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.
از همسان‌سازی حقوق چه خبر؟

زدا درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: قطعاً همسان سازی مطالبه به حق مردم است. امسال حداقل حقوق مستمری بگیران 36.5 درصد و سایر سطوح ۱۳ درصد به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد است. با این افزایش‌های سالانه به تدریج فاصله بین حقوق‌ها کم می‌شود.وی افزود: چندین نوع پیشنهاد نظیر اضافه کردن درصدی افزایش به همه گروه‌ها، افزودن حقوق حداقلی بگیران، همسان سازی بین شاغلان و بازنشستگان و … مطرح است. در نهایت ما به تصمیم واحدی رسیدیم که بار مالی سال اول اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان است، ما درخواست را به دولت فرستادیم و به محض تامین مالی آماده اجرای همسان سازی هستیم.