بامیه که از آن به‌عنوان «بمب خاصیت» یاد می‌شود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند.

به گزارش ندای گیلان،بامیه از آن دست خوراکی‌هایی است که خیلی‌از افراد ترجیح می‌دهند در مهمانی‌های خود از آن استفاده نکنند. چراکه بعضی ها به‌خصوص کودکان و جوانان از آن استقبال نمی‌کنند! در حالی که اگر بدانید این خوراکی کوچک چه تاثیراتی بر سلامت بدن، زیبایی پوست و مو می‌گذارد، مطمئنا آن را جزء برنامه غذایی هفتگی‌تان قرار خواهید داد!

علاوه براین، بامیه که از آن به‌عنوان «بمب خاصیت» هم یاد می‌شود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند، بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزالمعده را فعال می‌کند.  بامیه می‌تواند ناراحتی‌های روده و معده ازجمله زخم معده را درمان کند و این خوراکی با مزه سبز رنگ با قدرتی که دارد مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می‌کند.
از خوردن بامیه، ممکن است همه افراد یا حداقل بسیاری از جوانان استقبال نکنند، اما آن دسته که در میان سبد علایق خود چنین ماده غذایی مؤثری را میگذارند، علاوه بر زیبایی پوست، بسیاری از امراض را نیز درمان کرده یا از ابتلا به آنها پیشگیری میکنند. در ادامه اطلاعات دیگری از بامیه را بخوانید.
1. طبع بامیه سرد و تر است.
2. جوشانده‎ی میوه‎ی نارس بامیه مقوی و نرم کننده است.
3. مدر است برای کسانی که سوزاک هستند یا هنگام ادرار احساس درد می ‎کنند بامیه را آب پز نموده همراه با آب قبل از غذا میل کنند.
4. ضماد التیام دهنده‎ی زخم است.
5. برای درمان سفلیس از جوشانده ریشه بامیه استفاده شود (30 گرم در یک لیتر آب هر شش ساعت یک لیوان میل شود.)
6. یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است.
7. لعاب بامیه برای کسانی که زخم اثنی‎عشر یا ورم روده دارند بسیار مفید است.
8. خوردن بامیه خونریزی سینه را برطرف می ‎کند.

9. جوشانده بامیه سنگ مثانه را دفع می ‎کند.
10. جوشانده گل بامیه ضدسودا می ‎باشد. 30 گرم در 500 سی‎سی آب، سه بار در روز هربار یک استکان میل شود.
11. دم‎کرده تخم بامیه ضدتشنج است. 30 گرم در 500 سی‎سی آب.
12. بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد.
13. مصرف بامیه به پوست لطافت می ‎بخشد.
14. کسانی که دچار کم‎خونی هستند حتماً بامیه استفاده کنند چون بامیه دارای لعاب غنی از مواد اصلی خون می ‎باشد.
15. در برگ و ساقه بامیه مقدار زیادی ید وجود دارد در نتیجه برای بیماران گوا تر مفید است.
16. بامیه تقویت کننده‎ی بینایی می ‎باشد
17. به‎خاطر وجود ویتامین B1 در بامیه برای نیروبخشیدن به عضلات ضعیف و اعصاب قابل تحریک داروی خوبی به شمار می ‎رود.
18. کسانی که دارای چربی خون می ‎باشند بامیه را به‎عنوان غذای خود بگنجانند.
19. بامیه فساد خون، بلغم، صفرا و سودا را رفع می ‎کند.
20. بامیه به علت داشتن ماده ضدعفونی کننده کرم معده و کرمک را از بین می ‎برد

خواص بامیه برای دیابت

فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

موسیلاژ یک نوع فیبر موجود در بامیه است که از طریق متصل شدن با نمک های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می شود و برای بیماران قلبی و هایپرلیپیدمی توصیه می شود. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.اسیدفولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود.

فواید بامیه برای مو

موهای سالم و شاداب – اگر از موهای ناسالم خود خسته‌اید، مصرف بامیه را امتحان کنید تا سلامت و شادابی را به آنها برگردانید. بامیه را با کمی آب بجوشانید تا لعاب (موسیلاژ) شفافی به‌دست بیاید. این لعاب را می‌توانید برای برگرداندن شادابی موهای‌تان به کار ببرید.

نرم‌کننده‌ی مو- همان لعاب تهیه شده را می‌توانید به عنوان نرم‌کننده‌ی مو به کار ببرید. موهای‌تان را بشورید و آب اضافی آنها را بگیرید. لعاب آبکی را را روی موهای‌تان ماساژ بدهید و سپس خوب آبکشی کنید.

مرطوب‌کننده‌ی پوست کف سر- بامیه یک مرطوب‌کننده‌ی بسیار عالی برای پوست خشک و خشن سر است. این سبزی موهای‌تان را نرم می‌کند و مانند دیگر لوازم آرایشی موجود در بازار مضر نیست و برای کسانی که موهایی سرکش، مجعد و بی‌جان دارند، فوق‌العاده است.

با شوره‌ی سر مبارزه می‌کند- بامیه وضعیت کلی پوست سر را بهبود می‌بخشد و با شوره‌ی سر مبارزه می‌کند. این سبزی پوست سرتان را مرطوب می‌کند و شوره را از آن دور نگه می‌دارد.

موهایی درخشان- بامیه، زمانی که برای شستشوی مو به کار رود، درخششی عالی به موهای‌تان می‌دهد. شما می‌توانید هر از گاهی نرم‌کننده‌ی همیشگی‌تان را به کار نبرید و از موهای‌تان به شیوه‌ای طبیعی مراقبت کنید.

خواص بامیه برای بارداری

بامیه با دارا بودن میزان بالای ویتامینهای (A، B ،B1، B2، B3 و C) وهمچنین روی و کلسیم برای دوره بارداری به شدت توصیه می شود

بامیه هم چنین با دارا بودن اسید فولیک برای دوره باردای و هم زمان با رشد سلولهای جنین ضروری است.

مضرات بامیه

  • بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد.
  • استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.
  • یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است.

خواص بامیه برای پوست

فیبر غذایی برای سلامتی پوست- بامیه سرشار از فیبر غذایی است. در سوخت و ساز نیز تاثیر زیادی دارد و بنابراین مشکلات گوارش را از بین می‌برد. گوارش خوب، در پوستی که ظاهری سالم دارد، نمایان می‌شود.

ویتامین ث برای پوست جوان‌تر- ویتامین ث موجود در بامیه در واقع به حفظ ظاهر جوان پوست کمک می‌کند. به ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. این هم به نوبه‌ی خود پوست‌تان را جوان‌تر نگه می‌دارد و باعث می‌شود که پرطراوت‌تر به نظر برسد.

از پیگمنتاسیون (رنگدانه‌دار شدن) پوست پیشگیری می‌کند- مواد مغذی موجود در بامیه باعث پیشگیری از رنگدانه‌دار شدن پوست می‌شود. بامیه برای جوان‌سازی دوباره‌ی پوست و اصلاح آسب‌ها مفید است.

تذکر مهم در مصرف بامیه

  • برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود، ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.